Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Rzecznik pomoże konsumentom - nie daj się oskubać!

Rzecznik pomoże konsumentom - nie daj się oskubać!

2007-04-02 12:53

Rzecznik pomoże konsumentom - nie daj się oskubać!

Robiąc zakupy czy podpisując umowę z firmą telekomunikacyjną warto nie dać się oskubać. Pomóc nam w tym może znajomość praw, a także rzecznik praw konsumenta do którego możemy zwrócić się po fachową pomoc.

Sytuacji kiedy możemy poprosić o pomoc jest bardzo wiele. Przykładowe to problemy ze zwrotem towaru, niewykonaniem usługi lub dochodzeniem gwarancji albo zastosowaniem rękojmi. W największych miastach Polski, przy trasach wjazdowych, centrach handlowych oraz wokół uczelni i szkół można zobaczyć 1400 billboardów z hasłem "Nie daj się oskubać!" Kampania UOKiK-u ma za zadanie spopularyzować wiedzę, że w sporze z nieuczciwym przedsiębiorcą nie są sami.

O pomoc możemy zwrócić się właśnie do rzecznika praw konsumenta. Zgodnie z obowiązującym prawem, w sprawach dotyczących naruszenia zbiorowych interesów konsumentów właściwy jest UOKiK, w przypadku indywidualnych skarg - rzecznicy konsumentów, których jest w Polsce ponad 360.

Rzecznicy praw konsumenta w imieniu poszkodowanego podejmą interwencję i próbę mediacji z przedsiębiorcą, udzielą porady, pomogą w skierowaniu sprawy na drogę sądową.

Jak wynika z badań społecznych wiedza nadal jednak jest niewielka - jedynie 9 proc. ankietowanych wie o działalności rzeczników konsumentów.

Tymczasem dzięki ich pomocy jest szansa na skuteczniejsze egzekwowanie swoich praw, a jednocześnie ograniczenie samowoli i bezkarności nieuczciwych przedsiębiorców.

Z analiz prowadzonych przez UOKiK wynika, że rocznie rzecznicy średnio 30 tys. razy występują do przedsiębiorców oraz udzielają blisko 175 tys. porad i informacji. Jednocześnie kierują setki powództw na rzecz słabszych uczestników rynku. Niemal połowa spraw, które swój finał znalazły w sądzie dotyczy reklamacji i gwarancji towarów. Znaczną część stanowią powództwa związane z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usługi.

Adres najbliższego rzecznika konsumentów można znaleźć na www.uokik.gov.pl lub dzwoniąc pod bezpłatny numer infolinii 0800 800 008 (w godzinach od 9.00 do 17.00).

tagi

Czytaj także
Polecane galerie
pani K
31.178.168.* 2015-08-03 23:58
ja mam problem z Upc mowili ze nie bedzie problemu z zerwaniem umowy jesli na nowym miejscu zamieszkania nie beda swiadczyc swoich uslug a teraz znalazl sie bardzo wielki problem bo mamy podpisana umowe do przyszlego roku i kare musimy zaplacic
Dlaczego mam zaplacic za konsultanta nie wiedze badz pazeronosc na prowizje od zawartej umowy ?? jak to uniknac na dniach musimy zdac mieszkanie administracji a konsultanci nas zwodzili ze napisac ze moze nie bedzie kary.
Jeszcze mamy 1 miesiac wypowiedzenia
bardzo prosze o pomoc
barbara m
185.21.36.* 2014-07-21 15:47
To mój mejl darijam89@wp.pl. Proszę o pomoc
barbara m
185.21.36.* 2014-07-21 15:43
Witam. Kto pomoże w sprawie abonamentu RTV. Bo poczta zabrała mi pieniądze z rozliczenia podatkowego. A jestem matka samo wychowującą dziecko. Proszę pomurzcie.
Zobacz więcej komentarzy (113)