Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polski Newag wchodzi na macierzysty rynek Pendolino

0
Podziel się:

Newag spodziewa się, że do połowy przyszłego roku pojazdy producenta uzyskają homologację we Włoszech. W 2018 r. to samo ma nastąpić na rynku niemieckim. Spółka planuje duże inwestycje.

Polski Newag wchodzi na macierzysty rynek Pendolino
(wikipedia/Anthostav/CC BY-SA 4.0)

- Włochy to duży rynek - z potrzebami około 100 pociągów rocznie - powiedział przewodniczący rady nadzorczej i główny akcjonariusz Zbigniew Jakubas. - W Polsce w najlepszym roku Newag sprzedał około 70. Mamy nadzieję, że po uzyskaniu homologacji we Włoszech, czego spodziewamy się w połowie przyszłego roku, staniemy się stałym partnerem biznesowym w tej branży.

Tym samym polska spółka wchodzi na rodzimy rynek Pendolino. Natomiast Niemcy szef Newagu postrzega jako szczególnie wymagający rynek, w którym sukces otworzyłby drogę do kolejnych krajów UE - m.in. Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii.

- Niemcy otworzą się tylko dla tych spółek, które będą miały pełną homologację. Dlatego prowadzimy w tej chwili proces audytowania fabryki, a następnie będziemy homologować nasze produkty na rynek niemiecki. Wierzę, że zakończymy wszystkie procedury w 2018 r. - podsumował Jakubas.

150 mln zł inwestycji

Po słabszym 2016 r. na krajowym rynku taboru szynowego, kolejne lata zapowiadają się bardzo dobrze, z oczekiwanymi przetargami o wartości około 3 mld zł rocznie. W odpowiedzi na spodziewany popyt Newag będzie inwestować w produkcję średniorocznie 30 mln zł w okresie 5 najbliższych lat, poinformował Jakubas. Przy tak dobrych perspektywach rynkowych nie ma według niego "żadnej opcji" sprzedaży strategicznego pakietu akcji spółki.

- Ten rok był słaby dla obu rodzimych producentów taboru szynowego, jednak w ciągu najbliższych sześciu lat sytuacja w tej branży w Polsce powinna być o wiele lepsza. W ciągu czterech lat spodziewany się ogłoszenia przetargów na prawie 12 mld zł - powiedział Jakubas.

Według niego, Newag jest na ten okres bardzo dobrze przygotowany - zarówno na kolei, której oferuje m.in. elektryczne zespoły trakcyjne Impuls, jak i w miastach, z tramwajem Nevelo.

- Rodzina pojazdów Impuls była konsekwentnie budowana i doskonalona przez 5 lat. Nie zmienialiśmy wizji, to jest dzisiaj naszą największą siłą. Mamy gotowy produkt, który możemy jeszcze rozwijać i dopasowywać pod dla potrzeb poszczególnych klientów - podkreślił.

- Wyeliminowaliśmy również wszystkie błędy w naszym tramwaju Nevelo, który przejechał 100 tys. km w Krakowie w ramach testów. Oddaliśmy go ponownie miastu do drugiej części testów, przed nim kolejne 60 tys. km na torach Krakowa - kontynuował Jakubas.

Plany inwestycyjne Newagu to 30 mln zł średniorocznie w ciągu najbliższych 5 lat.

- W tym roku nakłady inwestycyjne są wyższe i wynoszą około 40 mln zł. Mamy dobrą sytuacje finansową - po odbiorze pozostałych pociągów przez województwo małopolskie, nasze zadłużenie spadnie praktycznie do zera - wyjaśnił.

Przy tak dobrej kondycji spółki i perspektywach rynkowych "nie rozpatruję w tej chwili sprzedaży swojego pakietu akcji Newagu", podsumował Jakubas.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)