Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nastroje Polaków najlepsze od blisko dwóch lat

0
Podziel się:

W ocenie przyszłości naszej gospodarki przeważają optymiści.

Nastroje Polaków najlepsze od blisko dwóch lat
(Kadmy/Dreamstime)

Po marcowej zapaści, w kwietniu nastroje konsumentów wzrosły do poziomu najwyższego od października 2008 roku - wynika z raportu Pentora.

_ - W kwietniu nastąpiła wyraźna poprawa nastrojów konsumenckich. Indeks optymizmu konsumenckiego Pentora - Penkon poprawił się o ponad 9 pkt osiągając wartość -0,4 pkt. - _czytamy w komunikacie.

Pesymizm nadal jeszcze przeważa w ocenach bieżących stanu polskiej gospodarki i warunków życia ludności, ale wobec przyszłości od początku roku systematycznie wzrasta poziom optymizmu.

Korzystniej postrzegana jest sytuacja gospodarcza kraju i perspektywy jej rozwoju w ciągu najbliższego roku.

To najlepszy wynik od października 2008 roku. Wskazuje na równoważenie się liczby pesymistów z optymistami. Zwiastuje zarazem szansę zmiany orientacji na optymistyczną, po 18 miesiącach dominowania w społeczeństwie nastawień przesiąkniętych lękiem i obawą.
Aktualnie pozytywnie stan polskiej gospodarki ocenia 25 proc. Polaków, natomiast dalszej poprawy sytuacji gospodarczej Polski spodziewa się 40 proc. (w obu przypadkach o 6 pkt proc. więcej niż w marcu.).

Pentor pisze, że poprawa nastrojów konsumenckich jest niezwykle symptomatyczna, następuje bowiem w okresie narodowej żałoby, po tragicznej katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem.

Nie zaskakuje jednak, ponieważ znajduje silne wsparcie w publikowanych ostatnio danych makroekonomicznych. Wynika z nich, że rosną wynagrodzenia z pracy i świadczeń społecznych, maleje stopa inflacji, zmniejsza się dynamika stopy bezrobocia, poprawia się koniunktura w przemyśle i budownictwie, a bankowcy dostrzegają ożywienie w zakresie kredytów dla gospodarstw domowych.

Wprawdzie nadal ponad połowa konsumentów (53 proc.) obawia się skutków kryzysu, ale jest to o 20 pkt proc. mniej niż przed rokiem. Osłabieniu ulega skłonność do oszczędzania i ograniczania wydatków oraz poziom obaw o utratę miejsca pracy.

Spodziewać się można więc wiosennego ożywienia popytu konsumentów, co zapewne znajdzie odzwierciedlenie w wynikach sieci i placówek handlowych - napisano.

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)