Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Money.pl ocenił ministrów, a ministrowie polemizują

0
Podziel się:

Oceniliśmy członków rządu, aby pomóc premierowi w prowadzonym przeglądzie ministrów. Jeden minister, który dostał od nas "jedynkę", nie zgodził się z naszą oceną. Publikujemy polemikę.

Premier rozpoczął ocenianie swoich ministrów. Postanowiliśmy mu pomóc i dokonaliśmy przeglądu dokonań członków rządu. Krótko opisaliśmy ministrów i wystawiliśmy im oceny.

Jednak z naszą oceną ministra gospodarki wodnej Rafała Wiecheckiego nie zgodził się jego rzecznik prasowy. Stwierdził, że nasz opis stawia ministra "w fałszywym świetle". Poniżej zamieszczamy polemikę Mariana Szołucha, rzecznika prasowego wraz z wykazem dokonań Rafała Wiecheckiego.

Szanowni Państwo,

w nawiązaniu do tekstu zamieszczonego na Państwa portalu dnia 15.12. 2006, pt. "Money.pl pomaga premierowi - oceniamy ministrów", który stawia pracę Ministerstwa Gospodarki Morskiej i ministra Rafała Wiecheckiego w fałszywym świetle, sugerujemy zapoznać się z załączonym materiałem, w którym znajdziecie Państwo rzetelne podsumowanie dotychczasowych osiągnięć MGM.

Materiał ten, w postaci Informacji dotyczącej podsumowania 7-miesięcznej działalności Ministerstwa Gospodarki Morskiej, został zaprezentowany podczas konferencji prasowej, która odbyła się dnia 13 grudnia 2006 r.

Z poważaniem,

Marian Szołucha
Rzecznik Prasowy

Informacja dot. podsumowania 7-miesięcznej działalności Ministerstwa Gospodarki Morskiej

I.*TRANSPORT I BEZPIECZEŃSTWO MORSKIE*

1. Ustawy


  • Ustawa o podatku tonażowym została uchwalona przez Sejm w dniu 24 sierpnia 2006 r., a w dniu 28 września 2006 r. została podpisana przez Prezydenta RP. Ustawa ta jest kluczowym aktem prawnym, pierwszą z pakietu ustaw, których wejście w życie powinno spowodować stopniowy powrót statków polskich armatorów morskich pod banderę narodową.

Rozporządzenia wydane na podstawie tej ustawy:

- rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sposobu prowadzenia przez podatników podatku tonażowego wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

- rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej w sprawie wzorów zeznania podatkowego oraz oświadczenia o wyborze opodatkowania podatkiem tonażowym.

  • Projekt ustawy o zatrudnianiu i pracy na morskich statkach handlowych - ustawa ma na celu przede wszystkim wyeliminowanie przepisów, które ze względu na odmienne obecnie warunki ekonomiczno - społeczne zdezaktualizowały się, wprowadzenie przepisów tworzących przyjazne środowisko dla funkcjonowania przedsiębiorstw żeglugowych na rynku międzynarodowym, uwzględniając przepisy Skonsolidowanej Konwencji o pracy na morzu przyjętej przez Międzynarodową Organizację Pracy (ILO) w lutym 2006 r.
    • Projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich - ustawa będzie kompleksowo regulować zagadnienia ochrony portów i żeglugi, a także implementować postanowienia Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. nr 725/2004 w sprawie wzmocnienia ochrony statków i obiektów portowych, a w szczególności Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmocnienia ochrony portów.

Pakiet aktów wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy:

- rozporządzenie MGM w sprawie listy portów podlegających przepisom ustawy,

- rozporządzenie MGM w sprawie sposobu wyznaczania i upoważniania Uznanej Organizacji Ochrony do wykonywania zadań z zakresu ochrony żeglugi i portów morskich,

- rozporządzenie MGM w sprawie Deklaracji Ochrony,

- rozporządzenie MGM w sprawie wzoru świadectwa oficera ochrony armatora i oficera ochrony obiektu portowego, wzoru dokumentu identyfikacyjnego oficera ochrony obiektu portowego oraz wysokości opłat pobieranych za wystawienie tego dokumentu,

- rozporządzenie MGM w sprawie kryteriów, warunków, zasad i trybu przeprowadzania weryfikacji systemu ochrony na statkach, w obiektach portowych i porcie, wzoru Potwierdzenia zgodności obiektu portowego, Międzynarodowego certyfikatu ochrony statku, Tymczasowego międzynarodowego certyfikatu ochrony statku i warunków ich obowiązywania,

- rozporządzenie MGM w sprawie wzoru i zasad funkcjonowania Zapisu historii statku oraz wzoru listy portów zawinięć,

- rozporządzenie MGM w sprawie szczegółowych zadań i zasad działania Punktu odbioru alertu oraz wymagań dotyczących funkcjonowania systemu alertu o zagrożeniu ochrony statku,

- rozporządzenie MGM w sprawie wytycznych do sporządzania ocen i planów ochrony statków, obiektów portowych i portów oraz procedur dot. zatwierdzania planów ochrony;

§ Prace nad ustawą horyzontalną - w ramach prac koordynowanych przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej nad projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw związku z członkostwem Polski w Unii Europejskiej (tzw. ustawa horyzontalna) Ministerstwo Gospodarki Morskiej uczestniczy w pracach nad nowelizacją następujących aktów prawnych uwzględnionych w przedmiotowej ustawie horyzontalnej:

- ustawa z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim,

- ustawa z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki,

- ustawa z dnia 1 grudnia 1961 r. o izbach morskich.

§ Projekt ustawy o sądach morskich.

Podjęto działania, które mają doprowadzić do powołania Komisji Legislacyjnej Prawa Morskiego. Zadaniem Komisji będzie przede wszystkim nowelizacja Kodeksu morskiego, uporządkowanie stanu prawnego w zakresie legislacji morskiej, dostosowanie do najnowszych standardów międzynarodowych. Celem Komisji Legislacyjnej Prawa Morskiego będzie również opracowanie ustawy mającej na celu zreformowanie izb morskich. Potrzeba taka wynikła po wydaniu wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie Brudnicka i inni (zatonięcie promu „Jan Heweliusz"). Ponadto na forum unijnym cały czas trwają prace nad dyrektywą w sprawie powołania komisji do spraw badania wypadków morskich. Zatem reforma izb morskich wynika nie tylko z potrzeby dostosowania do zaleceń ETPCZ ale również do prawa unijnego. Projekt ustawy przewidziany jest do rozpatrzenia przez RM w czerwcu 2007 r.


2. *Rozporządzenia*

§ W dniu 23 października br. podpisane zostało _ rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych użytkowania oraz szczegółowego zakresu kontroli morskich budowli hydrotechnicznych _(Dz. U. Nr 206, poz. 1516), rozporządzenie wejdzie w życie 23 stycznia 2007 r.,

§ _ projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej w sprawie planu udzielania statkom znajdującym się w niebezpieczeństwie schronienia na polskich obszarach morskich _, który stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art.29a ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693). Niniejszy projekt zapewnia pełną zgodność treści rozporządzenia z postanowieniami dyrektywy 2002/59/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającej system monitorowania ruchu statków i przekazywania informacji we Wspólnocie oraz uchylającej Dyrektywę Rady nr 93/75/EEC. Projekt jest obecnie na końcowym etapie realizacji (Komisja Prawnicza RCL).

§ _ Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie funkcjonowania inspekcji portu. _

Projekt rozporządzenia ma na celu dostosowanie polskiego prawa do przepisów prawa Unii Europejskiej, a w szczególności dyrektywy PE i Rady nr 95/21 w sprawie kontroli państwa portu. W chwili obecnej trwają uzgodnienia z Rządowym Centrum Legislacji. Planowane podpisanie rozporządzenia przez Ministra Gospodarki Morskiej - I kwartał 2007 r.

§ _ Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie stanowisk zaszeregowania, kwalifikacji oraz szczegółowych zasad wynagradzania pracowników izb morskich. _Rozporządzenie przygotowywane jest do podpisu przez Ministra Gospodarki Morskiej w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Społecznej.


3.*Programy wieloletnie*


  • Uchwała RM w sprawie ustanowienia „Programu Rozwoju Służb Ratownictwa Morskiego w latach 2007-2009" .

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego obejmuje kontynuacje zadań, które były objęte „Programem Rozwoju Służb Ratowniczych w latach 2002-2006", ustanowionym uchwałą Rady Ministrów nr 70/2001 z dnia 12.06.01 r.

Nastąpiło uaktualnienie zakresu rzeczowego „Programu..." w projekcie ustawy budżetowej
na rok 2007. Obecne zadania:

  • budowa dwóch statków ratowniczych I kategorii,
    • zakup jednostki ratowniczej na Zalew Wiślany,
    • budowa morskiej stacji ratowniczej w Darłowie,
    • budowa morskiej stacji ratowniczej w Ustce,
    • budowa bazy zwalczania zanieczyszczeń w Świnoujściu.

Projektowany „Program..." jest ustanawiany w celu realizacji Narodowego Planu Rozwoju, którym od 1 stycznia 2007 będzie „_ Strategia Rozwoju Kraju na lata 2007 - __ 2015" _, przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada br. Zgodnie z rekomendacją Komitetu Rady Ministrów z dnia 23 listopada br. projekt uchwały został przedłożony do rozpatrzenia
na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 19 grudnia br.

  • *Wieloletni program ochrony brzegów morskich. *

Ochrona brzegu morskiego jest realizowana w ramach przyjętego ustawą z dnia 28 marca 2003 roku „Programu ochrony brzegów morskich". Podstawowym celem tego programu jest zabezpieczenie brzegów morskich przed zjawiskiem erozji W ramach programu podejmowane będą zadania dotyczące: budowy, rozbudowy i utrzymania systemu zabezpieczenia przeciwpowodziowego terenów nadmorskich, w tym usuwania uszkodzeń
w systemie zabezpieczenia przeciwpowodziowego brzegów morskich, zapewnienia stabilizacji linii brzegowej według stanu z 2000 roku i zapobiegania zanikowi plaż, monitorowania brzegów morskich, a także czynności, prace i badania dotyczące ustalenia aktualnego stanu brzegów morskich mające na celu wskazanie koniecznych i niezbędnych działań zmierzających do ratowania brzegów morskich. Preferowanym sposobem ochrony brzegów jest proekologiczne, sztuczne zasilanie piaskiem pozyskiwanym z dna morskiego. Na realizację ustawy corocznie przyznawana jest kwota 26 mln zł. Rok 2006 jest trzecim rokiem realizacji ustawy. Do 30 listopada 2006 r. wykonano i zafakturowano prace na kwotę 19 123 tys. zł. Urząd Morski w Gdyni złożył wniosek na roboty przechodzące na rok 2007
na kwotę 660 tys. zł. Pozostałe prace zostaną wykonane do końca roku.

4. *Umowy międzyrządowe i konwencje międzynarodowe*


  • _ Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o transporcie morskim _ - strona polska oczekuje na zaproszenie strony rosyjskiej na kolejną rundę negocjacji. Pierwsza runda negocjacji umowy odbyła się w dniach 8 - 9 grudnia 2003 r. w Warszawie. Strona rosyjska przekazała, iż w I kwartale 2007 roku przekaże stronie polskiej stosowne zaproszenie.
    • _ Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o transporcie morskim - w _ dniach 28 - 29 kwietnia 2003 r. w Warszawie odbyła się pierwsza runda negocjacji projektu umowy. Przewidujemy, iż w I półroczu przyszłego roku nastąpi wznowienie negocjacji.
    • _ Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o współpracy w zwalczaniu zanieczyszczeń morza olejami i innymi szkodliwymi substancjami na obszarze Morza Bałtyckiego oraz Zalewu Wiślanego/Kaliningradzkiego _ - projekt jest obecnie po pierwszej rundzie negocjacji (16-17 listopada 2006 r. w Moskwie). Kolejna runda planowana jest na I połowę 2007 r. w Warszawie.
    • _ Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o współpracy w zwalczaniu zanieczyszczeń morza olejami i innymi substancjami niebezpiecznymi w obszarze Morza Bałtyckiego _ - w dniu 21 września 2006 r. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przekazała zgodę Premiera na rozpoczęcie negocjacji. Przewidywany termin rozpoczęcia negocjacji - I połowa 2007 r.
    • _ Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o żegludze po Zalewie Wiślanym _ (Kaliningradzkij Zaliw) -_ _obecnie trwają przygotowania do spotkania ze stroną rosyjską w celu negocjacji Umowy między Rządem RP a Rządem Federacji Rosyjskiej o żegludze po Zalewie Wiślanym. Przedmiotowe spotkanie planowane jest na I połowę 2007 r.pod egidą Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
    • Kontynuacja procesu ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o odpowiedzialności i odszkodowaniu za szkodę związaną z przewozem morskim substancji niebezpiecznych i szkodliwych (Konwencji HNS), którego celem jest dostosowanie polskiej legislacji morskiej do międzynarodowych standardów w zakresie ochrony środowiska morskiego. Jest to również realizacja zalecenia Rady Unii Europejskiej zawartej w Decyzji WE/971/2002 upoważniającej Państwa Członkowskie do ratyfikacji bądź przystąpienia do Konwencji HNS.

5.*Inne działania Ministerstwa *

a) szkolnictwo morskie

- Powołano Zespół do spraw opracowania Polskiego Modelu Kształcenia Kadr Morskich w Systemie Edukacji, w celu dokonania przeglądu i wprowadzenia zmian do obecnie obowiązujących przepisów prawnych w zakresie szeroko pojętego wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy.

- Przeprowadzono kontrole zgodności procesu nauczania z wymogami Konwencji STCW w akademiach morskich w Gdyni i Szczecinie oraz w akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie uznawania, potwierdzania uznania oraz nadzorowanie wyższych szkół morskich i ośrodków szkoleniowych. (Dz. U. Nr 124 poz. 1038). Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, na wniosek uczelni powołał komisję, która zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu dokonała sprawdzenia zagadnień, które im podlegają. Efektem realizacji zadania było wydanie certyfikatów uznania, które upoważniają absolwentów ww. uczelni do otrzymania dyplomów morskich oficerów wachtowych lub oficerów mechaników a proces nauczania jest uznawany we wszystkich państwach stowarzyszonych w IMO.

b) uznanie Polskiego Rejestru Statków przez Unię Europejską

Ministerstwo Gospodarki Morskiej aktywnie uczestniczyło w procesie finalizacji uznania Polskiego Rejestru Statków S.A. przez Komisję Europejską. W tym zakresie został przeprowadzony przez polską administrację morską w lipcu 2006 r. okresowy audyt PRS S.A. Przedstawiciele resortu gospodarki morskiej uczestniczyli w czerwcu 2006 r. w posiedzeniu Komitetu Bezpiecznych Mórz, podczas którego Komisja Europejska wraz z Państwami Członkowskimi opracowywały ostateczny tekst decyzji o uznaniu Polskiego Rejestru Statków S.A. W rezultacie tych działań _ Decyzją z dnia 29 września 2006 r. w sprawie przyznania przez Wspólnotę ograniczonego uznania dla Polskiego Rejestru Statków _Komisja Europejska dokonała uznania PRS S.A.

c) ochrona środowiska morskiego

§ _ Organizacja międzynarodowych ćwiczeń zwalczania rozlewów olejowych BALEX DELTA 2006 _, które odbyły się w tym roku, po raz drugi w historii, w Polsce na Zatoce Gdańskiej 5-7 września 2006) i miały na celu sprawdzenie systemu przeciwdziałania zanieczyszczeniom na morzu działającego w ramach Konwencji Helsińskiej, w szczególności systemów dowodzenia, łączności oraz współpracy w międzynarodowym zespole jednostek zwalczających zanieczyszczenia. Organizatorem ćwiczeń, w imieniu Ministerstwa Gospodarki Morskiej, była Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa. Uczestnikami były Służby Państw-Stron Konwencji Helsińskiej odpowiedzialne za zapobieganie rozlewom olejowym na morzu oraz ich usuwanie. Na forum Grupy Konwencji Helsińskiej odpowiedzialnej za zwalczania zanieczyszczeń morza (HELCOM RESPONSE) zostały przekazane podziękowania oraz wyrazy uznania za rozmach oraz bardzo dobrą organizację ćwiczeń.

§ _ Organizacja posiedzenia Grupy Konwencji Helsińskiej ds. zwalczania zanieczyszczeń morza Bałtyckiego (HELCOM RESPONSE 7/2006) _ w dniach 13 - 15 września 2006 r. w Gdyni. Spotkania Grup HELCOM odbywają się co roku w innym kraju nadbałtyckim. Posiedzenie organizowane było przez MGM we współpracy z podległymi instytucjami, tj. Urzędem Morskim w Gdyni oraz Morską Służba Poszukiwania i Ratownictwa. Na ręce Ministra Gospodarki Morskiej wpłynęły podziękowania Sekretarza Wykonawczego Komisji Helsińskiej za bardzo dobrą organizacje spotkania oraz gościnność.

d) porty morskie

§ Minister gospodarki morskiej wydał na podstawie art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich - 60 postanowień z opiniami w sprawie zbywania nieruchomości położonych w obrębie portów.

§ Ministerstwo Gospodarki Morskiej przystąpiło do opracowania „Strategii rozwoju portów morskich do roku 2015". Dotychczas odbyły się trzy spotkania, podczas których zidentyfikowano główne obszary problemowe portów w Polsce, przygotowano projekt planu strategii oraz ustalono skład zespołu, który zostanie powołany zarządzeniem ministra gospodarki morskiej. Wypracowana przez zespól Strategia zostanie przedłożona pod obrady Rady Ministrów w marcu 2007 r.

