Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

Terminal Naftowy w Gdańsku się rozrośnie. Do 2020 roku dwa razy większa pojemność

3
Podziel się:

Najpóźniej do końca 2020 roku PERN chce rozbudować Terminal Naftowy w Gdańsku o kolejne zbiorniki przeznaczone na ropę naftową. Zapewni to podwojenie obecnych pojemności magazynowych tego obiektu - poinformowała w czwartek spółka.

Terminal Naftowy w Gdańsku się rozrośnie. Do 2020 roku dwa razy większa pojemność
(materiały prasowe PERN)

Według PERN rozbudowa gdańskiego terminalu zwiększy m.in. możliwości mieszania różnych gatunków ropy dostarczanych do Polski drogą morską.

Wybudowany przez PERN w latach 2014-16 gdański Terminal Naftowy, działający jako hub morski, posiada 375 tys. metrów sześc. pojemności magazynowych ropy naftowej. Inwestycja ta, strategiczna dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, kosztowała 412 mln zł.

PERN ogłosił obecnie postępowanie na wybór wykonawcy do opracowania projektu budowlanego i uzyskania decyzji pozwolenia na budowę drugiego etapu Terminalu Naftowego w Gdańsku - poinformowała spółka.

Koncepcja rozbudowy gdańskiego terminalu "przewiduje wykonanie zbiorników magazynowych ropy naftowej wraz z infrastrukturą technologiczną niezbędną do ich użytkowania". W ogłoszeniu spółka podała, że inwestycja będzie docelowo obejmowała m.in. budowę pięciu zbiorników o łącznej pojemności ponad 362 tys. metrów sześciennych.

"Po wybudowaniu drugiego etapu terminal podwoi posiadane zdolności magazynowania ropy naftowej, pozwalając na separację różnych gatunków ropy oraz jej blendowanie, według zapotrzebowania naszych klientów" - podkreślił PERN. "Wymagamy takiego zaprojektowania, aby możliwe było oddawanie do eksploatacji kompletnego drugiego etapu lub uruchomienie w dwóch podetapach, najpóźniej do końca 2020 r." - zaznaczyła spółka.

PERN, nawiązując do swej strategii na lata 2016-20, przypomniał jednocześnie o planowanej budowie zbiorników na ropę naftową w bazie magazynowej w Gdańsku. Spółka informowała wcześniej, że powstaną tam dwa zbiorniki o pojemności 100 tys. metrów sześc. każdy.

"Dla zarządu PERN nadrzędnym celem jest gwarancja bezpieczeństwa energetycznego kraju w zakresie dostaw ropy naftowej. Kierując się właśnie tym celem zwiększamy pojemności magazynowe na ropę naftową, czy to na Terminalu Naftowym, czy w bazie w Gdańsku, poprawiamy elastyczność przesyłu i dostosowujemy naszą infrastrukturę do rosnących wymagań rynku w zakresie bezpieczeństwa zdywersyfikowanych dostaw" - podkreśliła spółka.

Inwestycje te "wpisują się w nowe strategie polskich rafinerii, to jest zwiększony import ropy naftowej drogą morską" - zaznaczył PERN.

Ogłaszając we wrześniu 2016 r. nową strategię do 2020 r. prezes PERN Igor Wasilewski zapowiadał, że spółka chce stać się liderem logistyki ropy i paliw w Europie Centralnej, gwarantując wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski w zakresie dostaw surowca do rafinerii. Jak podkreślał, efektem finansowym działań podejmowanych w ramach nowej strategii spółki, przy łącznych nakładach na inwestycje na poziomie ok. 500 mln zł, ma być wzrost EBITDA o 34 proc., z 511 mln zł do 680 mln zł.

PERN to jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, która tłoczy ropę naftową rurociągiem "Przyjaźń", w ilości ok. 50 mln ton rocznie, z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także dwóch rafinerii w Niemczech: PCK Schwedt i Mider Spergau. Zapewnia też transport surowca dostarczanego drogą morską poprzez gdański Naftoport, spółkę ze swej grupy kapitałowej.

Na terenie kraju PERN ma ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazy magazynowe o łącznej pojemności ok. 3,5 mln metrów sześc.

Należący do PERN gdański Terminal Naftowy to pierwszy taki obiekt w Polsce. To m.in. sześć zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. metrów sześc. każdy, pompownie i sieć rurociągów, a także instalacja przeciwpożarowa z czterema zbiornikami na wodę po 2,5 tys. metrów sześc. i oczyszczalnia ścieków. Obiekt o powierzchni ok. 27 ha leży na terenie objętym Wolnym Obszarem Celnym.

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(3)
WYRÓŻNIONE
gg
8 lat temu
Jakże się cieszę, a może zamiast ścigać rury wydechowe samochodó ktoś rzetelnie sprawdzi ile ztej atrakcji ebnzopirenu leci nad Trójmiastem? Swego czasu Adamowicz lobbował usilnie nad budową w Gdańsku francuskich zakładów chemicznych ..... Łapki odpadają. Ludzie zastanawiajcie się czy lepiej być zdowym czy lobbować nad takimi inwestycjalmi w poblizu miasta.
Wojtek
8 lat temu
Patrząc po tym co dzieje się w geopolityce, jakiekolwiek inwestowanie w infrastrukturę strategiczną w obrębie zatoki gdańskiej pozbawione jest sensu. Zagrożenie ze strony obwodu kaliningradzkiego jest bardzo poważne.
Inez
8 lat temu
Gdansk i tak zatruty-jeszcze dolozyc!!!Brakuje jakiegos terrorysty.Jak to wysadzi,to Trojmiasto zniknie.Kto buduje takie paskudztwo w poblizu miasta?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (3)
Inez
8 lat temu
Gdansk i tak zatruty-jeszcze dolozyc!!!Brakuje jakiegos terrorysty.Jak to wysadzi,to Trojmiasto zniknie.Kto buduje takie paskudztwo w poblizu miasta?
Wojtek
8 lat temu
Patrząc po tym co dzieje się w geopolityce, jakiekolwiek inwestowanie w infrastrukturę strategiczną w obrębie zatoki gdańskiej pozbawione jest sensu. Zagrożenie ze strony obwodu kaliningradzkiego jest bardzo poważne.
gg
8 lat temu
Jakże się cieszę, a może zamiast ścigać rury wydechowe samochodó ktoś rzetelnie sprawdzi ile ztej atrakcji ebnzopirenu leci nad Trójmiastem? Swego czasu Adamowicz lobbował usilnie nad budową w Gdańsku francuskich zakładów chemicznych ..... Łapki odpadają. Ludzie zastanawiajcie się czy lepiej być zdowym czy lobbować nad takimi inwestycjalmi w poblizu miasta.