"To część programu offsetowego firmy Lockheed Martin, związanego z zakupem samolotu dla polskiej armii. Wartość tego projektu w offsecie wynosi 840 mln USD" - powiedział uczestniczący w uruchomieniu produkcji astry II wiceminister gospodarki i pracy Krzysztof Krystowski.
Jacek Żarnowiecki z Opel Polska sprecyzował, że co najmniej taka będzie wartość eksportu astry II w najbliższych czterech latach. Za granicę trafiać ma co najmniej 80 proc. produkcji, głównie na rynki Europy Środkowej i Wschodniej, a także do Australii, Nowej Zelandii, RPA oraz niektórych krajów Ameryki Południowej i Azji.
"Offset był kluczem do realizacji tego projektu i jego finansowym uzasadnieniem" - powiedział Michael J. Burns, prezes General Motors Europe, do którego należy gliwicka fabryka. Nie zdradził, ile kosztowało uruchomienie produkcji astry II w Gliwicach. Powiedział jedynie, że wartość wszystkich nowych inwestycji Opla w Europie, wśród których jest również gliwicki projekt, wyniosła ok. 1 mld USD.
Do produkcji Astry II gliwicka fabryka przygotowywała się pół roku. Wraz z rozpoczęciem od stycznia przyszłego roku produkcji astry trzeciej generacji w Europie Zachodniej, gliwicki zakład stanie się jedynym producentem tego modelu, którego premiera miała miejsce w 1998 roku.
Nadal w gliwickim zakładzie produkowany będzie też microvan Agila, w 95 proc. trafiający na eksport. W związku z produkcją drugiego modelu zatrudnienie w fabryce wzrośnie o 200 osób. Gdy zaprzestano produkcji astry classic, fabryka nie przedłużyła umów z częścią pracowników. Teraz zatrudnienie, wynoszące 2 tys. osób, ponownie wzrasta. W ubiegłym roku fabrykę opuściło 85,4 tys. aut.
Prezes Burns zapowiedział, że w przyszłości w gliwickiej fabryce produkowane będą także inne modele opla.
"Gliwicka fabryka należy do najlepszych naszych fabryk w Europie. Uruchomienie produkcji Astry II to kolejny krok w kierunku pełnego wykorzystania mocy produkcyjnych tego zakładu. W przyszłości należy spodziewać się dalszych kroków w tym kierunku" - powiedział.
Burns przypomniał, że Opel w Europie w połowie zrealizował już rozpoczęty przed rokiem program naprawczy, zakładający zmniejszenie kosztów, zwiększenie przychodów i wprowadzenie na rynek około 60 nowych produktów ciągu najbliższych pięciu lat. Po pierwszym półroczu 2003 firma zmniejszyła stratę do 68 mln USD, z 238 mln USD w tym samym czasie 2002. Miniony kwartał był czwartym z kolei, kiedy Opel zanotował w Europie wzrost udziału w rynku.
Prezes GM Europe ocenił, że postęp w realizacji programu naprawczego Opla w gliwickiej fabryce jest bardzo duży, zwłaszcza w sferze produkcyjnej, a zakład ten w dużej części przyczynia się do europejskiego sukcesu sieci firmy. Fabryka w Gliwicach była ostatnią, którą w ostatnim czasie odwiedziło kierownictwo firmy, sprawdzając postępy działań naprawczych.
Astra II produkowana będzie w czterech wersjach nadwozia: sedan, 5-drzwiowy hatchback, kombi oraz delivery van. Cena auta ma być porównywalna z obecną ceną tych aut, produkowanych w Europie Zachodniej. Gdy w przyszłym roku w zachodnich fabrykach rozpocznie się produkcja astry III, ustalone zostaną nowe ceny dla obu modeli.
Gliwicki zakład Opla jest największą inwestycją na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej