"Lipiec był kolejnym miesiącem spadku sprzedaży nowych samochodów osobowych na polskim rynku. Wynik 22.067 aut jest o 4,9 proc. mniejszy niż przed miesiącem i o 24,2 proc. mniejszy od ubiegłorocznego. Jest najniższym rezultatem miesięcznej sprzedaży w bieżącym roku" - napisano.
Mimo to statystycznie sprzedaż nowych aut osobowych w Polsce wzrosła od początku roku do końca lipca 2004 roku o 7,16 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2003 roku, do 214.805 sztuk z powodu bomu na nowe samochody przed wejściem Polski do UE.
Samar uważa, że zahamowany popyt na nowe auta spowodował spowolnienie produkcji przmysłowej w lipcu i prognozuje utrzymanie się tej sytuacji w następnym miesiącu.
"W znacznym stopniu na spowolnienie produkcji przemysłowej w lipcu wpłynął spadek popytu w branży motoryzacyjnej. Najprawdopodobniej sierpień nie przyniesie jednak poprawy sytuacji w tym sektorze. Na ewentualne zmiany trzeba będzie poczekać do września, czy nawet do października, kiedy na rynku pojawią się modele rocznika 2005" - napisano w raporcie firmy Samar.
Zdaniem specjalistów Samara wprowadzeniu do salonów nowych modeli towarzyszyć będą nowe akcje promocyjne i oferty finansowe. Złagodzą one częściowo skutki podnoszenia cen do poziomu europejskiego.
Napisali, że poważną konkurencję dla rynku nowych samochodów w coraz większym stopniu stanowi import aut używanych. W okresie od maja do lipca sprowadzono do Polski z innych krajów Unii Europejskiej łącznie 268.105 używanych aut osobowych w lipcu 108.266 sztuk, a wpływy do państwowej kasy z tytułu akcyzy dały 318,7 mln zł.
W celu powstrzymania fali nadmiernie zużytych pojazdów Ministerstwo Infrastruktury podjęło prace nad nowymi rozporządzeniami. Jedno z nich ma precyzować wymagania techniczne dla pojazdów, niespełnienie których spowoduje zaliczenie auta do odpadów i uniemożliwi dopuszczenie go do ruchu drogowego. Drugie określi nowy zakres i sposób badań technicznych dla uszkodzonych importowanych samochodów.
Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce: | |||
---|---|---|---|
Produkcja | styczeń - lipiec | Zmiana w proc. 2004/2003 | |
2004 | 2003 | ||
Kraj | 33.670 | 26.795 | 25,66 |
Import | 181.135 | 173.650 | 4,31 |
Razem | 214.805 | 200.445 | 7,16 |
Najlepiej sprzedające się marki samochodów osobowych (I-VII 2004 r.) | ||||
---|---|---|---|---|
Producent | Liczba sztuk | Udział w rynku w proc. | ||
2004 | 2003 | 2004 | 2003 | |
Fiat | 37.467 | 32.776 | 17,44 | 16,35 |
Skoda | 27.326 | 24.616 | 12,72 | 12,28 |
Toyota | 24.494 | 21.490 | 11,40 | 10,72 |
Opel | 21.252 | 19.012 | 9,89 | 9,48 |
Renault | 20.793 | 21.508 | 9,68 | 10,73 |
Ford | 20.077 | 12.970 | 9,35 | 6,47 |
Peugeot | 14.594 | 14.963 | 6,79 | 7,46 |
Volkswagen | 9.462 | 9.519 | 4,40 | 4,75 |
Citroen | 7.711 | 9.417 | 3,59 | 4,70 |
Honda | 6.265 | 3.893 | 2,92 | 1,94 |
Dziesięć najlepiej sprzedających się samochodów osobowych (I-VII 2004 r.) | ||||
---|---|---|---|---|
Marka | Liczba sztuk | Udział w rynku w proc. | ||
2004 | 2003 | 2004 | 2003 | |
Fiat Panda | 19.898 | 0 | 9,26 | 0,00 |
Skoda Fabia | 18.672 | 18.385 | 8,69 | 9,17 |
Toyota Yaris | 9.090 | 9.114 | 4,23 | 4,55 |
Toyota Corolla | 8.088 | 8.578 | 3,77 | 4,28 |
Ford Focus | 7.930 | 6.778 | 3,69 | 3,38 |
Skoda Octavia | 7.867 | 5.695 | 3,66 | 2,84 |
Opel Corsa | 7.741 | 7.429 | 3,60 | 3,71 |
Peugot 206 | 6.704 | 7.356 | 3,12 | 3,67 |
Fiat Punto | 6.606 | 8.881 | 3,08 | 4,43 |
Fiat Seicento | 6.102 | 17.747 | 2,84 | 8,85 |