Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Michał Kot
|

KE: Lusterka w ciężarówkach do wymiany

0
Podziel się:

Komisja Europejska przedstawiła projekt nowej dyrektywy, która przewiduje obowiązek wymiany bocznych lusterek w samochodach ciężarowych, by wyeliminować zjawisko tzw. martwego pola.

KE: Lusterka w ciężarówkach do wymiany
(PAP / EPA)

Komisja Europejska przedstawiła projekt nowej dyrektywy, która przewiduje obowiązek wymiany bocznych lusterek w samochodach ciężarowych, by wyeliminować zjawisko tzw. martwego pola.

Spoglądając w standardowe lusterko wsteczne kierowca samochodu ciężarowego często nie widzi jadącego blisko skrajem drogi rowerzysty albo motocyklisty, gdyż znajduje się on w martwym polu. Co roku w wyniku kolizji ze skręcającą w prawo ciężarówką ginie w UE ok. 400 osób. Zmienić to mogą boczne lusterka o szerokim polu widzenia.

Jak zmusić wszystkich do wymiany

Obecna dyrektywa z 2003 roku przewiduje, że od początku przyszłego roku w nowo rejestrowanych samochodach powyżej 3,5 tony będzie obowiązek _ "Do roku 2020 mamy szansę ocalić 1200 istnień ludzkich za mniej niż 150 euro" - powiedział na konferencji prasowej komisarz UE ds. transportu Jacques Barrot. _montowania takich lusterek. Problem polega na tym, że zgodnie z obecnymi przepisami wszystkie samochody ciężarowe byłyby wyposażone w nowoczesne lusterka najwcześniej w 2032 roku. Po drogach UE jeździ obecnie co najmniej 5 mln ciężarówek.

By to przyspieszyć, Komisja Europejska zaproponowała kalendarz wymiany lusterek w już jeżdżących po drogach pojazdach: zarejestrowanych w latach 2004-07 - rok od wejścia w życie dyrektywy, a w pozostałych pojazdach - w kolejnych latach. Koszt wymiany KE szacuje na 100-150 euro od lusterka.

Bezpieczniejsze drogi

Druga z zaproponowanych dyrektyw wprowadza nowe standardy bezpieczeństwa na istniejących i planowanych drogach należących do tzw. sieci transeuropejskich UE (do roku 2020 w sumie blisko 90 tys. km). W Polsce jest to trasa Gdańsk-Warszawa-Wiedeń. Przewiduje się m.in. montowanie wzmocnionych barierek, osłanianie nimi słupów oświetleniowych i filarów wiaduktów, a także m.in. oddzielenie szerokim poboczem od właściwej jezdni miejsc, gdzie występuje ryzyko osuwisk ziemi albo kamieni.

Barrot powiedział, że dzięki temu można będzie zapobiec wypadkom, w których co roku ginie co najmniej 600 osób, a 7 tys. zostaje rannych.

W 2001 roku UE przyjęła strategię redukcji o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków samochodowych. Według statystyk co roku na europejskich drogach ginie 41,5 tys. osób, a 1,7 mln zostaje rannych. Jedna trzecia wypadków spowodowana jest nadmierną prędkością.

Obie dyrektywy muszą zostać zaakceptowane przez kraje członkowskie i Parlament Europejski. Dyrektywa wejdzie w życie najwcześniej w 2008 roku.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)