§ Przygotowany został projekt _ rozporządzenia ministra gospodarki morskiej __ w sprawie ustalenia granicy portu morskiego w Kątach Rybackich od strony lądu. _Zakończone zostały uzgodnienia międzyresortowe tego projektu. Aktualnie trwają uzgodnienia z Rządowym Centrum Legislacji. Rozporządzenie powinno być opublikowane na początku 2007 r.

§ Aktualnie prowadzone są prace nad zmianą rozporządzenia określającego granice portu w Szczecinie.

e) Obszary morskie

Na podstawie ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej do chwili obecnej wydano 23 pozwolenia na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich.

II. FUNDUSZE UNIJNE



Lata 2004-2006

W ramach Działania 1.2 „Poprawa Infrastruktury dostępu do portów morskich" Sektorowego Programu Operacyjnego Transport realizowanych jest 9 inwestycji z zakresu gospodarki morskiej:

Urząd Miasta w Gdyni realizuje dwa projekty:

  1. „Budowa Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni - III etap"

Całkowity koszt kosztorysowy projektu wynosi 255 275 260 zł, z czego koszty kwalifikowane stanowią 255 275 260 zł, a wkład EFRR 189 206 445 zł.

  1. „Rozbudowa Ulicy Janka Wiśniewskiego w Gdyni - Etap II"

Całkowity koszt kosztorysowy projektu wynosi 68 863 173,83 zł, z czego koszty kwalifikowane stanowią 68 523 740,00 zł, a wkład EFRR 51 392 804,98 zł.

Urząd Morski w Gdyni realizuje również dwa projekty:

  1. Modernizacja Wejścia do Portu Wewnętrznego"

Całkowity koszt kosztorysowy projektu wynosi 26 198 680 zł, z czego koszty kwalifikowane stanowią 25 647 000 zł, a wkład EFRR 19 235 250 zł.

  1. „Przebudowa Falochronu Głównego w Gdyni wraz z modernizacją systemu Nawigacyjnego"

Całkowity koszt kosztorysowy projektu wynosi 88 535 215,50 zł, z czego koszty kwalifikowane stanowią 87 625 275 zł, a wkład EFRR 65 718 956,25 zł.

Zarząd Morskiego Portu w Gdańsku realizuje trzy projekty:

  1. „Infrastruktura dostępu do rejonu Nabrzeża Przemysłowego"

Całkowity koszt kosztorysowy projektu wynosi 26 323 822 zł, z czego koszty kwalifikowane stanowią 19 132 097 zł, a wkład EFRR 14 349 073 zł.

  1. „Poprawa dostępu do Wolnego Obszaru Celnego w Porcie Gdańsk"

Całkowity koszt kosztorysowy projektu wynosi 52 517 747 zł, z czego koszty kwalifikowane stanowią 38 258 714 zł, a wkład EFRR 28 694 035 zł.

  1. „Rozbudowa infrastruktury nabrzeżowej i drogowej Terminalu Promowego Westerplatte"

Całkowity koszt kosztorysowy projektu wynosi 68 091 378 zł, z czego koszty kwalifikowane stanowią 49 878 146 zł, a wkład EFRR 37 408 609 zł.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. realizuje dwa projekty:

  1. „Budowa Infrastruktury Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego w Porcie w Szczecinie"

Całkowity koszt kosztorysowy projektu wynosi 35 136 000 zł, z czego koszty kwalifikowane stanowią 28 800 000 zł, a wkład EFRR 21 600 000 zł.

  1. „Budowa infrastruktury portowej dla bazy kontenerowej na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie"

Całkowity koszt kosztorysowy projektu wynosi 86 859 120 zł, z czego koszty kwalifikowane stanowią 71 196 000 zł, a wkład EFRR 53 397 000 zł.

Ponadto Zastępca Dyrektora Biura Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej jest stałym członkiem Komitetu Monitorującego ds. SPOT, podczas obrad którego podejmowane są najważniejsze decyzje dotyczące SPOT.

Wszystkie projekty realizowane w ramach SPOT muszą być zakończone i rozliczone do końca czerwca 2008 r. Do tego czasu wszystkie projekty realizowane przez beneficjentów z zakresu gospodarki morskiej zostaną zrealizowane i zakończone. Wiąże się to bezpośrednio z tym, iż cała pula środków przewidziana na Działanie 1.2 zostanie wykorzystana.

