Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Prace na moście na A1 w Mszanie trwają

0
Podziel się:

Prace na moście MA532 na autostradzie A1 w Mszanie (Śląskie) są cały czas prowadzone, a szczegóły na bieżąco ustalane z GDDKiA.

Prace na moście na A1 w Mszanie trwają
(Omers/Dreamstime)

Prace na moście MA532 na autostradzie A1 w Mszanie (Śląskie) są cały czas prowadzone, a szczegóły na bieżąco ustalane z GDDKiA - poinformowali przedstawiciele wykonawcy obiektu, firmy Alpine Bau.

Odnieśli się w ten sposób do pytań o medialne doniesienia z ostatnich tygodni, w których m.in. okoliczni samorządowcy obawiali się wstrzymania prac. Sprawa opóźnień przy budowie mostu była też jednym z punktów obrad sejmowej komisji infrastruktury 21 marca.

GDDKiA zakłada obecnie, że most wraz z brakującym odcinkiem autostrady zostanie oddany do ruchu przed końcem roku. Na 31 sierpnia wyznaczony jest termin naprawy mostu - po wcześniejszych awariach, które miały miejsce podczas jego budowy.

Most MA 532 to ostatni budowany obiekt na odcinku A1 między węzłem Świerklany pod Wodzisławiem Śląskim, a węzłem Mszana pod Jastrzębiem Zdrojem. Praktycznie wszystkie pozostałe obiekty oraz sama konstrukcja autostrady na tym odcinku są gotowe bądź na ukończeniu.

W grudniu dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t do użytku oddano przygraniczny odcinek A1 Mszana-Gorzyczki. Przejazd od aglomeracji katowickiej do czeskiej granicy jest obecnie możliwy z ok. 10-kilometrowym objazdem nadal budowanego mostu.

W kwietniu ub. roku po awariach w trakcie robót budowlanych Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach wstrzymał prace na moście MA532. W czerwcu zdecydował, że konstrukcja mostu musi być wzmocniona, a to wymaga korekt w projektach i dodatkowych robót. Termin prac naprawczych określił na 31 sierpnia 2013 r. W lipcu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i Alpine Bau porozumiały się co do ich realizacji.

Zgodnie z decyzją Inspektora, zmieniony musi zostać przebieg tzw. kabli uciągających płytę dolną mostu. Kable, które miały być prowadzone w płycie, muszą być wyprowadzone na zewnątrz, co eliminuje jej perforacje, a co za tym idzie osłabienie. Sama dolna płyta mostu ma zostać dodatkowo wzmocniona poprzecznymi żebrami usztywniającymi.

Zalecenia te wymagały zmian projektów wykonawczych obiektu. Według informacji GDDKiA zmiany zostały przygotowane na koszt Alpine; firma ma też sfinansować ich wykonanie. Jak poinformował PAP rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Prusak, aktualnie na moście nadal trwają prace naprawcze.

Potwierdziła to rzeczniczka Alpine Karolina Szydłowska. _ W tej chwili mogę potwierdzić, iż prace przy realizacji projektu są cały czas prowadzone, a wszystkie szczegóły na bieżąco ustalane z zamawiającym _ - przekazała dzisiaj Szydłowska.

_ W ostatnim czasie wykonany został kabel próbny. Dalsze prace przy wykonaniu sprężenia zewnętrznego mogą toczyć się bez przeszkód, co potwierdza prawidłowość przyjętych założeń w programie naprawczym _ - uściślił Prusak. Wskazał, że w ramach przygotowań do robót zasadniczych w pierwszych dniach kwietnia wypełniane były puste kanały kablowe w jednym z przęseł obiektu.

Prusak przypomniał, że decyzja nadzoru budowlanego określiła na koniec sierpnia nie termin oddania mostu do użytku, lecz doprowadzenia go do stanu zgodnego z prawem, czyli wykonania naprawy, w tym sprężenia zewnętrznego. _ Zakładamy, że kierowcy będą mogli korzystać z tego odcinka A1 jeszcze w tym roku _ - dodał rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.

Pierwotnie cały odcinek A1 Świerklany-Gorzyczki miał być gotowy w sierpniu 2010 r. W grudniu 2009 r. GDDKiA wypowiedziała kontrakt firmie Alpine Bau, podając jako powód niewielkie zaawansowanie robót. W przetargu na dokończenie inwestycji wybrano ponownie Alpine Bau (wartość kontraktu 555 mln zł).

Autostradą A1 w woj. śląskim można obecnie przejechać od granicy w Gorzyczkach do węzła Mszana, dalej drogami nr 933, 930 i 932 do węzła Świerklany, znów autostradą od węzła Świerklany do międzynarodowego lotniska Katowice Airport w Pyrzowicach i dalej, jednopasmowym odcinkiem drogi S1 - Pyrzowice-Podwarpie - do drogi krajowej nr 1 w kierunku Łodzi.

Czytaj więcej w Money.pl
Miliardy na drogi będą odmrożone, gdy... Analiza polskiej prośby o odblokowanie unijnych funduszy na drogi potrwa kilka dni, najwyżej tygodni.
Tyle wydali na remonty i budowę dróg Ponad pół miliarda złotych - tyle kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wydał na poprawę stanu tamtejszych dróg.
Ważne informacje ws. autostrady A2 Kierowcy mogą jeździć już całą szerokością autostrady A2 między Łodzią a Warszawą.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)