Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowy zarząd PKP. Oto ludzie, którzy mają zmienić kolej

0
Podziel się:

Stanowiska w zarządzie PKP SA stracą trzy osoby. Poleci tez prezes spółki.

Nowy zarząd PKP. Oto ludzie, którzy mają zmienić kolej
(PAP/Radek Pietruszka)

Minister Sławomir Nowak zapowiada rewolucję na kolei. _ By tak jak CPN zamienił się w Orlen, tak kolej zamieniła się w nowoczesna i przyjazną dla pasażera _ - zapowiedział Nowak. Ogłosił wymiane dyrektorów spółki.

aktualizacja 16.04

W nowym zarządzie PKP SA zasiądą: Jakub Karnowski jako prezes PKP SA, Maria Wasiak jako członek zarządu oraz Piotr Ciżkowicz jako trzeci członek zarządu - dowiedział się _ Rynek Kolejowy _.

Skład nowego zarządu spółki przedstawił dziś radzie nadzorczej minister transportu. Stanowiska w zarządzie PKP SA stracą: dyrektor finansowy Paweł Pieśniewski, dyrektor nadzoru właścicielskiego Paweł Olczyk i dyrektor zarządzania nieruchomościami Romuald Bosakowski. Maria Wasiak przestanie pełnić funkcję prezesa zarządu.

- _ To co, najważniejsze w misji kolejarskiej, to pasażer. Dlatego chcę, by nowy zarząd skupił się na modernizacji taboru. Drugą sprawą to projekty rewitalizacyjne tak, by przejazd między Warszawą a Wrocławiem zajmował 3,5 godziny _- powiedział minister Nowak.

Minister w czasie prezentacji nowego zarządu powołał się na przemianę CPN-u w Orlen. - _ By tak jak CPN zamienił się w Orlen, tak kolej zamieniła się w nowoczesna i przyjazną dla pasażera _ - powiedział minister.

Ile zarobią i jakie będą ich zadaniaIle będą kosztowały pensje nowych władz spółki? Tyle, ile obecnych, czyli około 140 tysięcy złotych miesięcznie. W nowym zarządzie będzie zasiadać mniej osób niż obecnie - do dziś było ich sześć.

Wynagrodzenie będzie się składało z pensji zasadniczej i części premiowej. Premia będzie przyznawana w formie całkowicie uznaniowej.

Nowy zarząd PKP SA będzie musiał się uporać z ogromnym zadłużeniem spółki. Wynosi ono obecnie 4,5 mld złotych. Zadaniem nowego szefostwa będzie restrukturyzacja tego długu, ale także by pozyskiwanie kolejnych środków na inwestycje.

Minister Nowak oczekuje, że nowy zarząd zmodernizuje tabor, linie kolejowe, a także zadba o bezpieczeństwo kolei. Szef resortu chciałby, żeby do 2015 r. został zmodernizowany cały tabor należący do PKP Intercity, bo dziś średni wiek wagonu pasażerskiego w Polsce to 28 lat.

Nowi szefowie PKP SA będą też pracować przy programach inwestycji, na które mają być pozyskane dotacje z Unii Europejskiej. Dotyczą one właśnie modernizacji taboru czy rewitalizacji połączeń kolejowych oraz modernizacji dwóch tysięcy niestrzeżonych przejazdów kolejowych oraz wymiany około dwóch tysięcy rozjazdów.

Koleje nie dla kolejarzy, a dla managerów_ - Polskie Koleje Państwowe powinny być zarządzane przez menedżerów, a nie przez kolejarzy _ - uważa Andrzej Sadowski z Centrum imienia Adama Smitha.

Zdaniem Andrzeja Sadowskiego brak doświadczenia na kolei nie jest przeszkodą w dobrym zarządzaniu spółką.

- _ Jeżeli jest się kompetentnym managerem, to jest się w stanie pokierować każdym przedsiębiorstwem. Bo nie znaczenia tak zwana specyfika przedsiębiorstwa. Światowa literatura dokumentująca różne kwestie zarządzania firmami. Pokazująca jak managerowie z jednych branż przenosili się w inne i skutecznie zarządzali firmami w nich działającymi, dowodzi że to kwestia pewnych umiejętności i cech przywódczych, a nie znajomości branży _ - mówi Sadowski.

Zdaniem Andrzeja Sadowskiego, spółka dotychczas źle zarządzała swoim majątkiem, co spowodowało rosnące zadłużenie. Ekspert uważa, że sposobem na jego zmniejszenie jest prywatyzacja przewoźników przy zachowaniu strategicznych elementów infrastruktury.

Czytaj więcej o
Ludowcy mają wielkie oczekiwania. Co będzie? Chcą zmian nie tylko personalnych, ale i zmiany filozofii. O co chodzi?
To oni rozwiążą problemy kolei. Taki jest plan Modernizacja taboru, rewitalizacja połączeń kolejowych, wymiana dwóch tysięcy rozjazdów - to najbliższe zadania w PKP.
Nowość na PKP. Pociągi nie jeżdżą, a nowy minister na Twitterze... Pierwsze poczynania ministra Nowaka recenzuje Bartosz Chochołowski.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)