Bez racjonalnej gospodarki morskiej nie będzie solidnej gospodarki, bez solidnego powiązania Śląska z Wybrzeżem, bez sprawnych kolei, autostrad i energetyki nie będzie silnej gospodarki - powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.
Piechociński uczestniczył w czwartek w Gdańsku w Forum Transportu Intermodalnego _ Fracht 2013 _.
- _ Ważne jest, aby w tym nowym układaniu się korytarzy europejskich i światowych nie zapominać, że ci, którzy będą na boku tych korytarzy, których infrastruktura nie będzie wplatać się w powiązania międzynarodowe choćby na osi Bałtyk-Adriatyk, czy wschód-zachód - będą zmarginalizowani _ - tłumaczył wicepremier. - _ Małe i średnie gospodarki, które odpuszczą korytarze transportowe, zostaną zmarginalizowane _ - podkreślił.
Powiedział, że _ najważniejsze jest dokończenie wielkiego programu odblokowania transportowego polskich portów _. Zwrócił uwagę, że _ Polska musi wykorzystać z całą mocą swoje historyczne, dobre posadowienie komunikacyjne mając do dyspozycji duże środki unijne _.
Piechociński w imieniu rządu zadeklarował, że _ już wkrótce rząd będzie prowadził mądry, racjonalny dialog polityczny, będzie dyskutować i przedstawiać, co jest jeszcze do wykorzystania w obszarze unijnych pieniędzy w tej perspektywie budżetowej oraz dyskutować główne fundamenty programu wydawania środków unijnych na 2014-2020 _. Zadeklarował, że _ będzie integrowany transport, gospodarka, w tym gospodarka morska, poprzez oddolne, wspólne działanie _.
- _ Mamy 6 mld zł do zagospodarowania w tej perspektywie i chcemy zbudować listę superpriorytetów, ponad podziałami politycznymi _ - powiedział.
Podsekretarz stanu w ministerstwie transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, Andrzej Massel zwrócił uwagę podczas forum, że w Polsce transport intermodalny jest _ na ścieżce wzrostowej i opiera się negatywnym tendencjom kryzysowym _.
Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/161/m267937.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/gospodarka;zamarla;wiec;nie;licz;na;podwyzke;w;tych;branzach;najgorzej,132,0,1289860.html) *Gospodarka zamarła, więc nie licz na podwyżkę. W tych branżach najgorzej * Eksperci zapowiadają kolejną falę upadłości. Firmy nie doczekają ożywienia. Obecnie udział transportu intermodalnego stanowi około 4 proc. w ogólnym transporcie. W niektórych krajach europejskich ten udział wynosi ponad 20 procent. Uważa, że _ Polska nigdy nie osiągnie takiego europejskiego poziomu, bo w naszym kraju przewożone są głównie surowce, kruszywa i węgiel, a w ramach transportu intermodalnego preferowane są ładunki lżejsze, ale droższe _. Jest przekonany, że mimo to, łączony transport ładunków będzie się rozwijał.
Massel tłumaczył dziennikarzom, że transport intermodalny to jest przewóz ładunków z wykorzystaniem różnych środków transportu i wiąże się z przeładunkiem po drodze. Uważa, ze taki transport pozwala zmniejszyć koszty przewozu i jest przyjazny dla środowiska. - _ Z tego względu ta gałąź transportu zasługuje na wsparcie krajowe i unijne _ - dodał.
Organizator Forum, Dariusz Kostrzębski, prezes zarządu spółki KOW media&marketing uważa, że _ niewyobrażalne są oszczędności, jakie można osiągnąć dzięki wykorzystaniu transportu intermodalnego _. Szacuje, że wzrost transportu intermodalnego do 2020 r. może obniżyć koszty transportu o około 3 mld zł.
Radosław Pacewicz z Urzędu Transportu Kolejowego poinformował podczas forum, że w 2012 r. w porównaniu z 2011 r. wielkość transportu intermodalnego wzrosła o ok. 30 procent. W ub. roku przewieziono 639 tys. ton ładunków, wśród których prawie 70 proc. stanowiły kontenery. Poinformował, że _ w 2013 r. mamy do czynienia z wyhamowaniem, wręcz spadkiem przewozów _.
Czwartkowe Forum Transportu Intermodalnego _ Fracht 2013 _ jest pierwszą konferencją na ten temat. W spotkaniu uczestniczy kilkaset osób, przedstawicieli m.in. portów, przewoźników i spedytorów. Organizatorzy zapowiadają, że forum będzie organizowane cyklicznie.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Minister odpowiada Kaczyńskiemu. Kto kłamie? - _ Ustawione przetargi, niedokończone autostrady i upadające firmy - _grzmi prezes PiS. Rząd widzi to inaczej. | |
Pieniądze popłynął do Polski już za 2 tygodnie? Mamy nadzieję, że w ciągu dwóch tygodni zostaną odblokowane pieniądze z UE na drogi - poinformowała minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. | |
Chcesz jechać autostradą? Na początek 100 zł, później już od kilometra Nowe plany zarządcy dróg zupełnie zniechęcą do wjazdu na autostrady? |