Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Od dziś przybywa pociągów, wchodzi nowy rozkład

0
Podziel się:

Statystyczny pasażer przejeżdża pociągiem 70 kilometrów. O połowę więcej niż autokarem.

Od dziś przybywa pociągów, wchodzi nowy rozkład
(Terry Wha/CC BY 2.0/Flickr)

Statystyczny pasażer przejeżdża pociągiem o połowę dłuższą trasę niż autokarem. Tylko kolej i żegluga notują wzrost liczby pasażerów. Od dziś pociągów będzie jeszcze więcej.

Od dziś obowiązuje też nowy rozkład jazdy pociągów. Nie obyło się bez zamieszania. Jeszcze wczoraj nie rozwieszone były nowe rozkłady rozkłady jazdy, podróżni byli zdezorientowani.

Nowemu rozkładowi jazdy towarzyszy mała rewolucja i zmiany nie tylko w godzinach odjazdów, bowiem PKP Intercity definitywnie pożegnała się z pociągami pospiesznymi. Przewoźnik obsługiwać będzie w sumie 497 pociągów.

_ - Stawiamy na dwie marki: TLK i Express Intercity - mówi Paweł Ney, rzecznik PKP Intercity . - Pociągi ekspresowe i Intercity zostaną zastąpione jedną kategorią pociągów o podwyższonym standardzie - Express InterCity. _ Wszystkie pociągi oznaczone do tej pory jako pociągi klasyczne TLK i pociąg pospieszny _ wejdą w skład marki Tanie Linie Kolejowe. _

Od 13 grudnia PKP Intercity - zgodnie z zapowiedziami spółki - będzie uzupełniać ofertę sprzedaży biletów w internecie o pociągi TLK.
Jak zapewnia rzecznik Intercity, ma być też szybciej: _ - Pomiędzy dużymi miastami np. relacji Warszawa-Kraków, Warszawa-Katowice, nawet o pół godziny. Na głównych trasach, na przykład Wrocław-Kraków czy Wrocław-Katowice pociągi kursować będą co godzinę - _ mówi Ney. _ - Oprócz tego przybędzie nowych połączeń bezpośrednich łączących Białystok, Lublin z Zakopanem. _

Rośnie również liczba połączeń na trasach regionalnych, obsługiwanych przez Przewozy Regionalne. Ich liczba wzrośnie z 2799 do 3137. Więcej będzie też pociągów InterRegio - 96 zamiast 72. Zwiększy się liczba kursów z Warszawy do Łodzi, Krakowa i Poznania. Przybędzie połączeń Poznań - Olsztyn i Łódź - Kraków.

Kolej odporna na kryzys?

Od dziś zmieniają się ceny biletów w pociągach obsługiwanych przez Przewozy Regionalne. Taniej będzie można podróżować na trasach od 21 do 25 km. O kilka procent podrożeją bilety na niektóre połączenia InterRegio. Pojawi się natomiast możliwość kupienia biletów miesięcznych na trasy powyżej 100 kilometrów.
Polacy podróżują mniej, ale - co ciekawe - kolej tego trendu nie odczuwa. Sukcesywnie, od 2005 roku liczba podróżnych w pociągach stale rośnie. Prognozy na ten rok mówią o kolejnym wzroście liczby pasażerów.

Skąd taka odporność kolei na kryzys? Adrian Furgalski, dyrektor zespołu doradców TOR upatruje jej w dużej mierze w połączeniach aglomeracyjnych: _ - To na nich kolej zyskuje najbardziej. Pasażer przemieszcza się szybciej, nie stojąc w gigantycznych korkach na ulicach miast - _ przekonuje w rozmowie z Money.pl.

Potwierdzają to również dane przewoźników. W ubiegłym roku sprzedali o 5,2 procent więcej biletów okresowych, niż rok wcześniej. Według Przewozów Regionalnych, około połowa pasażerów, korzystających z usług tego przewoźnika stanowią osoby dojeżdżające pociągiem do szkoły i pracy.

Autobusy w odwrocie

Największy odpływ pasażerów notuje transport samochodowy. Trudno winić za to jedynie kryzys - trend jest widoczny od znacznie dłuższego czasu. Polacy przesiadają się z autokarów do pociągów, lub prywatnych samochodów.

