Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowak: Komisja Europejska chwali nas za kolej

0
Podziel się:

KE pozytywnie oceniła projekty polskiego rządu, by pieniądze na kolej służyły przede wszystkim na modernizację i rewitalizację istniejących sieci, a nie budowę połączeń dużych prędkości.

Nowak: Komisja Europejska chwali nas za kolej
(Stanisław Kowalczuk/East News)

KE pozytywnie oceniła projekty polskiego rządu, by pieniądze na kolej służyły przede wszystkim na modernizację i rewitalizację istniejących sieci, a nie budowę połączeń dużych prędkości - powiedział Brukseli minister transportu Sławomir Nowak.

Nowak przewodniczył dziś w Brukseli ostatnim w tym roku obradom ministrów transportu UE. Spotkanie poświęcone było m.in. finansowaniu projektów infrastrukturalnych po 2014, w tym transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T).

_ - Na tym etapie, już słyszę pozytywne odzewy ze strony Brukseli; to, co jest dobrze przyjmowane tutaj, to nasza decyzja o bardzo szerokim froncie robót związanych z modernizacją, rewitalizacją i podniesieniem jakości i szybkości podróżowania po Polsce _ - powiedział Nowak na konferencji prasowej, kończącej obrady ministrów.

Nowak ogłosił w ubiegłym tygodniu, że ze względu na duże koszty projektu, rząd zamierza znacznie opóźnić termin realizacji linii kolejowej dużej prędkości z Warszawy do Poznania i Wrocławia, tzw. linii _ Y _ (nazwa przyjęta ze względu na kształt planowanej trasy), a pieniądze przeznaczyć na modernizację i rewitalizację istniejących linii. Szef resortu przypomniał, że rząd będzie na ten temat rozmawiał na najbliższym posiedzeniu we wtorek. _ Decyzja (ws. realizacji projektu linii _Y" ) ma zostać podjęta po 2020 roku, a nawet w okolicach 2030 roku" - powiedział Nowak w Brukseli. Wstępnie zakładano, że budowa linii miała się zacząć w 2014 r., a pierwsze pociągi miały nią pojechać w 2020 r.

_ - Nie sadzę, żeby jakikolwiek dysonans między nami i KE w tym obszarze powstawał, jestem przekonany, że znajdziemy rozwiązania i to co będziemy robili przez najbliższe lata w Polsce w obszarze modernizacji infrastruktury kolejowej, będzie z dużą radością przyjmowane przez KE, bo po pierwsze nastąpi przyspieszenie wdrażania środków unijnych, a po drugie będą one wydatkowane na rewitalizację i modernizację istniejącej sieci kolejowej _ - podkreślił.

KE rzeczywiście nie skrytykowała polskiej decyzji, a unijny komisarz ds. polityki transportu Siim Kallas uznał, że budowa kolei o bardzo dużej prędkości, jak właśnie linia _ Y _, jest _ dosyć wyjątkowym i bardzo drogim projektem _. _ Mówiąc o szybkich kolejach mamy na myśli szybko poruszające się pociągi i promocję linii, które osiągają prędkość do średnio 250 km/godz.; jeśli mówimy o szybszych pociągach, trzeba się zacząć martwić o ich rentowność _ - mówił na wspólnej konferencji prasowej z ministrem Nowakiem.

Zastrzegł, że zdaniem KE, o konkurencyjności kolei decyduje nie tylko szybkość, ale także wielkość sieci. _ - Jeśli mamy pociągi poruszające się ze średnią prędkością 250 km/godz., które mogą przejechać 800 lub około 1000 km to tu znajduje się konkurencyjność kolei _ - powiedział. _ Bądźmy realistami, pociągi o prędkości 350 km/godz., jak TGV, Thalys, Eurostar czy linia Barcelona - Madryt mają bardzo duży przepływ pasażerów i działają dobrze, ale trzeba bardzo dokładnie rozważyć, gdzie warto mieć takie pociągi _ - powiedział Kallas. Jego zdaniem rozwinięcie w Europie sieci połączeń pasażerskich o średniej prędkości około 250 km/godz. _ będzie już bardzo dobre _.

Francuski TGV łączy największe miasta Francji z Paryżem; jego odpowiednikiem na trasach międzynarodowych jest Thalys, który zapewnia połączenia między Francją, Belgią, Holandią i Niemcami, a Eurostar jest pociągiem dużej prędkości łączącym - tunelem pod kanałem La Manche - Francję i Brukselę z Wielką Brytanią.

Tzw. linia _ Y _ miała mieć długość około 470 kilometrów. Pociągi miały rozwijać na niej prędkość do 350 km/godz. i jechać z Warszawy do Łodzi, a później do Wrocławia lub Poznania - linia miała się rozgałęziać w okolicach miejscowości Nowe Skalmierzyce. Kolejarze szacowali, że czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się dzięki szybkiej kolei do 35 minut, między Warszawą a Poznaniem do 1 godz. 35 minut, zaś między Warszawą a Wrocławiem do 1 godz. 40 minut.

O polskich kolejach czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/138/t137354.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/akcyza;na;diesla;pieniadze;z;podwyzki;na;inwestycje;kolejowe,10,0,981514.html) Nowak ujawnia. Kierowcy zrzucą się na PKP Minister transportu przedstawił pomysły na usprawnienie działania kolei.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/51/t190771.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/nowak;nie;obawia;sie;paralizu;na;kolei;ale;na;zime;nie;ma;mocnych,214,0,977622.html) Nowak nie boi się paraliżu na kolei, ale... Minister transportu Sławomir Nowak jest przekonany, że nowy rozkład jazdy pociągów, który wejdzie w życie 11 grudnia, będzie funkcjonował dobrze.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/68/t84804.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/unia-europejska/wiadomosci/artykul/bienkowska;przekonuje;kolej;musi;stracic;czesc;dotacji,103,0,972135.html) Kolej straci dotacje z UE. Zobacz ile i kiedy Minister zapowiedziała, że za 2 lata Polska ponownie zwróci się do Komisji Europejskiej o przeniesienie niewykorzystanych funduszy z projektów kolejowych na drogowe.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)