Mateusz Mach stał się słynnym startupowcem, zanim skończył 18 lat. Wszystko przez aplikację FiveApp, która miała być rozrywką dla hiphopowców, a okazała się świetnym narzędziem do komunikacji pomiędzy głuchymi. Teraz młody biznesmen tylko w money.pl chwali się już gotowym produktem - Chcemy wejść do Facebooka - mówi Mateusz Mach. I deklaruje, że marzeniem jest dla niego sprzedaż apki za ponad 30 mln dolarów.
Jak twierdzi 19-letni Mateusz Mach, jego najnowsza wersja FiveApp, to kompletna i jedyna obecnie na rynku aplikacja umożliwiająca porozumiewanie się osób głuchych. Dzięki niej niesłyszący mogą wybrać z około tysiąca migających animacji oznaczających konkretne słowa i wysłać do znajomego.
- To wystarczy do prostej codziennej komunikacji. Nie będą to eseje. Chcemy stworzyć alternatywę dla sms-ów - tłumaczy Mateusz Mach i zapowiada, że z czasem słów i zwrotów będzie przybywać.
Przy stworzeniu FiveApp pracowało kilkanaście osób: programiści, graficy i tłumacze języka migowego. Wszystko dzięki wejściu do spółki funduszu EVIG, który zainwestował ponad 400 tys. zł. - Ja na razie pensji nie pobieram - zaznacza Mach.
Ponieważ nie ma jednego języka migowego, na początek FiveApp ma tylko wersję amerykańską. Pomysłodawca tłumaczy, że to czysta kalkulacja, bo za oceanem grupa głuchych jest gigantyczna. Liczba potencjalnych klientów to aż 10 mln osób.
Sama aplikacja jest bezpłatna, ale FiveApp chce zarabiać na reklamie umieszczonej na gestykulującym awatarze.
- Komunikator Line zarabia na samych stickerach nawet 200 mln dolarów rocznie. My nie będziemy ich sprzedawać, ale wizerunki awatara już możemy. To oczywiście gadżet, ale taki, który fajnie się monetyzuje - tłumaczy Mach.
Biznesmen przyznaje, że liczy na współpracę z firmami, które mogłyby użyć jego aplikacji w swoim sprzęcie. Jak zdradził money.pl, rozmawia już na ten temat z Samsungiem, ale plany ma o wiele ambitniejsze.
- Nasz plan to wejście do Facebooka. Chcielibyśmy, żeby taka wysuwana klawiatura umożliwiająca tworzenie zdań była dostępna w ich messengerze. Dla głuchych to idealne rozwiązanie. Zamiast wysyłać gify z paniami machającymi biustem, mogliby tworzyć krótkie wypowiedzi - mówi Mach.
Jak dodaje, jeszcze lepszym rozwiązaniem byłoby sprzedanie aplikacji dużej firmie, która jest właścicielem dużego portalu społecznościowego.
- Moim marzeniem jest pobicie Nicka D'Aloisio. On będąc w moim wieku (19 lat - przyp. red.) sprzedał dość prostą aplikację newsową za 31 mln dolarów - mówi Mach.
Na razie ponad milion złotych zainwestowali w Polaka szejkowie. Mach właśnie rozpoczyna studia w Abu Dhabi w filii University of New York. Stypendium zapewnia mu wszystko: przeloty, zakwaterowanie oraz samą naukę.