Jednostki nadzorowane i podległe Ministerstwu Gospodarki Morskiej realizują również projekty, które są współfinansowane z innych funduszy europejskich:

- Urząd Morski w Gdyni: SPO Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb, Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw

- Akademia Morska w Szczecinie: SPO Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb, Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego oraz Interreg III B.

Lata 2007-2013

W latach 2007-2013 inwestycje z zakresu gospodarki morskiej będą mogły być realizowane w ramach Programu Operacyjne „Infrastruktura i Środowisko". Ministerstwo Gospodarki Morskiej będzie pełniło funkcję Instytucji Wdrażającej (Pośredniczącej II stopnia) dla działań:

- 7.2 „Rozwój transportu morskiego" -w momencie powstania MGM w maju 2006 roku na to Działanie przeznaczonych zostało jedynie 400 mln euro. Dopiero interwencja Ministra Gospodarki Morskiej umożliwiła zwiększenie środków do 600 mln euro. Ministerstwo Gospodarki Morskiej zaproponowało również listę indykatywną dla działania, na którą składają się następujące projekty:

o „Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński) - etap III, strona wschodnia i zachodnia (km 5.000-13.000)" - który ma być realizowany przez Urząd Morski w Szczecinie;

o „Budowa Nowego Terminalu Promowo-Pasażerskiego wraz z dostępem drogowym i kolejowym" - Zarząd Morskiego Portu w Gdyni

o „Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk" (most i dwutorowa linia kolejowa - Zarząd Morskiego Portu w Gdyni

- *8.5 „Krajowy korytarz morsko-rzeczny poza siecią TEN-T" *- jest to działanie nowe, które zostało zaproponowane przez MGM w celu umożliwienia realizacji inwestycji: „Budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną". Na realizację tego działanie przeznaczona zostanie suma 80 mln euro.

Ponadto Ministerstwo Gospodarki Morskiej będzie współpracowało z Ministerstwem Środowiska przy następujących działaniach:

- 2.2 „Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich", w ramach którego urzędy morskie będą mogły realizować inwestycje z zakresu brzegów morskich. Na działanie 2.2 przewidzianych zostało 148,5 mln euro z Funduszu Spójności

- 3.2 „Zapobieganie i ograniczanie skutków zagrożeń naturalnych oraz przeciwdziałanie poważnym awariom", w ramach którego urzędy morskie i Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (Służba SAR) w Gdyni, będą mogli realizować projekty, które będą dotyczyły: przeciwdziałania zagrożeniom, które mogą powstać na morzu. Na działanie 3.2 przewidzianych zostało 49,5 mln euro z Funduszu Spójności.

Natomiast z Ministerstwem Transportu MGM będzie współpracował przy Działaniu:

- 7.4 „Rozwój transportu intermodalnego", na który z Funduszu Spójności przeznaczonych zostało 108,9 mln euro.

Równocześnie w dniu 8 grudnia br. w Sejmie RP odbyło się trzecie czytanie rządowego projektu ustawy o zmianach organizacyjnych niektórych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw. Wynikiem tym zmian będzie powstanie nowego działu administracji o nazwie "rybołówstwo". Celem powyższych zmian będzie przejście z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi do Ministerstwa Gospodarki Morskiej zagadnień związanych z rybołówstwem. Aby w pełni zakończyć proces przejścia działu „rybołówstwo" do MGM potrzebna jest jeszcze zgoda Senatu RP oraz Prezydenta PR. Dopiero po podpisaniu ustawy przez prezydenta możliwym będzie rozszerzenia kompetencji Ministerstwa Gospodarki Morskiej o sprawy dotyczące rybołówstwa.

Uzyskanie kompetencji w zakresie rybołówstwa spowoduje również, że MGM stanie się Instytucją Zarządzającą dla SPO Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb w latach 2004-2006 oraz Projekt Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-*2013"*, **w ramach którego przeznaczone zostało 600 mln euro z Europejskiego Funduszu Rybackiego 2007-2013.



III. SPRAWY MIĘDZYNARODOWE

  1. Sprawy europejskie

Pracownicy Ministerstwa aktywnie uczestniczyli w pracach Grupy Roboczej ds. Transportu Morskiego przy uzgadnianiu tekstów następujących dokumentów:

Trzeci Pakiet Bezpieczeństwa Morskiego:

  • propozycja dyrektywy w sprawie zgodności z wymaganiami państwa bandery.
    • propozycja zmiany dyrektywy 94/57 w sprawie wspólnych wymagań dla organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów statków.
    • zmiana dyrektywy 95/21 dot. kontroli państwa portu (Port State Control).
    • zmiana dyrektywy 2002/59 dot. wspólnotowego systemu monitorowania i informacji o ruchu statków.
    • propozycja dyrektywy dot. dochodzenia w sprawach wypadków morskich ustanawiającej podstawowe zasady regulujące postępowanie dochodzeniowe w sprawie wypadków w sektorze transportu morskiego i zmieniającej dyrektywy 1999/35/WE i 2002/59/WE.

