Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Mierzeja Wiślana zostanie przekopana. Resort infrastruktury opracowuje plan

0
Podziel się:

Powstaje nowy harmonogram budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską i plan finansowania projektu.

Na budowie kanału najbardziej zyska Elbląg<br/>
Na budowie kanału najbardziej zyska Elbląg<br/> (Paweł Sutkowski/CC BY-SA 3.0 PL/wikimedia commons)

Będzie nowy projekt wieloletniego programu dotyczącego przekopu Mierzei Wiślanej. Ma on zawierać nowy harmonogram budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską i plan finansowania ze środków krajowych - podało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, w szczególności władze Elbląga. Podkreślają, że w ten sposób elbląski port i porty nadzalewowe będą miały szansę rozwoju, a cały region będzie atrakcyjniejszy dla turystów.

W marcu tego roku prezydent Elbląga Jerzy Wilk wysłał list do premiera Donalda Tuska i wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej, w którym zaapelował o przyspieszenie prac nad budową kanału. W odpowiedzi przesłanej do prezydenta Elbląga wiceminister infrastruktury Dorota Pyć napisała, że ministerstwo wraz z Urzędem Morskim w Gdyni rozpoczęło proces opracowywania nowego projektu programu wieloletniego dotyczącego budowy przekopu.

Jak poinformował PAP rzecznik ministerstwa Piotr Popa, projekt zawiera nowy harmonogram realizacji i finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa w latach 2015-2020. _ - Do podjęcia decyzji w sprawie realizacji projektu potrzeba wszystkich dokumentów, w tym decyzji środowiskowych, które jednoznacznie wskażą bilans plusów i minusów tej inwestycji _ - powiedział.

Dodał, że dokumentacja będzie wymagała uzupełnienia informacji dotyczącej wpływu przedsięwzięcia na obszary Natura 2000. Chodzi o wpływ budowy kanału na siedliska miejscowej fauny i związanych z tym działań kompensacyjnych. Takie właśnie uwagi wniosła Komisja Europejska, która w styczniu tego roku zapoznała się z dokumentacją środowiskową przygotowaną w ubiegłym roku.

Elbląg zyska, środowisko nie straci

Resort infrastruktury wyjaśnił, że nowy projekt programu wieloletniego budowy kanału przez Mierzeję musi powstać, ponieważ wygasł poprzedni program, realizowany w latach 2008-2013.

_ - Etap przedinwestycyjny wyznaczony w uchwale z 2007 roku ustanawiającej program wieloletniej budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską był niemożliwy do zrealizowania, ponieważ brakowało niezbędnych analiz prawnych i środowiskowych _ - podało ministerstwo infrastruktury.

Zaznaczono, że konieczne było sporządzenie przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska raportu do Komisji Europejskiej. KE w styczniu tego roku wskazała, że przesłana dokumentacja nie zawiera wystarczających informacji nt. wpływu przedsięwzięcia na obszary Natura 2000. Resort wyjaśnił, że w związku z tym rząd do końca 2013 roku nie mógł więc podjąć uchwały w sprawie kontynuacji programu.

Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego i najbliższym unijnym portem, obsługującym przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Leży 40 km od granicy z obwodem kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej i jedyny bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest przez Cieśninę Pilawską.

Według władz samorządowych Elbląga na budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną zyska m.in. elbląski port morski. Jak zaznaczył Wilk, przeładunki w porcie rosną co roku średnio o około 70 procent. W 2013 roku przeładowano 285,5 tys. ton towarów. W tym roku - według szacunków - wielkość przeładunków wzrośnie do 400 tys. ton.

Tusk w lipcu zeszłego roku mówił, że przekop Mierzei Wiślanej będzie możliwy, jeżeli okaże się opłacalny i bezpieczny ekologicznie. _ - Gdyby jednak Elbląg miał do tej inwestycji dopłacać i byłaby ona zagrożeniem ekologicznym, przekopu nie będzie _ - powiedział.

O szybkie przekopanie Mierzei apelował wielokrotnie do rządu prezes PiS Jarosław Kaczyński. Temat budowy kanału był jednym z wiodących tematów w kampanii wyborczej przed wyborami przedterminowymi na prezydenta Elbląga w 2013 roku, które wygrał kandydat PiS Jerzy Wilk. Temat przekopu pojawił się także w obecnej kampanii PiS przed wyborami do Parlamentu Europejskiego. Według wstępnych szacunków budowa kanału żeglugowego ma kosztować od 600 do 700 mln zł.

Czytaj więcej w Money.pl

  • [ ( http://static1.money.pl/i/h/3/m278019.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/prezydent;elblaga;od;stycznia;obnizy;czynsze;w;lokalach;komunalnych;i;socjalnych,98,0,1396578.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Jerzy Wilk realizuje obietnice. Będzie taniej
    • [ ( http://static1.money.pl/i/h/144/m201360.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/od;dzis;nizsze;ceny;biletow;komunikacyjnych,140,0,1390988.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Niższe ceny biletów w komunikacji miejskiej
    • [ ( http://static1.money.pl/i/h/38/m136998.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/przekop;mierzei;wislanej;kaczynski;apeluje;do;tuska,174,0,1352878.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Kaczyński apeluje do Tuska ws. przekopu
    • [ ( http://static1.money.pl/i/h/3/m278019.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/regiony-polski/warminsko-mazurskie/artykul/spolka;miala;zbudowac;aquapark;przestala;istniec,0,0,1352704.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Mieli zbudować aquapark, przestali istnieć
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)