Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Produkcja samochodów w Europie. Przedsiębiorcy chcą spójnych przepisów

0
Podziel się:

O potrzebach tworzenia regulacji sprzyjających rozwojowi przemysłu samochodowego a także określenia racjonalnych harmonogramów wdrażania poszczególnych polityk m.in. z zakresu ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa mówili w czwartek w Warszawie uczestnicy międzynarodowej konferencji ,,Europejska motoryzacja".

Produkcja samochodów w Europie. Przedsiębiorcy chcą spójnych przepisów
(materiały prasowe BMW)

Spójnych zasad dotyczących bezpieczeństwa i ochrony środowiska domagają się producenci samochodów. W czwartek rozmawiali na ten temat w Warszawie, gdzie odbywa się międzynarodowa konferencja "Europejska motoryzacja".

Spotkanie otworzył wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński. Wskazał na konieczność głębszej integracji i współpracy w branży, aby zatrzymać ten przemysł w Europie. Zauważył też, że jest potrzebne ,,nowe myślenie o wspólnej przyszłości z punktu widzenia konsolidacji" branży motoryzacyjnej, jak i ,,budowania swoistego klastra europejskiego przemysłu samochodowego".

Piechociński podkreślił, że inwestorzy dostrzegają zalety Europy Środkowej, nie tylko z racji niższych kosztów produkcji, ale także z racji dużego potencjału rynku oraz ludzi i doświadczenia kadr.

Konferencja - tłumaczył - ma więc służyć wymianie doświadczeń, a także zastanowieniu się, jak maksymalnie wykorzystać potencjał wytwórczy przemysłu motoryzacyjnego, przyciągnąć nowe inwestycje, czy uruchomić proces badań i rozwoju, w tym zaangażować w to szkolnictwo wyższe i zawodowe. Zwrócił uwagę, że prognozy podają, że w roku 2025, maksymalnie 2030, Europie zabraknie około 19 mln inżynierów.

Gwenole Cozigou, przedstawiciel Dyrekcji Generalnej KE ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości oraz małych i średnich przedsiębiorstw podkreślił, że branża motoryzacyjna jest jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki Unii Europejskiej, dlatego potrzeba w przemyśle nowych inwestycji, m.in. za pośrednictwem ,,planu Junckera". -Potrzebujemy wspólnej wizji przemysłu motoryzacyjnego, a także koordynacji - zaznaczył Cozigou.

Reprezentant czeskiego rządu, wiceminister przemysłu i handlu Eduard Murzicky powiedział, że nie kwestionuje on poszczególnych polityk UE, ale muszą być one racjonalne i ekonomicznie uzasadnione. Dla Czech - podkreślił - branża stanowi ,,kręgosłup gospodarki". - Można powiedzieć, że każdy samochód w Europie ma jakąś część z Czech - zauważył.

Oprócz przedstawicieli rządów państw Europy Środkowej w konferencji uczestniczą kluczowi reprezentanci przemysłu samochodowego, m.in. Fiat Chrysler Automobiles, Toyota, General Motors, Volvo i Volkswagen. Spotkanie zakończy się w piątek.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, przedstawionych w raporcie na rok 2015 nt. branży motoryzacyjnej, najwięcej samochodów w Europie Środkowej produkują Czesi - w 2014 r. z ich fabryk wyjechało ok. 1,25 mln aut. Druga w rankingu środkowoeuropejskim była Słowacja, która wytworzyła 993 tys. samochodów. W Polsce powstało 593 tys. aut, w Rumunii - 391 tys., a na Węgrzech - 227 tys.

W Rumunii produkcja aut spadła jednak o 5 proc. (jednocześnie zaprzestano wytwarzania samochodów ciężarowych)
. W Polsce spadek produkcji nastąpił w sektorze aut osobowych (0,4 proc.), w przypadku ciężarówek nastąpił wzrost o 4,9 proc.

Większość z tych państw produkuje auta osobowe. Jedynie w Polsce istnieje znacząca produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych, sięgająca 120 tys. sztuk rocznie. Wszystkie państwa Europy Środkowej produkują mają także znacząco rozbudowany sektor produkcji części i podzespołów samochodowych.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)