Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polskie lotniska skazane na inwestycyjny boom

0
Podziel się:

Przez najbliższych kilka lat ponad miliard euro zostanie zainwestowanych głównie w regionalne porty lotnicze.

Polskie lotniska skazane na inwestycyjny boom
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)

Za olbrzymim wzrostem liczby pasażerów obsługiwanych przez polskie porty lotnicze, muszą pójść miliony złotych na inwestycje. Nie tylko obecnie działające lotniska będą rozbudowywane, ale powstawać będą też nowe.

"W latach 2007-2013 sektor lotniczy doświadczy inwestycji wartych nawet 1,2 mld euro. Duża część tych środków zostanie przeznaczona na budowę nowych cywilnych portów lotniczych" - czytamy w raporcie "Lotniska w Polsce - 1,2 mld euro do zainwestowania" przygotowanym przez firmę badawczą PMR.

Raport wskazuje na doskonałe perspektywy rozwoju polskiego sektora lotniczego. W 2006 roku przez polskie lotniska przewinęło się ponad 15,3 mln pasażerów, czyli o jedną trzecią więcej niż w roku 2005. W tym samym czasie ruch pasażerski na lotniskach w całej Europie zwiększył się zaledwie o 7 proc.

_ Na tle innych krajów zachodnioeuropejskich, mamy bardzo lotnisk, a zainteresowanie lataniem ciągle wzrasta. _Zmienia się struktura polskiego lotniczego ruchu pasażerskiego uległa znacznemu przeobrażeniu. Regionalne porty lotnicze zaczynają pod względem liczby odprawionych pasażerów wyraźnie doganiać warszawskie Okęcie. W 2006 roku lotniska te odprawiły ponad dwie trzecie więcej pasażerów niż w roku 2005, podczas gdy Okęcie zanotowało jedynie 15-procentowy wzrost.

W rezultacie, udział centralnego portu lotniczego w całości ruchu lotniczego w Polsce zmalał do niewiele ponad połowy i będzie malał dalej, osiągając około 40 proc. w 2020 roku. Oznacza to, że już wkrótce polski sektor lotniczy kształtować będą przede wszystkim porty regionalne, a nie jak to miało miejsce do tej pory - port centralny.


_ Mapa istniejących i planowanych lotnisk. _
Źródło: PMRSieć portów lotniczych w Polsce jest aż sześć razy rzadsza w porównaniu z wysoko rozwiniętymi krajami Europy Zachodniej. Średnio, na jeden port lotniczy w Polsce przypada 3,2 mln obywateli, podczas gdy w krajach starej Unii Europejskiej liczba ta wynosi około 460 tys. mieszkańców.

Oznacza to, że w niektórych regionach Polski ludzie muszą przebyć ponad 200 km, aby dostać się do najbliższego lotniska.

"Biorąc pod uwagę te statystyki, nie ma żadnych wątpliwości, że w ciągu najbliższych lat w Polsce musi powstać przynajmniej kilka nowych lotnisk" - czytamy w raporcie PMR autorstwa Bartłomieja Sosny.

Rządowa koncepcja rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych zakłada budowę kilku nowych portów lotniczych, zwłaszcza w mniej rozwiniętych, wschodnich województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim i świętokrzyskim. Z wyjątkiem woj. podlaskiego, które ma tylko jedną potencjalną lokalizację nowego lotniska (Białystok-Krywlany), każde z pozostałych trzech województw ma po dwie możliwości umiejscowienia nowego portu lotniczego, mając do wyboru zaadaptowanie już istniejących lotnisk sportowych lub wojskowych, albo zbudowanie nowego portu od podstaw (druga opcja jest zdecydowanie bardziej kosztowna).

_ Budowanie nowych lotnisk jest znacznie droższe, niż przebudowa istniejących, sportowych bądź wojskowych. _

Na zbudowanie portu lotniczego od podstaw największe szanse ma woj. świętokrzyskie, które już wykupiło część gruntów pod wartą 130 mln euro inwestycję w podkieleckich Obicach. Z kolei najbardziej prawdopodobnymi lokalizacjami dla portów lotniczych dla Lublina i Olsztyna wydają się być istniejące już lotniska w Świdniku i Szymanach.

Koszt wybudowania nowego portu lotniczego jest - według szacunków PMR - wyższy o około 80 mln euro od wydatków na przekształcenie istniejącego już lotniska. Z tego właśnie powodu władze miast takich jak Nowy Dwór Mazowiecki, Mińsk Mazowiecki, Sochaczew, Radom, Opole i Gdynia wyraziły chęć zbudowania lokalnych lub regionalnych portów lotniczych poprzez przekształcenie nieużywanych dotychczas do transportu pasażerskiego lokalnych lotnisk. W dodatku inne miasta, tj. Częstochowa, Koszalin, Piła, Rybnik czy Nowy Sącz, rozważają podobne inwestycje.

"Możliwe jest powstanie nawet dziewięciu nowych portów lotniczych, a całkowitą wartość zainwestowanych w nie środków w ciągu najbliższych pięciu lat szacujemy na co najmniej 425 mln euro" - ocenia Bartłomiej Sosna, analityk rynku budowlanego w firmie badawczej PMR.

ILE MILIONÓW EURO ZAINWESTUJĄ PORTY LOTNICZE
lata 2007-2013 lata 2014-2020
Warszawa - Okęcie 90,5 bd
Kraków - Balice 146,4 108,9
Katowice - Pyrzowice 84,0 57,5
Gdańsk - Rębiechowo 83,0 117,2
Wrocław - Strachowice 92,4 bd
Poznań - Ławica 39,8 168,2
Szczecin - Goleniów 15,9 bd
Rzeszów - Jasionka 81,8 29,9
Bydgoszcz - Szwederowo 57,5 bd
Szczytno - Szymany 50,0 bd
Łódź - Lublinek 25,0 8,5
Zielona Góra - Babimost 9,0 3,1
łącznie 775,4 493,2

Źródło: PMR Publications na podstawie danych z Ministerstwa Transportu oraz informacji z lotnisk

Poza planowanymi nowymi portami lotniczymi, także istniejące lotniska mogą się pochwalić poważnymi planami inwestycyjnymi na lata 2007-2013. Najbardziej ambitne plany w tej sferze mają krakowskie Balice, wyprzedając porty we Wrocławiu, Warszawie, Katowicach, Gdańsku i Rzeszowie. Zrealizowanie zaplanowanych na najbliższe siedem lat inwestycji w istniejących portach lotniczych będzie kosztowało około 775 mln euro.

"Dodając do tej sumy koszty powstania kilku nowych portów lotniczych, w latach 2007-2013 na lotniska w Polsce zostanie przeznaczona ogromna suma 1,2 mld euro" - podsumowuje Bartłomiej Sosna.

Co więcej, w latach 2013-2020 można oczekiwać kolejnych poważnych inwestycji. Wprawdzie nie można jeszcze mówić o dokładnych liczbach, jednak - według wstępnych prognoz - tylko siedem z dwunastu istniejących obecnie portów lotniczych oszacowało swoje potrzeby inwestycyjne na ten okres na blisko pół miliarda euro. Do tej sumy należy jeszcze doliczyć kolejne inwestycje ze strony nowych cywilnych portów lotniczych, które powstaną w ciągu kilku najbliższych lat.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)