Oraz inne tj.:

  • Komunikat KE do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów. Śródokresowy przegląd programu żeglugi bliskiego zasięgu.
    • Decyzja Rady upoważniającej państwa członkowskie do ratyfikowania w interesie Wspólnoty Europejskiej skonsolidowanej konwencji z 2006 r. Międzynarodowej Organizacji Pracy o pracy na morzu.

Z uwagi na prymat prawa wspólnotowego nad krajowym porządkiem prawnym niezwykle istotne jest zapewnienie udziału pracowników MGM w pracach grup roboczych w celu zapewnienia prawidłowego brzmienia dokumentów - zgodnego z polskimi interesami.

Przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej brali udział w następujących posiedzeniach organów Międzynarodowej Organizacji Morskiej:

  • 81 i 82 sesja Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu - maj oraz listopad/grudzień 2006 r.
    • 52 sesja Podkomitetu ds. Bezpieczeństwa Żeglugi - lipiec 2006 r. (strona polska była autorem dokumentu w ramach porządku obrad)
    • 55 sesja Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego - październik 2006 r.
    • 92 sesja *Komitetu Prawnego - *październik 2006 r. (strona polska była autorem dokumentu w ramach porządku obrad)

Dodatkowo resort gospodarki morskiej uczestniczył w pracach w następujących komitetach działających przy Komisji Europejskiej:


  • Komitetu do spraw stosowania przepisów dotyczących stosowania pomiaru tonażu przestrzeni balastowych z oddzielnymi przedziałami balastowymi w tankowcach (SBT)
    • Komitetu do spraw stosowania przepisów dotyczących minimalnych wymagań w odniesieniu do statków zdążających do portów Wspólnoty lub je opuszczających i przewożących towary niebezpieczne lub zanieczyszczające
    • Komitetu do spraw stosowania przepisów dotyczących transferu statków z jednego rejestru do drugiego wewnątrz Wspólnoty
    • Komitetu do spraw stosowania przepisów dotyczących wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach oraz odpowiednich działań administracji morskiej
    • Komitetu Regulacyjny do spraw ochrony żeglugi i portów MARSEC
    • Komitetu do spraw stosowania przepisów dotyczących minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy oaz uznawania zaświadczeń wydawanych przez instytucje szkoleniowe i administrację państw trzecich (STCW)
    • Komitetu do spraw zanieczyszczeń morskich
    • Komitetu do spraw transportu bagażu pasażerskiego drogą lotniczą i morską
    • Komitetu do spraw bezpiecznych mórz i zapobiegania zanieczyszczeniom ze statków (COSS)
    • Grupa eksperckiej powołanej w celu opracowania Zielonej Księgi ws. polityki morskiej UE

Minister Gospodarki Morskiej uczestniczył posiedzeniach Rady UE ds. Transportu gdzie prezentował stanowisko Polski odnośnie spraw związanych z żeglugą morską.

Ministerstwo uczestniczy w realizacji transeuropejskich projektów infrastrukturalnych. Przygotowano i opublikowano razem z innymi krajami członkowskimi z rejonu morza bałtyckiego wezwanie do składania projektów połączeń w ramach autostrad morskich.

Ministerstwo zorganizowało w Szczecinie Konferencję konsultacyjną w sprawie Zielonej Księgi w sprawie przyszłej polityki morskiej UE oraz przygotowuje kolejną międzynarodową konferencję konsultacyjną, która odbędzie się w lutym w Sopocie. Ponadto opracowywane jest stanowisko Polski wobec przedmiotowego dokumentu.


2. Sprawy bilateralne

Przedstawiciele Ministerstwa biorą regularny udział w spotkaniach bilateralnych, w ciągu ostatnich 7 miesięcy między innymi:

- z parlamentarzystami fińskimi odnośnie prac prezydencji fińskiej,

- z przedstawicielami obwodu kaliningradzkiego odnośnie przywrócenia żeglugi na zalewie wiślanym i uruchomienia połączeń promowych pomiędzy Gdańskiem i Elblągiem a Bałtijskiem,

- z delegacją Ministerstwa Transportu Niemiec odnośnie priorytetów zbliżającej się prezydencji niemieckiej,

- z przedstawicielami placówek dyplomatycznych działających w Polsce.

