Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Program budowy dróg warty jest 107 mld zł. Ma skrócić czas przejazdu między miastami

Program budowy dróg warty jest 107 mld zł. Ma skrócić czas przejazdu między miastami

Fot. PAP/EPA

- Wybudujemy 3,9 tysięcy kilometrów autostrad i dróg szybkiego ruchu - zapowiedziała premier Ewa Kopacz. Rządowy program budowy dróg będzie kosztował 107 mld złotych. Pieniądze na te inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego między innymi z refundacji funduszy UE. Rząd ma go przyjąć we wrześniu.
Aktualizacja: 14:45

Szefowa rządu na briefingu w Opolu przypomniała, że w 2007 roku było 993 kilometrów autostrad i dróg szybkiego ruchu. - W 2014-2015 możemy się pochwalić ponad 200 procentowym wzrostem - to jest ponad 3 tysiące 41 kilometrów - zaznaczyła premier.

Projekt programu wieloletniego: "Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023", ma zostać przyjęty we wrześniu. Głównym jego celem ma być dokończenie sieci dróg w Polsce i takie skomunikowanie głównych miast, by czas przejazdu między nimi skrócił się o minimum 15 proc.

- Oprócz wielu obwodnic, które będziemy budować w Opolu, równie ważną jest droga S11, która będzie łączyła z A1 miejscowość Kępno. Istotną informacją jest to, że w ramach drogi S7 połączymy północ z południem, czyli Gdańsk z Krakowem. Połączymy również Szczecin z Trójmiastem w ramach drogi S6; połączymy Warszawę z Lublinem i Rzeszowem w ramach dróg zarówno S17, jak i S19 - podkreśliła.

Obecna na briefingu minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak poinformowała ponadto, że program przewiduje budowę 57 obwodnic, zapewniając, że są na to pieniądze. Dodała, że na utrzymanie dróg trafi 48 miliardów złotych. - Im więcej budujemy dróg, tym więcej pieniędzy potrzeba na utrzymanie ich przejezdności, niezależnie od pory roku, a także utrzymanie ich w należytym stanie technicznym - wyjaśniła.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023".

Projekt przewiduje ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

Tego jeszcze nie było

- Od momentu, kiedy zacząłem się zajmować tym programem, staram się zmienić filozofię myślenia i podejścia do niego - zapowiedział pod koniec lipca Paweł Olszewski, wiceszef Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Dodał, że "to dość radykalna zmiana filozofii". Chodzi m.in. o wybór inwestycji przeznaczonych do realizacji, zarówno pod względem źródeł finansowania, jak również ich przygotowanie pod kątem dokumentacyjnym.

Absolutnym nowum w programie budowy dróg krajowych do 2023 roku będzie segment dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także lista inwestycji w tym zakresie.

Na środowym briefingu premier Kopacz Olszewski przypomniał, że Polska wchodząc do Unii Europejskiej zobowiązała się, że docelowa sieć dróg ekspresowych i autostrad w naszym kraju zostanie wybudowana do 2030 r. - Zobowiązania unijne wypełnimy zdecydowanie wcześniej, bowiem w 2023 r., kiedy kończy się program. I w 2025 r. de facto domkniemy pełną sieć dróg ekspresowych i autostrad - zapewnił.

Skąd pieniądze?

- Mamy koncepcję, by w ramach Krajowego Funduszu Drogowego wydzielić pieniądze na rzecz realizacji programu likwidacji miejsc niebezpiecznych. Z oszczędności uzyskanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na realizację poszczególnych inwestycji z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego trafiałoby co roku nie mniej niż 300 mln zł, ale nie więcej niż 600 mln zł rocznie" - zapowiedział Olszewski.

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie około 48,7 mld zł.

Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.

Olszewski informował ponadto, że jego resort przygotował projekt zmian do ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia. - Projekt da nam możliwość pozyskiwania środków i budowania dróg na zasadach komercyjnych - zaznaczył. Ocenił, że jeszcze we wrześniu powinien zająć się nim rząd.


Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Legenda: Kolorem zielonym zaznaczone są inwestycje skończone lub w realizacji, kolorem niebieskim inwestycje ujęte w planie na 2014-2023, a kolorem żółtym pozostałe inwestycje

- Chcielibyśmy wprowadzić tę ustawę, by dać możliwość budowania dróg w oparciu nie tylko o środki budżetowe i unijne, ale również o pieniądze prywatne. Ten projekt ma to umożliwić, otworzy nam szerokie spektrum możliwości finansowania inwestycji, które w dotychczasowym ujęciu nie mogły być realizowane ze względu na brak źródeł finansowania. W programie znajdzie się również zapis dotyczący tych źródeł finansowania, jak i inwestycji, które mogłyby być w tej formule realizowane - zaznaczył.

Wyjaśnił, że spółki celowe, czyli specjalnego przeznaczenia, będą powoływane przy okazji konkretnych projektów drogowych i będą decydowały o kontraktach, a także wskazywały źródła ich finansowania.

Prawie 5 mld zł na niebezpieczne odcinki

Taką właśnie kwotę rząd zamierza przeznaczyć na na modernizację tych odcinków dróg, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu - zapowiedziała Maria Wasiak. Zapewniła też, że resort szuka dodatkowych funduszy na finansowanie projektów drogowych w systemie komercyjnym.

Szefowa MIR poinformowała, że "bardzo istotnym komponentem programu jest bezpieczeństwo". - Zidentyfikowaliśmy na dzisiaj ponad 1100 miejsc, przeznaczonych do takich mikroinwestycji, na które przeznaczamy prawie 5 mld zł. Tam, gdzie nie ma w szybkiej perspektywie modernizacji całej drogi, chcemy szybko wziąć się za poprawę tych punktów, które w opinii Generalnej Dyrekcji (Dróg Krajowych i Autostrad) stanowią szczególne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu - zapowiedziała.
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Wykopacz
213.77.0.* 2015-08-27 13:37
Czy to PO-wtórka ale w nowym wydaniu skeczu kabaretu TEY , tyle, że zamiast Smolenia, który kapitalnie zagrał rolę robotnicy z fabryki "bombek" (ale nie choinkowych ale bomb militarnych) , która odpowiada dziennikarzowi prowadzącemu z nią wywiad ( rolę tę grał Laskowik) na pytanie ile tych "bombek" robi a ta 100, 200 może 300 itp. ale wtedy robotnica pyta - a dla kogo ten wywiad ? a gdy pada odp., ze dla TV mówi ; o panie tysiąc, dwa, pięć eee. 100 tyś ....Robot-na lekarka (bo w dzień i w nocy służy...) mówi tak samo... obiecanki cacanki a głupiemu radość. WY Kopacz już nikogo nie nabierzecie.
krz83
81.219.244.* 2015-08-27 11:36
To, ze Krakow nie ma ekspresowej wylotowki na polnoc (S7) to jest skandal! Przypomne, ze finansowanie zostalo odebrane dawno temu przez PO, bo slabym wyniku w wyborach w Krakowie i malopolsce. Buduja autostrade na Ukrainie, gdzie jezdzi wielokrotnie mniej aut, a tutaj cisza. Teraz dopiero buduja maly fragment Rybitwy - Igolomska, ktory jest dopiero poczatkiem drogi, a gdzie reszta?!!!
Frank Einstein
83.17.17.* 2015-08-27 11:19
jeżeli takie susze jak są mają się powtarzać to w pierwszym rzędzie powinien rząd Polski przygotować opracowanie Awaryjnej Instalacji Dostawy Wody dla Gospodarstw Domowych i Firm. żeby nie było płaczu...
Zobacz więcej komentarzy (574)