*Toyota, McDonald, Nokia oraz Coca-Cola to firmy, które zauważyły, że kobiety to rosnąca i coraz bogatsza grupa konsumencka. *
Przemysł samochodowy, jako jeden z wielu, jest zdominowany przez mężczyzn, którzy ignorują potrzeby kobiet. Jest to zadziwiające, ponieważ jedna trzecia samochodów w Niemczech zarejestrowana jest na kobiety.
Klient jest kobietą?
"Wiele przedsiębiorstw pozostawia odłogiem potężny potencjał", żali się Kortus-Schultes. "Gospodarka już dzisiaj jest kobieca, tylko myślenie nie", mówi Frank Dopheide, Chairman agencji reklamowej Grey.
Tymczasem kobiety, które biorą życie w swoje ręce, to rosnąca grupa konsumencka. Gender Marketing, czyli marketing ukierunkowany na płeć, to trend, który wkracza powoli do działów marketingu wielu przedsiębiorstw i uwzględnia faktyczne różnice płci.
Wsparcie przedsiębiorstwom oferują specjaliści ds. płci jak Diana Jaffé, która przed dwoma laty wydała książkę "Klient jest kobiecy" lub berlińska agencja konsultingowa Gender-Trends. Od jakiegoś czasu tematem tym interesują się również duże agencje reklamowe jak Grey i Ogilvy&Mather.
Założycielka Gender Trends, Heike Pawelzick, uważa, że zna świat z punktu widzenia kobiet. Kobiety, mówi Pawelzick, mają większe poczucie estetyki, są bardziej komunikatywne i chciałyby być ujmowane wszystkimi zmysłami.
Kobiecy _ touch _daje zarobić_ _
"Kobiety chcą poczuć przesłanie reklamowe, a nie tylko je widzieć", _ Kobiety podczas robienia zakupów przemierzają w ciągu roku 200 km, spędzają przy tym 109 godzin w przebieralniach i mają władzę przy kasie: kupują 80 proc. wszystkich dóbr konsumpcyjnych. _potwierdza szefowa agencji Grey, Alina Kessel. W odniesieniu do pomieszczenia sprzedaży oznacza to: zamiast białych kafli, rażącego światła i kanciastego designu, salony samochodowe powinny postawić na doradztwo i wygodę. Urządzony w stylu lounge będzie salon samochodowy w Berlinie, gdzie w przyszłości mają być sprzedawane modele Toyoty.
Trend ten dostrzegła również sieć restauracji McDonald's oferując przytulną atmosferę w swoich nowych McCafés. Od jakiegoś czasu na kobiecy Touch stawia również producent elektroniki Philips. W kampanii „Sense and Simplicity" firma świadomie nie informuje o wszystkich możliwościach urządzenia. Zamiast tego do konsumentów ma przemówić styl życia.
Pozytywne doświadczenia z kobiecą reklamą odnotował również producent telefonów komórkowych Nokia. Kolekcja "L'amour Collection ", gdzie urządzenia prezentowane są w delikatnych pastelowych tonach, uchodzi za odnoszącą największe sukcesy kampanię Nokii.
Pralka i napój wyłącznie dla mężczyzn
Ale Gender Marketing nie jest drogą jednokierunkową. Producent urządzeń AGD, Bauknecht, pochował swój już dawno pokryty kurzem slogan "Bauknecht wie, czego życzą sobie kobiety" i do swojej komunikacji włączył mężczyzn. Na przykład nowy model małej pralki ma być celowo skierowany do mężczyzn, singli.
Również nowy napój Coca- Coli, Zero, akcentowany jest jako męski napój, aby panowie nie byli wystawieni na pośmiewisko pokazując się z Colą Light.