IV. STRUKTURA I ORGANIZACJA MGM



Ministerstwo Gospodarki Morskiej powstaje na bazie zasobów wydzielanych z b. Ministerstwa Transportu i Budownictwa, w oparciu o niewielką część budżetową (cz. 21. - gospodarka morska), co w dużej mierze determinuje jego aktualny kształt i możliwości dalszego rozwoju. Aktualnie zatrudnia ono blisko 60 osób. Projekt ustawy budżetowej na rok 2007 przewiduje limit zatrudnienia w ramach korpusu służby cywilnej na poziomie 66 etatów (dla porównania odpowiedni limit w największych ministerstwach to: w Ministerstwie Finansów wynosi ok. 2000 etatów, w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji 1174 etatów, a w najmniejszych: w Ministerstwie Budownictwa - 255 etatów, a w Ministerstwie Sportu - 157 etatów).

Do najdotkliwszych obecnie problemów organizacyjnych MGM należą braki wśród kadry specjalistycznej (zarówno sferze merytorycznej, jak i obsługowej) i braki infrastrukturalne (głównie brak powierzchni). Mimo tych kłopotów Ministerstwo sukcesywnie się rozwija - do chwili obecnej udało się utworzyć podstawy jego struktury „merytorycznej" (Departamenty Bezpieczeństwa Morskiego, Transportu Morskiego i Biuro Spraw Europejskich i Współpracy Zagranicznej wraz z działającym w zalążkowej formie - Departamentem Funduszy Unijnych). Funkcjonują również komórki „obsługowe" Ministerstwa. Na czele komórek organizacyjnych MGM stoją doświadczeni urzędnicy, posiadający min. kilkuletnią praktykę w administracji publicznej. Aktualnie trwają też - prowadzone w trybie otwartego naboru - postępowania mające na celu obsadzenie posiadanych przez MGM ramach przyznanego limitu etatowego wakatów.

Za realizację poszczególnych zadań przez ww. komórki organizacyjne odpowiadają:

  • Za funkcjonowanie i zapewnienie ciągłości pracy Ministerstwa odpowiada Dyrektor Generalny, pan Sławomir Lewandowski - absolwent Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, w administracji rządowej od 1997 r., przed objęciem obecnego stanowiska pracownik Ministerstwa Finansów,
    • za zagadnienia związane z transportem i bezpieczeństwem morskim - pani Janina Mentrak, pracownik administracji rządowej od 1996 r., od 2002 r. urzędnik służby cywilnej, od 1999 r. wicedyrektor a następnie dyrektor w Departamencie Transportu Morskiego (TM);
    • za zagadnienia dotyczące współpracy międzynarodowej - pan Jarosław Kotowski, pracownik administracji rządowej od 2002 r., do chwili powołania na obecne stanowisko - pracownik TM;
    • za zadania obsługowe realizowane w Ministerstwie - pani Justyna Morek, pracownik administracji rządowej od 2000 r., od 2003 r. urzędnik służby cywilnej, przed powołaniem na obecne stanowisko - pracownik Urzędu Służby Cywilnej;
    • za bezpośrednią obsługę Ministra - pani Rita Tomaszewska, pracownik administracji rządowej od 2001 r., przed powołaniem na obecne stanowisko - pracownik TM;
    • pracami Gabinetu Politycznego kieruje pan Ireneusz Fryszkowski (politolog, absolwent studiów podyplomowych na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW).

Kolejnym istotnym etapem rozwoju Ministerstwa będzie poszerzenie zakresu jego działania o nowy dział administracji - Rybołówstwo (w dniu 8 grudnia br. odbyło się trzecie czytanie odpowiedniego projektu ustawy o zmianach organizacyjnych niektórych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw), co powinno ukształtować ostateczną strukturę organizacyjną MGM w sposób odpowiadający schematowi organizacyjnemu Dyrekcji Generalnej do spraw Morskich i Rybołówstwa Komisji Europejskiej. Ze względu na planowane zmiany - w związku z odpowiednimi przesunięciami w obszarze administracji rządowej - Ministerstwo powinno w roku przyszłym osiągnąć poziom zatrudnienia na poziomie 120 - 150 etatów, stając się w pełni samodzielnym urzędem administracji rządowej.

wiadomości
polityka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)