Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Niemiecka konkurencja wyprzedza TGV

0
Podziel się:

Nowy rekord prędkości należy do francuskiego TGV, jednak na rynku szybkich pociągów ton nadaje niemiecki ICE.

Niemiecka konkurencja wyprzedza TGV
(PAP / DPA)

W minionym tygodniu francuski doświadczalny TGV ustanowił nowy rekord prędkości osiągnął 574,8 km/h. Jednak w rzeczywistości wśród szybkich pociągów ton nadaje niemiecki ICE.

Siemens startuje właśnie ze swoim nowym produktem „Velaro”, który powstaje na bazie pociągu Inter City Express trzeciej generacji, czyli ICE 3. Już teraz 25 pociągów sprzedano do Hiszpanii, zamówienie na kolejne osiem nadeszło z Rosji. „Velaro” ma obsługiwać planowany odcinek szybkiej kolei pomiędzy Moskwą i St. Petersburgiem. Kolejne 60 „Velaro” będzie jeździło wkrótce w Chinach, gdzie będą też produkowane.

Niemcy o krok do przodu

_ InterCityExpress to system niemieckich szybkich kolei i flagowy produkt Deutsche Bahn. Według DB marka jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych w Niemczech. Terminem ICE określa się też poszczególne modele pociągów, które obsługują szybkie połączenia. _

W ubiegłym roku seryjnie wyposażony pociąg poruszał się na nowej trasie Madryt-Barcelona z prędkością 404 km/h. Podczas gdy TGV jest z zasady klasycznym pociągiem napędzanym dwoma lokomotywami (jedna z przodu, druga z tyłu), ICE 3 jest pociągiem bez typowej lokomotywy: wszystkie elementy techniki napędu rozmieszczone są pod pociągiem.

Technologia ta ma ogromne zalety dla kolei. Dlaczego? W ICE 3 nie ma ciężkich lokomotyw, więc zużycie szyn jest mniejsze, a pociąg lżejszy, szybszy i oszczędniejszy.

Ta przewaga spędza sen z powiek francuskim konkurentom. Producent TGV - firma Alstom - rozpoczął właśnie w zakładach w La Rochelle pracę nad prototypem pociągu bez lokomotywy. Pierwsze aluminiowe wagony „Automotrice à Grande Vitesse”, w skrócie AGV, są już gotowe.

W grudniu pociąg wyjedzie z zakładu i rozpoczęte zostaną jazdy próbne. Według informacji Alstom, AGV będzie nowocześniejszy i oszczędniejszy od ICE 3, ma osiągać regularną prędkość podróżną 360 km/h i pokonywać dystans 1000 km w trzy godziny.

Wielki wyścig

Od grudnia Siemens i Alstom zmierzą się bezpośrednio na nowym francuskim odcinku szybkiej kolei z Paryża do Lotaryngii: jeżdżący dla francuskich kolei państwowych SNCF klasyczny TGV z lokomotywami będzie obsługiwał połączenie na zmianę z niemieckim ICE 3 Deutsche Bahn. Pociągi mają poruszać się z prędkością do 320 km/h. Niemiecki pociąg będzie obsługiwał trasę Frankfurt - Paryż przez Saarbrücken a francuski Paryż - Stuttgart przez Strassburg.

| Szybko po szynach |
| --- |
| Rynek: Alstom zakłada, że rynek w segmencie Very-High-Speed (pociągi poruszające się z prędkością ponad 300 km/h) będzie rósł do roku 2015 o 5 procent rocznie, Siemens liczy na wzrost rzędu 3,6 procent. Według studium przeprowadzonego przez Międzynarodowy Związek Przemysłu Kolejowego chłonność rynku do roku 2015 wyniesie 2,6 mld euro a Związek Kolei UIC szacuje, że do 2020 długość tras szybkiej kolei w Europie wzrośnie do 9 tys. kilometrów. Ograniczenia:High Speed na szynach ma swoje granice: od prędkości 400 km/h zużycie energii staje się zbyt duże, opór powietrza powoduje hałas: pociąg jadący z maksymalną prędkością powoduje tyle hałasu, co startujący samolot odrzutowy. |

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)