Liczba pasażerów w poszczególnych rodzajach transportu (w milionach)
rodzaj 2004 2005 2006 2007 2008
transport samochodowy* 807,3 782,0 751,5 718,3 666,2
transport kolejowy 272,2 258,1 265,3 279,6 291,9
transport lotniczy 4,0 4,6 5,3 6,2 5,5
żegluga 2,0 2,1 2,3 2,2 2,5

źródło: Główny Urząd Statystyczny
(* - transport samochodowy bez komunikacji miejskiej)

Traci nawet komunikacja miejska. W ubiegłym roku autobusy, tramwaje i trolejbusy w całej Polsce przewiozły łącznie *4,06 miliarda pasażerów. *To wynik o 12 milionów pasażerów gorszy, niż rok wcześniej.

Mniej chętnych na bilety lotnicze

Rezygnujemy też z latania. Ubiegły rok był pierwszym w historii, kiedy liczba Polaków korzystających z usług linii lotniczych spadła. A w tym roku może być jeszcze gorzej. Liczba pasażerów na polskich lotniskach spadła w pierwszym półroczu o kolejne 12,3 procent, a narodowy przewoźnik - LOT - nie wyklucza nawet rezygnacji z obsługi lotów krajowych.

źródło: Money.pl na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego
(transport samochodowy bez komunikacji miejskiej)

Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje spadek ruchu pasażerskiego na polskich lotniskach w 2009 w przedziale 8-9 procent. Spadek w skali Europy powinien wynieść około 6 procent.

_ - Ten nieco głębszy spadek liczby obsłużonych pasażerów w Polsce wynika głównie z dynamicznego wzrostu rynku przewozów pasażerskich w ostatnich pięciu latach i zbyt agresywnej polityki cenowej przewoźników - tłumaczyła Money.pl pod koniec września Katarzyna Krasnodębska z ULC. - Aktualnie rynek poszukuje stabilizacji, przy czym należy się spodziewać, iż dopiero kolejny sezon letni ją przyniesie. _

Pociągi gonią autobusy_ _

Dziś statystyczny pasażer przejeżdża pociągiem o połowę dłuższą trasę niż autokarem, a łączna liczba kilometrów, jakie pokonali pasażerowie obu tych środków lokomocji jest porównywalna.

Przewóz pasażerów według rodzajów transportu
rodzaj łączny dystans, pokonany przez pasażerów *(w kilometrach) * *średnia odległość przewozu pasażera *(w kilometrach)
transport samochodowy 26,8 miliarda 40
transport kolejowy 20,2 miliarda 69
transport lotniczy 9,4 miliarda 1728
żegluga 216,6 miliona 87

źródło: Główny Urząd Statystyczny, dane za rok 2008
(transport samochodowy bez komunikacji miejskiej)

Jeśli utrzymają się obecne trendy, w ciągu kilku lat kolej powinna wyprzedzić transport samochodowy.

_ - Trend wzrostowy będzie postępował, stajemy się społeczeństwem mobilnym. To nie tylko trend europejski, ale i światowy - _ uważa Adrian Furgalski._ - Kraje znacznie od nas biedniejsze, jak choćby Argentyna, inwestują w kolej i rozwijają infrastrukturę, a dzięki temu rośnie liczba użytkowników. _

Czytaj w Money.pl
*Mniej latamy. Przez kryzys * Liczba pasażerów na polskich lotniskach spadła o 12,3 proc. w I połowie 2009 roku.
*W 170 pociągach będzie gotówka za opóźnienie * Nie wszyscy Polscy pasażerowie skorzystają z prawa do odszkodowania za to, że pociąg nie przyjechał na czas.
*Będą odszkodowaniami dla pasażerów lotniczych bankrutów? * Eurodeputowani domagają się od Komisji Europejskiej takiej nowelizacji przepisów, by pasażerowie nie byli zostawiani na lotnisku bez pomocy.
*Od grudnia zmiany w PKP Przewozy Regionalne * Nowa taryfa opłaci się głównie pasażerom dojeżdżającym pociągiem do pracy albo szkoły.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)