*Rząd przyśpieszy budowę gazoportu w Świnoujściu. rada ministrów przyjęła projekt ustawy o inwestycjach dotyczących terminalu gazu skroplonego. Ustawa ma przyspieszyć budowę terminalu. Gazoport będzie kosztował do 3,5 mld euro. 80 mln ma nam dorzucić Bruksela. *
Nadzór i koordynację prac związanych z budową terminalu i tzw. inwestycji towarzyszących ma sprawować minister skarbu, a finansowanie będzie pochodzić m.in. ze środków inwestorów oraz z budżetu państwa i Unii Europejskiej.
Zdaniem rządu, terminal LNG w Świnoujściu powinien powstać jak najszybciej, bo jego funkcjonowanie zapewni bezpieczne dostawy gazu odbiorcom. Pozwoli on na odbiór ok. 2,5 mld m sześc. gazu LNG (skroplonego) rocznie czyli ponad jedną piątą krajowego zużycia od 2014 roku. Wymienianymi źródłami dostaw gazu obok Kataru są: Algieria, Egipt, Libia, Nigeria i Norwegia.
Specustawa przewiduje uproszczenie i skrócenie procedur administracyjnych
_ - Zakłada się, że decyzje o ustaleniu lokalizacji dla inwestycji terminalu i tzw. inwestycji towarzyszących będą wydawać wojewodowie. Decyzje te będą wydawane niezależnie od istniejących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego _ - napisano w
komunikacie.
Wraz z terminalem będą powstawać tzw. inwestycje towarzyszące, czyli gazociągi przesyłowe oraz podziemne magazyny gazu.
Jak informują służby prasowe rządu, proponując ułatwienia w nabywaniu nieruchomości pod budowę terminalu i inwestycji towarzyszących, skorzystano z rozwiązań zawartych w specustawie drogowej i ustawie o transporcie kolejowym.
_ Założono, że decyzje lokalizacyjne będą skutkować decyzjami wywłaszczeniowymi. W związku tym, szczegółowo uregulowano kwestię odszkodowań, a przede wszystkim wskazano sposób ustalania odszkodowania z tytułu utraty praw do nieruchomości _ - podał rząd.
Projekt zakłada także, że przy budowie inwestycji terminalu będą stosowane uproszczone procedury zamówień publicznych. Nie będzie można ich jednak zastosować przy realizacji inwestycji towarzyszących.
Zgodnie z projektem, inwestycje związane z terminalem będą realizować: Urząd Morski w Szczecinie, Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście, operator gazociągów przesyłowych Gaz- System oraz spółka Polskie LNG. Z kolei inwestycje towarzyszące
realizować mają: Gaz-System oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.
Premier Donald Tusk poinformował, że rozmowy z Katarem dotyczące dostaw gazu LNG do projektowanego gazoportu powinny być szybko sfinalizowane. Zastrzegł jednak, że kontrahenci arabscy oczekują szybkich decyzji w sprawie budowy gazoportu w Polsce.