Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie

NA ŻYWO. Twórca Amber Gold Marcin P. zeznaje: nic Polakom do zwrócenia nie mam

Farmacja, telekomunikacja i media rozgrzały rynek reklamowy

Farmacja, telekomunikacja i media rozgrzały rynek reklamowy

Fot. pixabay/ CC0 Public Domain
Już 1,92 mld zł warty jest rynek reklamy po trzech miesiącach 2017 roku – wynika z badań agencji mediowej Starcom. To oznacza wzrost o 2,3 proc. w stosunku do roku ubiegłego. A wszystko dzięki wysokim nakładom na reklamę w internecie.

Ponad połowa wartości wydatków na reklamę internetową trafiła do Google i Facebooka. Facebook, który wykorzystuje duże zainteresowanie biznesu treściami video w przekazach na platformach społecznościowych, miał najwyższą dynamikę wzrostu.

Wartość wydatków na reklamę internetową wzrosła po trzech miesiącach 2017 r. o 10,6 proc. względem tego samego okresu ubiegłego roku. Dziś wydatki firm na pokazanie się w sieci stanowią prawie trzecią część całego rynku. Reklamodawcy wydali łącznie o 59,1 mln zł więcej na ten właśnie kanał komunikacji z klientami.

Lepsza sytuacja gospodarcza miała wpływ na sytuację firm i ich aktywność na rynku reklamy. W sumie aż dwanaście sektorów zwiększyło swoje wydatki, a jedynie cztery odnotowały spadki.

- Po słabym drugim półroczu poprzedniego roku, sytuacja polskiej gospodarki na początku 2017 r. zdecydowanie się poprawiła. Wszystkie wskaźniki makroekonomiczne wykazują pozytywną tendencje. W pierwszym kwartale wzrost PKB wyniósł aż 4 proc, a prognozy na cały 2017 r. mówią o dynamice na poziomie 3,5 proc. – potwierdza mówi Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu. -

Jak przyznaje dodatkowym impulsem dla konsumentów jest program „Rodzina 500+”, w ramach którego polskie rodziny otrzymają w bieżącym roku 23 mld zł. - Wszystko to pozwala zachować optymizm co do rynku reklamowego – dodaje.

Leki i telekomy

Kwartał okazał się bardzo dobry dla telekomunikacji, produktów farmaceutycznych i leków oraz sektora mediów. Największym reklamodawcą na rynku był w analizowanym okresie Aflofarm Farmacja Polska. Jest to także firma, która najmocniej zwiększyła inwestycje reklamowe względem poprzedniego roku.

Dużo w reklamę inwestowały witryny internetowe takie jak: pyszne.pl, momondo.pl czy showmax.com. Mocno urosły także budżety branży telekomunikacyjnej. Wszyscy operatorzy z wyjątkiem Orange intensywnie promowali swoje oferty duetowe. Największym reklamodawcą w tym sektorze był T-Mobile Polska.

Finanse natomiast kolejny raz z rzędu mocno zredukowały swoje budżetów. Wydatki tych firm zmniejszyły się aż o 31,5 mln zł. Silnie spadły także wydatki na reklamę sektora żywność. Ten ostatni zredukował swoje wydatki reklamowe o 33,8 mln zł. Budżety uszczupliły między innymi Nestle, Unilever, Hochland czy Maspex Wadowice.

Telewizja wciąż ma się dobrze

Mimo że pod względem dynamiki internet jest najbardziej prężny, wciąż większość wydatków reklamowych idzie na spoty telewizyjne.

Jak wynika z raportu, budżety telewizyjne wzrosły w okresie od stycznia do marca 2017 r. o 3,1 mln zł. Inwestycje reklamowe zwiększyło dziesięć sektorów, zaś sześć zmniejszyło. Zdecydowanie największy wolumenowo wzrost odnotowaliśmy w przypadku sektora motoryzacja (+11,3 mln zł, dynamika +25,3 proc.) – głównie za sprawą dużych inwestycji reklamowych Volkswagen Group Polska.

Wzrost wydatków urzędów oraz instytucji państwowych przełożył się na silną dynamikę przyrostu wartości segmentu pozostałe (+7 mln zł, dynamika +44,6 proc.). Sektor media urósł (+6,2 mln zł, +22,3 proc.) dzięki dużym wydatkom serwisu internetowego Showmax.com. Zdecydowanie najważniejszym sektorem dla telewizji w pierwszym kwartale 2017 r. była farmacja, która wydała 227,3 mln zł. Na drugim i trzecim miejscu plasuje się handel i żywność.

internet, reklama, google, facebook, rynek reklam
Czytaj także
Polecane galerie
wrrrrrrr
2017-05-26 19:05
Bez trunków skurczy się liczba zagranicznych turystów: obecnie co trzeci Z Unii przyjeżdżał do na, by tanio urżnąć się i coś tez za grosze przerżnąć?