Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Izabela Trzaska
|

Nie będzie prac na S6. Samorządowcy apelują do KE o pomoc

86
Podziel się:

Ministerstwo infrastruktury wstrzymało budowę drogi ekspresowej S6 na całym jej przebiegu. Samorządowcy i przedsiębiorcy ziemi koszalińskiej oraz słupskiej apelują do KE o wsparcie ich działań w sprawie budowy ważnej dla nich trasy.

Nie będzie prac na S6. Samorządowcy apelują do KE o pomoc
(Szelag/Reporter)

Samorządowcy i przedsiębiorcy przekazali apel komisarz ds. rynku wewnętrznego Elżbiecie Bieńkowskiej.

Jak powiedział podczas konferencji prasowej Robert Biedroń, "chodzi o wstrzymanie - najważniejszej dla województw pomorskiego i zachodniopomorskiego - inwestycji, budowy drogi ekspresowej S6". - Nie rozumiemy, dlaczego na odcinku od Koszalina do Lęborka ta inwestycja została wstrzymana i nie jest realizowana - powiedział. Ocenił, że "jedyne argumenty, jakie zna, to polityczne".

"Apelujemy do Komisji Europejskiej o podjęcie dialogu z polskim rządem w kierunku zapewnienia ciągłości realizacyjnej całej inwestycji" - napisali przedstawiciele m.in. Koszalina, Słupska, Ustki, Lęborka, Łeby oraz Pomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego i Akademii Pomorskiej w Słupsku.

Zobacz także: Nowe drogi w Polsce. 397 km bez autostrad

Sygnatariusze apelu wyrazili przekonanie, że "kompleksowa i całościowa budowa drogi S6 powinna należeć do priorytetów inwestycyjnych państwa, bo przyczyni się do racjonalnego rozwoju Polski północnej i skomunikowania jej z państwami ościennymi.

"Ziemia Słupska i Koszalińska, zgodnie z diagnozą przedstawioną w rządowej Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju należą do skrajnie peryferyjnych, z punktu widzenia dostępności transportowej, obszarów Polski, co znacząco obniża ich atrakcyjność inwestycyjną i przesiedleńczą a w konsekwencji skutkuje ich marginalizacją i odpływem mieszkańców oraz inwestorów" - argumentują autorzy apelu.

Niezły stan drogi

Wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit komentując ten apel, powiedział, że natężenie ruchu na trasie pomiędzy Lęborkiem a Koszalinem jest zdecydowanie niższe od średniej, bo wynosi według ostatnich pomiarów 7,6 tys. samochodów na dobę, podczas gdy średnia to ponad 11 tys. pojazdów na dobę.

- Została podjęta decyzja o budowie trasy S6 na odcinkach, gdzie ruch jest zdecydowanie większy jak Trasa Kaszubska, która wyprowadzi ruch z aglomeracji trójmiejskiej w kierunku Lęborka do S6 - powiedział Szmit.

Wiceminister przypomniał też, że prowadzona jest budowa trasy S6 od Szczecina do Koszalina, co poprawi komunikacyjną dostępność wybrzeża środkowego i czas jazdy ze Słupska do Szczecina zdecydowanie się skróci. Podobnie jak czas jazdy ze Słupska do Gdańska po wybudowaniu Trasy Kaszubskiej.

- Obecny stan drogi S6 na odcinku Koszalin - Lębork jest niezły i odbiega "in plus" od stanu wielu dróg krajowych czy ekspresowych, które są w sieci. (...) Wzmożony ruch na tym odcinku jest głównie przez kilka tygodni w okresie letnim - zauważył wiceminister.

GDDKiA

Przyznał też, że przy podejmowaniu decyzji o tym odcinku, wzięto pod uwagę bardzo wysoki koszt tej inwestycji.

Wiceminister powiedział, że resort rozważa również budowę obwodnicy Lęborka. - Najpierw musimy zobaczyć, jak pójdzie nam przetarg na Trasę Kaszubską. Liczymy się też z tym, że zgodnie z decyzją NSA w II kw. 2018 roku zostanie rozstrzygnięta decyzja dotycząca zgody środowiskowej na budowę obwodnicy aglomeracyjnej, czyli obejścia Trójmiasta - dodał.

"To jest ostatnia deska ratunku"

Przekazując apel do KE, Biedroń przyznał, że Bieńkowska jako komisarz nie zajmuje się tego typu sprawami, "ale zgodziła się przekazać pismo przedstawicielom KE z prośbą o interwencję". - To jest ostatnia deska ratunku, my dziś nie możemy prowadzić normalnego dialogu z rządzącymi, pukamy do tych drzwi, prosimy o wysłuchanie, ale niestety te drzwi są dla nas zamknięte - mówił prezydent Słupska.

