Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
tłum. Robert Susło
|

Długodystansowy Ryanair

0
Podziel się:

Irlandzkie tanie linie lotnicze Ryanair chcą kupić swego krajowego konkurenta Aer Lingus. Obie linie obsługiwałyby rocznie ponad 50 mln pasażerów.

Długodystansowy Ryanair
(PAP / EPA)

Irlandzkie tanie linie lotnicze Ryanair chcą kupić swego krajowego konkurenta Aer Lingus. Według Ryanair, obie linie obsługiwałyby rocznie ponad 50 milionów pasażerów i weszłyby do czołówki największych linii lotniczych.

Tylko trzy dni po giełdowym debiucie państwowych irlandzkich linii lotniczych Aer Lingus, Ryanair przedstawił niespodziewanie ofertę przejęcia _ Fuzja Ryanair z Aer Lingus byłaby porównywalna z sojuszami takimi jak Lufthansa-Swiss-SAS oraz Air France-KLM. _przedsiębiorstwa. Zarząd Aer-Lingus ofertę odrzucił. Także irlandzki rząd, posiadający 28 proc. udziałów w spółce, nie wyraził zgody na sprzedaż.

Wraz z przejęciem Aer Lingus, Ryanair otrzymałby szereg lukratywnych tras długiego zasięgu oraz prawa do startu i lądowań na największym europejskim lotnisku - Heathrow. Branża spekuluje już od lat, czy możliwe jest przeniesienie modelu tanich linii lotniczych na trasy długiego zasięgu.

Zapowiadana obniżka cen

Ryanair chciałby obniżyć ceny Aer Lingus na trasach krótkiego zasięgu o 2,5 proc., zlikwidować dopłaty do paliwa, zmodernizować flotę oraz utrzymać wszystkie rentowne trasy.

Do wczorajszego wieczoru Ryanairowi udało się kupić 19,21 procentów udziałów w Aer Lingus. Oferowana cena wynosi 2,80 euro za akcje. Jest to o jedną czwartą więcej niż podczas poniedziałkowego debiutu akcji na giełdzie. Jednak giełda liczy na więcej: w czwartek akcje Aer Lingus wzrosły o ponad 15 procent do 2,90 euro, podczas gdy akcje Ryanair nieco spadły.

Rząd nie sprzeda

Irlandzki minister transportu Martin Cullen oraz minister finansów Brian Cowen poinformowali natychmiast po złożeniu oferty przez Ryanair, że rząd nie zamierza sprzedać swoich udziałów. „Nie musimy mieć każdego na pokładzie, wystarczy nam zwykła większość” powiedział wiceszef Ryanair - Michael Cawley, który nie liczy na zmianę postawy rządu irlandzkiego.

Szef Rayanair – Michale O'Leary, który wcześniej często i ostro atakował rząd oraz Aer Lingus, spuścił z tonu. Według niego, na sprzedaży akcji Aer Lingus rząd zarobi 500 milionów euro, 220 milionów otrzymają pracownicy posiadający 15 procent akcji. Obiecuje on także, że po fuzji Aer Lingus i Ryanair będą prowadzone jako oddzielne przedsiębiorstwa a zarząd Aer Lingus i personel pozostaną „na pokładzie“.

| IRLANDZCY KONKURENCI: * |
| --- |
| *
Ryanair:
W przeciągu 20 lat rozwinął się z mało znaczącej prywatnej linii lotniczej do postrachu państwowych linii lotniczych w Europie. W sierpniu 2001 linia obsłużyła po raz pierwszy milion podróżnych w miesiącu, pięć lat później były to już cztery miliony miesięcznie. Wcześniej Ryanair znany był z radykalnego cięcia kosztów, teraz staje się pionierem sprzedaży usług dodatkowych takich jak wynajem samochodów lub pokoi hotelowych. Aer Lingus: Państwowa irlandzka linia lotnicza jako pierwsza odczuła konkurencję Ryanair. Po 11 września 2001 przed bankructwem uchronił ją obecny szef British-Airways zmieniając jej profil na taniego przewoźnika. Dochód z giełdy Aer Lingus chce przeznaczyć na dalszą ekspansję. |

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)