Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Agata Kalińska
|

Chińczycy chcą współfinansować budowę Centralnego Portu Lotniczego

6
Podziel się:

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB) mógłby współfinansować budowę Centralnego Portu Lotniczego w Polsce - powiedział w środę na spotkaniu z dziennikarzami dyrektor generalny AIIB Yee Ean Pang.

Chińczycy chcą współfinansować budowę Centralnego Portu Lotniczego
(Andrew Eland/Flickr)

- Moglibyśmy w przyszłości współfinansować projekt polegający na budowie Centralnego Portu Lotniczego, jeśli byłby on zgodny z polityką banku opartą na zasadzie łączenia kontynentów, czyli miał silny komponent azjatycki, a jego przepustowość wpływałaby na ruch pasażerski z Azją. Odbyliśmy kilka rozmów w tej sprawie z przedstawicielami rządu - powiedział Yee Ean Pang.

Jak dodał polski przedstawiciel w radzie dyrektorów AIIB Radosław Pyffel, AIIB mógłby być zainteresowany takimi projektami, jak Centralny Port Lotniczy, czy projektami infrastrukturalnymi, które łączą Europę z Azją. - Polska jest w takim miejscu, gdzie połączenia między Europą a Azją mogą być istotne - podkreślił Pyffel.

Bank działa obecnie głównie na terenie Azji. Jak wskazał Pyffel, dzisiaj to właśnie tam koncentrują się jego główne projekty, "ale toczy się rozmowa w sprawie zaangażowania w krajach Azji wielu polskich firm z szeroko pojętej branży infrastrukturalnej". - Takich rozmów odbyliśmy kilkanaście, zobaczymy, co z tego wyniknie - powiedział Pyffel.

Yee Ean Pang zapowiedział, że AIIB "będzie zainteresowany rozszerzaniem działalności w Polsce".

Dodał, że gdy po 2020 roku finansowanie unijne dla Polski wygaśnie, "silne zewnętrzne wsparcie" będzie bardzo ważne.

W AIIB pracuje obecnie ok. 100 osób. Docelowo ma ich być ok. 1 tys. Jak podkreślił Pyffel, to jest szansa dla Polaków, którzy mają doświadczenie w bankowości, finansach, zarządzaniu projektami.

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych oficjalnie rozpoczął działalność w styczniu 2016 roku. - Jesteśmy dopiero w fazie startu, ale w pierwszym roku działalności nasze zaangażowanie finansowe w Azji wyniosło 1,7 mld dolarów - wskazał szef AIIB. Bank koncentruje się na projektach logistycznych, transportowych, energetycznych, ekologicznych. Powstał, by - jak wyjaśnił Yee Ean Pang - rozwinąć inwestycje infrastrukturalne w Azji.

AIIB to nowa chińska inicjatywa. Ma być alternatywą dla międzynarodowych instytucji finansowych zdominowanych przez USA, jak Bank Światowy czy Międzynarodowy Fundusz Walutowy, oraz motorem inwestycji infrastrukturalnych i rozwoju gospodarczego Chin. Należy do niego 70 państw, w tym Polska.

gospodarka
banki
inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(6)
leonek_king
7 lat temu
kiedyś ktoś z rządu wypowiadał się ze łzą w oku o tym, że Japonia jest zadłużona tylko u swoich obywateli co ma duży wpływ na bezpieczeństwo państwa.... a może zamiast szukać inwestora zagranicznego sprzedać obligacje państwowe dla społeczeństwa polskiego, które będzie właścicielem portu lotniczego i może czerpała jakieś profity z tego? a może inwestor zagraniczny jest lepszy bo umowa handlowa jest tajna i spadną jakieś ochłapy ze stołu?
kly
7 lat temu
[QUOTE] Moglibyśmy w przyszłości współfinansować projekt polegający na budowie Centralnego Portu Lotniczego, jeśli byłby on zgodny z polityką banku opartą na zasadzie łączenia kontynentów, czyli miał silny komponent azjatycki, a jego przepustowość wpływałaby na ruch pasażerski z Azją. Odbyliśmy kilka rozmów w tej sprawie z przedstawicielami rządu - powiedział Yee Ean Pang. [/QUOTE] Sądząc po treści zacytowanego tekstu, tytuł artykułu powinien być zakończony znakiem zapytania.
KOMTUR
7 lat temu
z autostrad uciekli to moze z tego CENTRALNEGO PORTU LOTNICZEGO im. LECHA obojetnie ktorego tez uciekna !!!!!!!!!!!!!
KOMTUR
7 lat temu
z autostrad uciekli to moze z tego CENTRALNEGO PORTU LOTNICZEGO im. LECHA obojetnie ktorego tez uciekna !!!!!!!!!!!!!
zmęczony
7 lat temu
Ludzie, ten port będzie dla Chińczyków, a nie dla nas, dobrym przykładem są autostrady Będzie port, będzie centrum logistyczne, tylko jednej rzeczy nie będzie, jak zwykle nie będzie z tego zysku dla nas, bo Chińczyk na pewno zarobi. Miał być dla nas wieniec laurowy, a będzie chomąto.