Bieńkowska zapewniła, że "jutro przekaże apel z odpowiednim komentarzem komisarzom: ds. transportu i ds. polityki regionalnej". - Robienie takiej "wyrwy" w tak ważnej drodze, jest na pewno niekorzystne szczególnie dla gospodarki tego obszaru, ale również ze względów społecznych, demograficznych - dodała.

Oceniła, że budowa drogi "z wyrwą" nie osiągnie efektów gospodarczych i społecznych zakładanych dla drogi budowanej na całym jej przebiegu. Zapowiedziała, że "sprawdzi", czy w takiej sytuacji inwestycja może w ogóle otrzymać dofinansowanie z UE. - Droga jest planowana w całości, jako element np. kompleksowej europejskiej sieci TEN-T - argumentowała.

O budowę S6 od wielu lat apelowali do rządu i parlamentarzystów mieszkańcy i samorządowcy z województwa pomorskiego. Na początku kwietnia z apelem do premier o wsparcie budowy trasy ekspresowej S6 na odcinku od Koszalina, przez Słupsk do Trójmiasta, wystąpiło Stowarzyszenie Samorządowe S6. Zdaniem samorządowców Pomorze Środkowe jest regionem najbardziej wykluczonym komunikacyjnie w kraju.

Budowa drogi ekspresowej S6 ze Szczecina do Trójmiasta na odcinku od Sianowa przez Słupsk i Lębork do Trójmiasta i A1 miała się rozpocząć w 2018 r. Droga ekspresowa S6 o łącznej długości ok. 330 km ma połączyć Szczecin, Police, Goleniów, Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk i Trójmiasto z autostradą A1.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(86)
WYRÓŻNIONE
Obywatel
7 lat temu
Zagłosuje na tych co zlikwidują konkordat, a te miliardy dadzą na drogi.
Niebiesky
7 lat temu
Pomorskie nie głosowało na PIS więc kara musi być
rr
7 lat temu
Durnie z PiS budują drogi śledziom z Litwy i Ukraińcom. S19 - trasa via Carpatia - "brawo" PiS, dzięki wam litewski port będzie lepie skomunikowany niż polskie.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (86)
minek
7 lat temu
a po co pedalom drogi? wstyd na caly kraj z tym Slupskiem! Lepiej by skoncentrowali sie na S11, z Koszalina na poludnie Polski.
Onufry
7 lat temu
Zobaczcie na mapę i oceńcie stan połączeń drogowych w rejonie Ostrołęki. To jest dopiero koszmar. PIS-owskie władze miasta nie robiły zbyt wiele aby to zmienić. Nawet zamknęli most dla ruchu ciężkiego bo się wali. Zrzucają to jak zwykle na Tuska ale nic nie robili sami 8 lat. Przyszła władza PIS na którą czekały władze miasta i dalej nic się nie dzieje. Nic nierobienie też przynosi efekty bo premiowane jest to w wyborach co w Ostrołęce jest normą bo może być siermiężnie ale po katolicku.
waba
7 lat temu
Zabrakło na 500+ ? A gdzie te 15 miliardów z podatku paliwowego? "Ministerstwo infrastruktury wstrzymało budowę drogi ekspresowej S6 na całym jej przebiegu" Dlaczego pazerność tego rządu odbija się na obywatelach?
Karola
7 lat temu
Co za brednie... "wstrzymało budowę drogi ekspresowej S6 na całym jej przebiegu" - proszę najpierw sprawdzić informacje dopiero potem proszę brać się za pisanie rzetelnego artykułu. Droga redakcjo dla Waszej informacji, wstrzymany został odcinek drogi S6 (notabene już dawno temu) a nie na całym jej przebiegu, droga od Szczecina do Koszalina zostanie wybudowana według planu, dalszy odcinek został wstrzymany.
S17
7 lat temu
S17 (Warszawa - Lublin i dalej na Ukrainę) miała być na Euro w 2012, a zaczeli ją robić dopiero w tym roku.... specjalnych protestów jakoś nie było. Wystarczy porównac mape drogowa wschodniej i zachodniej Polski i zobaczyć że na wschodzie poza A4 pod Rzeszów nic nie zrobili... Teraz pora wyrównać zaległości. A co do natężenia ruchu to proponuje przejechać się 17, najlepiej przez Kołbiel. Dobre drogi potrzebne są wszedzie.
...
Następna strona