Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Program przyspieszenia budowy autostrad

0
Podziel się:

Ministerstwo Infrastruktury do końca marca chce przekazać na obrady Rady Ministrów program przyspieszenia budowy autostrad

- poinformował w piątek na konferencji wicepremier i minister infrastruktury, Marek Pol.

'Do końca marca przedłożymy Radzie Ministrów program przyspieszenia budowy autostrad' - powiedział Pol.

Wiceminister Wojciech Janczyk dodał po konferencji, że wtedy znane będą m.in. szczegóły finansowania budowy autostrad w zakresie emisji obligacji oraz sekurytyzacji przyszłych wpływów, np. z winiet (opłat za korzystanie z określonej sieci dróg), oraz dokapitalizowania BGK, który z działającym w tym banku Krajowym Funduszem Autostrad (KFA) będzie pełnił jedną z głównych ról w organizacji finansowania programu.

Rząd chce, aby do 2005 roku nakłady na budowę dróg ekspresowych i autostrad wyniosły 36,8 mld zł.

Według Janczyka, jednym ze sposobów uzyskania funduszy może być emisja dwóch rodzajów obligacji: zabezpieczonych wpływami z winiet lub gwarantowanych przez Skarb Państwa.

'Jeżeli będą to obligacje poręczane przez Skarb Państwa, o okresie co najmniej kilkunastoletnim, powinny bardzo dobrze wpasowywać się w oczekiwania i poszukiwania funduszy emerytalnych' - powiedział Janczyk.

Pol poinformował też, że do końca marca ministerstwo zdecyduje o sposobie finansowania budowy autostrady A1.

'Do końca marca musimy zdecydować, jaką formę finansowania budowy tej autostrady przyjmiemy, czy nadal będziemy rozmawiać z Gdańsk Transport Company, czy może skorzystamy z innej formy' - powiedział wicepremier na konferencji.

W 1997 roku GTC otrzymało koncesję na budowę i eksploatację odcinka A1 z Gdańska do Torunia (około 152 km), jednak do tej pory nie podpisało umowy koncesyjnej.

MI planuje m.in, że do końca 2005 roku zbudowanych i zmodernizowanych zostanie 550 km autostrad oraz 200 km dróg ekspresowych, a kolejne 500 km autostrad i 200 km dróg ekspresowych będzie w budowie.

Wicepremier poinformował też, że w momencie wprowadzenia opłat winietowych również dla samochodów osobowych, zlikwidowany zostanie system opłat za wjazd i zjazd z autostrad. Winiety dla wszystkich kierowców zostaną wprowadzone najprawdopodobniej od początku 2003 roku.

Pol poinformował, że w ministerstwo chce rozpocząć rozmowy z koncesjonariuszami na autostradach A4 (Stalexport) i A2 (Autostrada Wielkopolska SA) o zmianie systemu pobierania opłat za korzystanie z autostrad. Autostrada A2 jest obecnie w budowie, opłaty za przejazd po 60-kilometrowym odcinku autostrady A4 pobiera na razie tylko Stalexport. Dodał, że nie ustalono za przejazdy jakimi drogami będą płacić kierowcy samochodów osobowych, a jedną z propozycji mogą być winiety za korzystanie z sieci np. autostrad, dróg ekspresowych i dróg dwujezdniowych o podwyższonym standardzie, w sumie około 1,5 tys. km.

Od początku 2002 roku za korzystanie z całej sieci dróg krajowych, czyli około 18.000 km, płacą m.in. kierowcy samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)