Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Dodatkowe środki z UE na infrastrukturę

0
Podziel się:

Polska może uzyskać od Unii Europejskiej w latach 2007-2020 dodatkowe środki na realizację inwestycji infrastrukturalnych, których łączna szacunkowa wartość wynosi 9 mld euro - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.

"Polskie projekty zostały przyjęte i zarekomendowane do realizacji oraz przygotowania celem dodatkowego finansowania UE. Łączna wartość tych projektów szacowana jest na 9 mld euro" - podał resort w komunikacie na konferencji prasowej.

Polskie projekty infrastrukturalne znalazły wśród 18 priorytetowych, wybranych przez Grupę Wysokiego Szczebla, powołaną przez UE. Są to magistrala kolejowa C-65 Gdańsk-Katowice-południowa granica Polski oraz autostrada A-1 Gdańsk-Katowice-południowa granica.

"Szacowany koszt autostrady A-1 to około 3 mld euro" - powiedział we wtorek dziennikarzom minister infrastruktury Marek Pol. Dodał, że odcinek Gdańsk-Grudziądz, który ma budować koncesjonariusz, nie uzyska finansowania z UE.

Według Tadeusza Suwary, generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad na szybką realizację z udziałem środków z UE ma szansę odcinek A-1 od Strykowa do Częstochowy.

Projekty przyjęte przez Grupę obejmują także prace związane z dostępem drogowym i kolejowym do portu w Gdańsku.

Zarząd portu w Gdańsku podpisał list intencyjny o współpracy z zarządem portu w Helsinkach, który MI przedstawiło Grupie z wnioskiem o zarekomendowanie Komisji Europejskiej (KE) połączenia morskiego Helsinki-Gdańsk jako projektu pilotażowego autostrady morskiej w regionie Morza Bałtyckiego.

Grupa określiła też pięć projektów, które mają znaczenie w dalszej perspektywie. Wśród nich znalazła się modernizacja linii kolejowej C-E-65 Gdańsk-Bydgoszcz-Katowice-Zwardoń oraz linii kolejowej Rail Baltica Helsinki-Tallinn-Ryga-Kowno-Warszawa, proponowana przez republiki bałtyckie i Finlandię.

Poparty został też projekt centrum logistycznego w Sławkowie z połączeniem do Rosji przez szerokie tory.

Projekty rekomendowane przez Grupę po przeprowadzeniu procedury decyzyjnej (formalna decyzja KE a następnie Parlamentu Europejskiego i Rady Ministrów UE), będą mogły liczyć na dofinansowanie przez UE w latach 2007-2020 nawet do 20 proc. wartości inwestycji.

Będzie to niezależne od możliwości korzystania z innych źródeł pomocowych jak Fundusz Spójności oraz kredytów międzynarodowych instytucji finansowych, głównie Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Unia, aby dofinansowywać wyznaczone inwestycje wymaga starannego przygotowania oraz niezbędnego współfinansowania własnego. W przeciwnym razie nie wyklucza możliwości zmiany decyzji.

Dalsza realizacja projektów polegać będzie na opracowaniu szczegółowych studiów wykonalności projektów oraz analiz ekonomicznych. KE od nich uzależnia swoje stanowisko co do realizacji wybranych projektów.

infrastruktura
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)