Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zadłużenie PKP na koniec 2000 roku wyniosło 7 mld 127 mln zł

0
Podziel się:

Zadłużenie PKP na koniec 2000 roku wyniosło 7 mld 127 mln zł wobec 6 mld 312,3 mln zł na koniec 1999 roku

- poinformował w piątek podczas konferencji prasowej wiceprezes zarządu PKP SA Wiesław Protasewicz.

Zobowiązania długoterminowe PKP stanowiły w tym 1 mld 736,7 mln zł, a zobowiązania krótkoterminowe 5 mld 390,2 mln zł. Zadłużenie wobec ZUS i Funduszu Pracy wyniosło 2 mld 331,9 mln zł; wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyniosło 349,9 mln zł, a z tytułu podatku VAT 201,5 mln zł.

'Zadłużenie jest o prawie 900 mln zł mniejsze niż w planie na 2000 rok' - powiedział Protasewicz. Według wstępnych danych działalność przedsiębiorstwa w 2000 roku zamknęła się stratą w wysokości 2 mld 142,6 mln zł. Była ona niższa od poniesionej w 1999 roku o 379,6 mln zł, czyli o 15,1 proc., i wyższa od planowanej na 2000 rok o 58,4 mln zł, czyli o 2,8 proc.

'Strata poniesiona przez PKP w 2000 roku może się okazać mniejsza o około 470 mln zł. Będzie tak w przypadku odliczania od podanej wielkości straty odsetek związanych z restrukturyzacją zobowiązań PKP wobec ZUS' - podały w komunikacie PKP SA.

W 2000 roku PKP przewiozły 187,2 mln ton towarów, o 0,3 mln ton więcej niż w 1999 roku i o 8,6 mln ton więcej niż planowano. Przychody uzyskane z przewozów towarowych wyniosły 5 mld 519,3 mln zł i były o 109,8 mln wyższe niż w 1999 roku i o 182,5 mln zł wyższe od planowanych.

W ubiegłym roku PKP przewiozły 360,7 mln pasażerów, o 35,1 mln mniej niż w 1999 roku. Przychody z przewozów pasażerskich wyniosły 2 mld 396,8 mln zł i były o 116,2 mln zł wyższe niż w 1999 roku.

PKP planuje, że w 2001 roku strata spółki wyniesie 1 mld 978,3 mln zł i będzie o 164 mln zł mniejsza niż w 2000 roku.

'Wysokość planowanej straty jest przede wszystkim wynikiem zwiększonych kosztów restrukturyzacji zatrudnienia. Przewiduje się, że w 2001 roku zatrudnienie zostanie ograniczone do 153 tys. pracowników, a wydatki poniesione na restrukturyzację wyniosą 605,6 mln zł' - podała spółka w komunikacie.

Prezes zarządu PKP SA Krzysztof Celiński poinformował, że firma zamierza niedługo ogłosić przetarg na wybór konsorcjum banków, które udzieli firmie 300 mln zł kredytu. Będzie to uzupełnienie pożyczki w wysokości ponad 100 mln euro z Banku Światowego na sfinansowanie restrukturyzacji zatrudnienia.

W końcu grudnia PKP zatrudniały 169 tys. 471 pracowników, a według stanu na 1 marca zatrudnienie zostało ograniczone do 166 tys. 50 osób. Zgodnie z rządowym planem restrukturyzacji zatrudnienia, na koniec 2002 roku zatrudnienie ma wynosić 145 tys. osób.

PKP ogranicza również liczbę posiadanych nieruchomości. Na początku stycznia firma była właścicielem 87.980 mieszkań, a 30.669 było uwłaszczonych (w latach 1999-2000 sprzedano 19.676 mieszkań). Krzysztof Mamiński, członek zarządu PKP SA, powiedział, że w 2001 roku firma zamierza uzyskać 310 mln zł ze sprzedaży nieruchomości.

Dodał, że być może w ciągu najbliższych tygodni zawarte zostaną trzy transakcje sprzedaży nieruchomości na łączną kwotę 122 mln zł. Będą one dotyczyły: Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego (tzw. Nowe Miasto), teren przy Dworcu Gdańskim w Warszawie oraz sanatorium w Kołobrzegu.

Ponadto, w przyszłym tygodniu podpisane zostaną akty założycielskie dwóch kolejnych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, wydzielonych z PKP SA: PKP Intercity i PKP Energetyka.

'Chcemy powołać firmę PKP Energetyka Sp. z o.o. Będzie to kolejny zakład energetyczny, duży zakład energetyczny, który sprzedaje energię za około 900 mln zł rocznie i dysponuje sieciami przesyłowymi' - powiedział Celiński. Obecnie ta część PKP SA, która wejdzie w skład PKP Energetyka, dostarcza energię głównie do linii kolejowych PKP.

W skład PKP Intercity ma wejść ponad 130 pociągów ekspresowych. Według Celińskiego spółka prawdopodobnie rozpocznie działalność 10 czerwca, kiedy wejdzie w życie nowy kolejowy rozkład jazdy.

Prezes dodał, że m.in. spółki przewozowe wydzielone z PKP (Warszawska Kolej Dojazdowa, Szybka Kolej Miejska w Trójmieście i Linia Hutnicza Szerokotorowa) podejmą działalność w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością dopiero po uzyskaniu odpowiednich koncesji czyli najpóźniej od 1 maja. Według niego koncesje, które wyda minister transportu, spółki te powinny uzyskać na początku kwietnia.

Celiński dodał, że do 30 marca PKP podpisały umowy z 11 samorządami wojewódzkimi na prowadzenie regionalnych przewozów pasażerskich do czerwca 2001 roku. 'Żadnych drastycznych zmian nie przewidujemy, np. masowego zamykania linii i ograniczania przewozów' - powiedział. Dodał, że większe zmiany w kursowaniu pociągów mogą zostać wprowadzone od stycznia 2002 roku, kiedy zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)