Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Katarczycy kupią stocznie? Odpowiedź po południu

0
Podziel się:

Do wczoraj QIA miało poinformować rząd o tym czy kupi zakłady w Gdyni i Szczecinie.

Katarczycy kupią stocznie? Odpowiedź po południu
(Polska Zielona Sieć/CC/Flickr)

Dziś resort skarbu poinformuje,czy **Qatar Investment Authority zaangażuje się w projekt przejęcia praw do zakupu majątku stoczni Gdynia i Szczecin.

Inwestor znad Zatoki Perskiej miał dać odpowiedź w tej sprawie do niedzieli. - _ Ministerstwo Skarbu w po południu poinformuje, czy agencja rządowa Qatar Investment Authority jest zainteresowana zakupem majątku stoczni Gdynia i Szczecin _- powiedział rzecznik resortu Maciej Wewiór.

Państwowa agencja zaangażowała się w sprawę po fiasku przejęcia zakładów w Gdyni i Szczecinie przez fundusz Stichting Particulier Fonds Greenrights.

Pomyślny finał sprawy jest mało prawdopodobny Nawet minister Skarbu Państwa kilka dni temu powiedział, że wątpi w to, że sprawa katarskiej inwestycji w stocznie w Gdyni i Szczecinie zakończy się do końca sierpnia.

Także związkowcy ze stoczni nie wierzą już w to, że transakcja dojdzie do skutku.Nie wierzy w to też opozycja.

382 mln zł
tyle katarski inwestor miał zapłacić za stocznie w Gdyni i Szczecinie

Co dla stoczni i ich pracowników będzie oznaczać taki scenariusz?_ - Jeśli (...) katarski inwestor nie podejmie pozytywnej decyzji w sprawie stoczni, zwrócimy się do Komisji Europejskiej o powtórzenie procedury przetargowej sprzedaży majątku zakładów _ - powiedział Wewiór.

W przypadku braku zgody z Brukseli, stocznie będą sprzedawane przez syndyka w trybie upadłościowym.

Katarska kompromitacja rządu

POSŁUCHAJ MINISTRA GRADA:

Pomimo tego wyłoniony w przetargu inwestor stoczni fundusz Stichting Particulier Fonds Greenrights nie wpłacił w dwóch wyznaczonych terminach - do 17 lipca i 17 sierpnia - 382 mln zł za majątek zakładów.

W lipcu, gdy po raz pierwszy doszło do fiaska transakcji, minister Grad tłumaczył, że to wina sabotażu i listu, który do inwestorawysłało Szczecińskie Stowarzyszenie Obrony Stoczni.

Miesiąc później minister mówił, że to wina problemów finansowych inwestora. Ogłoszono też plan B. Do końca sierpnia zobowiązania nierzetelnego inwestora ma przejąć rządowa agencja z Kataru.

| GRAD: STOCZNIE W KŁOPOTACH NA CAŁYM ŚWIECIE |
| --- |
| Z problemami finansowymi - jak mówi minister Grad - borykają się m.in. duńska stocznia Odense Steel Shipyard oraz litewska Lithuania Baltija Shipyard, które mają być wystawione na sprzedaż. Jego zdaniem, zwiększona konkurencja na rynku stoczniowym wynika ze wzrostu wydajności stoczni w krajach o taniej sile roboczej na Dalekim Wschodzie, w szczególności w Chinach. Przypomniał, że również niemieckie stocznie Wadan Yards ogłosiły bankructwo, ponieważ od lutego 2008 r. nie otrzymały nowych zamówień. |

Prywatyzacyjne raporty i analizy w Money.pl
*Jest drugie dno sprawy sprzedaży stoczni? * Pieniądze za stocznie w Gdyni i Szczecinie nie wpłynęły, bo umowa z Katarczykami może mieć drugie dno. I nie chodzi tu o list związkowców, który miał zniechęcić inwestora, czy też o kryzys w branży stoczniowej, ale o ewentualny udział Katarczyków w prywatyzacji polskiej energetyki.
*Megaprywatyzacja. Kto kupi KGHM? * Jeśli Skarb Państwa pozbędzie się swoich pakietów spółek z GPW zyska na tym 17,5 mld złotych. O realizację planów będzie jednak ciężko.
*Wielki prywatyzator Buzek. Grad go nie przebije * Najwięcej prywatyzował rząd Jerzego Buzka. W latach 1999-2000 pozyskan
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)