Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Program budowy dróg warty jest 107 mld zł. Ma skrócić czas przejazdu między miastami

0
Podziel się:

- Wybudujemy 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu - zapowiedziała premier Ewa Kopacz.

Program budowy dróg warty jest 107 mld zł. Ma skrócić czas przejazdu między miastami
(PAP/EPA)

- Wybudujemy 3,9 tysięcy kilometrów autostrad i dróg szybkiego ruchu - zapowiedziała premier Ewa Kopacz. Rządowy program budowy dróg będzie kosztował 107 mld złotych. Pieniądze na te inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego między innymi z refundacji funduszy UE. Rząd ma go przyjąć we wrześniu.
Aktualizacja: 14:45

Szefowa rządu na briefingu w Opolu przypomniała, że w 2007 roku było 993 kilometrów autostrad i dróg szybkiego ruchu. - W 2014-2015 możemy się pochwalić ponad 200 procentowym wzrostem - to jest ponad 3 tysiące 41 kilometrów - zaznaczyła premier.

Projekt programu wieloletniego: "Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023", ma zostać przyjęty we wrześniu. Głównym jego celem ma być dokończenie sieci dróg w Polsce i takie skomunikowanie głównych miast, by czas przejazdu między nimi skrócił się o minimum 15 proc.

- Oprócz wielu obwodnic, które będziemy budować w Opolu, równie ważną jest droga S11, która będzie łączyła z A1 miejscowość Kępno. Istotną informacją jest to, że w ramach drogi S7 połączymy północ z południem, czyli Gdańsk z Krakowem. Połączymy również Szczecin z Trójmiastem w ramach drogi S6; połączymy Warszawę z Lublinem i Rzeszowem w ramach dróg zarówno S17, jak i S19 - podkreśliła.

Obecna na briefingu minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak poinformowała ponadto, że program przewiduje budowę 57 obwodnic, zapewniając, że są na to pieniądze. Dodała, że na utrzymanie dróg trafi 48 miliardów złotych. - Im więcej budujemy dróg, tym więcej pieniędzy potrzeba na utrzymanie ich przejezdności, niezależnie od pory roku, a także utrzymanie ich w należytym stanie technicznym - wyjaśniła.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023".

Projekt przewiduje ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

Tego jeszcze nie było

- Od momentu, kiedy zacząłem się zajmować tym programem, staram się zmienić filozofię myślenia i podejścia do niego - zapowiedział pod koniec lipca Paweł Olszewski, wiceszef Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Dodał, że "to dość radykalna zmiana filozofii". Chodzi m.in. o wybór inwestycji przeznaczonych do realizacji, zarówno pod względem źródeł finansowania, jak również ich przygotowanie pod kątem dokumentacyjnym.

Absolutnym nowum w programie budowy dróg krajowych do 2023 roku będzie segment dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także lista inwestycji w tym zakresie.

Na środowym briefingu premier Kopacz Olszewski przypomniał, że Polska wchodząc do Unii Europejskiej zobowiązała się, że docelowa sieć dróg ekspresowych i autostrad w naszym kraju zostanie wybudowana do 2030 r. - Zobowiązania unijne wypełnimy zdecydowanie wcześniej, bowiem w 2023 r., kiedy kończy się program. I w 2025 r. de facto domkniemy pełną sieć dróg ekspresowych i autostrad - zapewnił.

Skąd pieniądze?

- Mamy koncepcję, by w ramach Krajowego Funduszu Drogowego wydzielić pieniądze na rzecz realizacji programu likwidacji miejsc niebezpiecznych. Z oszczędności uzyskanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na realizację poszczególnych inwestycji z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego trafiałoby co roku nie mniej niż 300 mln zł, ale nie więcej niż 600 mln zł rocznie" - zapowiedział Olszewski.

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie około 48,7 mld zł.

Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.

Olszewski informował ponadto, że jego resort przygotował projekt zmian do ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia. - Projekt da nam możliwość pozyskiwania środków i budowania dróg na zasadach komercyjnych - zaznaczył. Ocenił, że jeszcze we wrześniu powinien zająć się nim rząd.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Legenda: Kolorem zielonym zaznaczone są inwestycje skończone lub w realizacji, kolorem niebieskim inwestycje ujęte w planie na 2014-2023, a kolorem żółtym pozostałe inwestycje

- Chcielibyśmy wprowadzić tę ustawę, by dać możliwość budowania dróg w oparciu nie tylko o środki budżetowe i unijne, ale również o pieniądze prywatne. Ten projekt ma to umożliwić, otworzy nam szerokie spektrum możliwości finansowania inwestycji, które w dotychczasowym ujęciu nie mogły być realizowane ze względu na brak źródeł finansowania. W programie znajdzie się również zapis dotyczący tych źródeł finansowania, jak i inwestycji, które mogłyby być w tej formule realizowane - zaznaczył.

Wyjaśnił, że spółki celowe, czyli specjalnego przeznaczenia, będą powoływane przy okazji konkretnych projektów drogowych i będą decydowały o kontraktach, a także wskazywały źródła ich finansowania.

Prawie 5 mld zł na niebezpieczne odcinki

Taką właśnie kwotę rząd zamierza przeznaczyć na na modernizację tych odcinków dróg, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu - zapowiedziała Maria Wasiak. Zapewniła też, że resort szuka dodatkowych funduszy na finansowanie projektów drogowych w systemie komercyjnym.

Szefowa MIR poinformowała, że "bardzo istotnym komponentem programu jest bezpieczeństwo". - Zidentyfikowaliśmy na dzisiaj ponad 1100 miejsc, przeznaczonych do takich mikroinwestycji, na które przeznaczamy prawie 5 mld zł. Tam, gdzie nie ma w szybkiej perspektywie modernizacji całej drogi, chcemy szybko wziąć się za poprawę tych punktów, które w opinii Generalnej Dyrekcji (Dróg Krajowych i Autostrad) stanowią szczególne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu - zapowiedziała.

wiadomości
gospodarka
najważniejsze
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)