- _ W listopadzie nastroje konsumentów spadły czwarty raz z rzędu, a indeks optymizmu obniżył się o 5,76 pkt. do poziomu 91,87 pkt. _- podał instytut Ipsos.
Jest to poziom najniższy od czerwca 2006 roku.
_ - Zarysowujący się trend, którego początku można upatrywać w maju 2008 roku, wyraźnie wyprzedził negatywne informacje ze światowych rynków finansowych, które napłynęły do nas we wrześniu - _podkreślają autorzy opracowania.
_ - Przedmiotem troski polskich konsumentów jest obecny stan gospodarki oraz obawa o jej przyszłość. W listopadzie wskaźnik klimatu gospodarczego stracił aż 7 pkt. i przyjmuje wartość 81,66 pkt. Skłonność do zakupów zmniejszyła się w nieco mniejszym stopniu, o niespełna 5 pkt. i przyjmuje wartość 98,67 pkt _ - napisano w komentarzu.
Ipsos pisze, że konsumenci obawiają się przede wszystkim negatywnych konsekwencji ze strony sytuacji gospodarczej dla rynku pracy. Odsetek osób spodziewających się wzrostu bezrobocia wzrósł w ciągu ostatniego miesiąca z 27 do 36 proc.
_ - Nie zwiększyły się natomiast oczekiwania inflacyjne. Udział osób spodziewających szybszego tempa wzrostu cen spadł nawet nieznacznie o 2 pkt. do poziomu 27 proc. _ - napisano.