Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Repolonizacja mediów. Minister skarbu chce wzmacniać polskie media

0
Podziel się:

Trzeba doprowadzić do normalności w mediach - deklaruje minister skarbu Dawid Jackiewicz i zapowiada utworzenie Polskiego Domu Mediowego, który miałby skupiać budżety reklamowe spółek skarbu państwa.

Repolonizacja mediów. Minister skarbu chce wzmacniać polskie media
(Stefan Maszewski/REPORTER)

Minister uważa, że spółki takie jak Lotos czy Orlen powinny w pierwszej kolejności korzystać z usług państwowych lub polskich podmiotów.

- Kapitał ma narodowość, także kapitał stojący za mediami - ogłosił minister w wywiadzie udzielonym "Super Expressowi". - W tym obszarze trzeba niewątpliwie doprowadzić do normalności, która jest dziś niebezpiecznie rozchwiana przez przewagę zagranicznych koncernów - dodał.

Jak minister chce "doprowadzić do normalności"? Ma temu służyć powołanie tzw. Polskiego Domu Mediowego. Jak informował w tym tygodniu Presserwis, ma to być nowa spółka skarbu państwa, która będzie skupiać przeznaczone na promocję budżety spółek z udziałem skarbu państwa, ministerstw, jednostek rządowych, agencji i instytucji państwowych. Spółka zarządzałaby więc milionowymi kwotami i od razu stałaby się największą tego typu instytucją na polskim rynku.

Minister nie mówi wprost, do których wydawców trafiałby te budżety. Deklaruje jednak, że chce by polskie media były coraz silniejsze. Jego zdaniem należy też polskie spółki traktować priorytetowo.Na czym to ma polegać? Na tym, by - jak tłumaczy - spółki takie jak Lotos czy Orlen sięgały najpierw po usługi państwowych lub polskich podmiotów.

To nie pierwszy krok ministerstwa skarbu dotyczący pieniędzy z państwowych spółek i instytucji trafiających do mediów. W połowie grudnia resort zapowiedział, żeogłoszenia i komunikaty państwowych spółek znikną z prasy. Wtedy tłumaczono to oszczędnościami.

Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2014 roku przez portale Biztok.pl i Prześwietl.pl, które sprawdziły, ile poszczególni wydawcy prasy zarobili na publikacji ogłoszeń publicznych instytucji od 2009 roku, pod tym względem najlepiej prezentuje się Agora, czyli wydawca "Gazety Wyborczej", przed Polskapresse (obecnie Polska Press), największym wydawcą dzienników regionalnych w Polsce.

Przetargi publiczne wygrane przez wydawców prasy
Agora 27,7 mln zł
Polskapresse (obecnie Polska Press) 11,9 mln zł
Presspublika/Gremi 6,0 mln zł
Infor 5,6 mln zł
Ringier Axel Springer 4,4 mln zł
źródło: Biztok i Prześwietl.pl, kwoty za lata 2009 - 2Q2014
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)