Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PKP chce zwiększyć poziom gwarancji Skarbu Państwa

0
Podziel się:

PKP SA chce zwiększyć poziom zobowiązań finansowych, jakie może zaciągnąć przy gwarancjach Skarbu Państwa, z 3,9 mld zł do 6 mld zł

- poinformował w środę na konferencji prasowej prezes PKP SA Maciej Męclewski.

'Liczymy na zmianę ustawy o komercjalizacji PKP i podwyższenie gwarancji Skarbu Państwa z 3,9 mld zł do 6 mld zł'- powiedział w środę Męclewski.

PKP pracuje nad tą propozycją z Ministerstwem Infrastruktury. Prezes powiedział, że na obecnym etapie restrukturyzacji firmy zwiększenie gwarancji jest lepsze niż ewentualna, rozważana wcześniej przez PKP, emisja euroobligacji, w przypadku której istnieje ryzyko związane ze zmianami kursowymi.

Poprzedni prezes PKP informował, iż w przypadku emisji euroobligacji nie byłyby one gwarantowane przez Skarb Państwa.

Męclewski powiedział też dziennikarzom, że zwiększenie poziomu gwarancji SP będzie również zależało od realizacji wpływów z prywatyzacji w ramach PKP.
Zarząd PKP liczy też, że do końca lipca uda się przeprowadzić emisję obligacji o wartości jednego miliarda zł. Do końca roku spółka zamierza też przeprowadzić emisję drugiej transzy obligacji o wartości 0,5 mld zł. Obydwie te transze będą gwarantowane przez SP.

Męclewski poinformował dziennikarzy, że szacunkowa strata grupy PKP w 2001 roku wyniosła 2,9 mld zł. Samo PKP SA odnotowało w 2001 roku stratę w wysokości 1 mld 499 mln zł. Przed podziałem PKP na spółki, w 2000 roku, strata przedsiębiorstwa wyniosła 2 mld 311,6 mln zł.

Zarząd PKP SA zapowiedział też zmiany i umocnienie nadzoru właścicielskiego w grupie, m.in. w sferze organizacyjno-prawnej i finansowej.

Zarząd spółki chce też do końca 2002 przeprowadzić analizy przedprywatyzacyjne i wycenę Warszawskiej Kolei Dojazdowej Sp. z o.o. oraz Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście Sp. z o.o. i na końcu tego lub początku przyszłego roku ogłosić zaproszenie do rokowań.

W najbliższym okresie ogłoszony zostanie też przetarg na plan zagospodarowania Dworca Centralnego w Warszawie.

Ponadto, w ramach zwiększenia konkurencyjności przewozów towarowych, PKP zamierza rozpocząć usługi z wykorzystaniem systemu SUW-2000, czyli użycia podwozi, które automatycznie przestawiają się na inną niż stosowana powszechnie w Polsce szerokość torów.

Mają one być wykorzystane w przewozach na Wschód. Obecnie PKP wykorzystuje jeden taki pociąg, w przewozach pasażerskich w połączeniu z Wilnem.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)