Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zmiana języka w biznesie to czysty zysk

1
Podziel się:

Język używany w debacie publicznej w ostatnich latach jest coraz bardziej agresywny. A to utrudnia prowadzenie skutecznego dialogu – przekonują organizatorzy konferencji „Język w procesie zmiany”.

Zmiana języka w biznesie to czysty zysk

Język używany w debacie publicznej w ostatnich latach jest coraz bardziej agresywny. A to utrudnia prowadzenie skutecznego dialogu – przekonują organizatorzy konferencji „Język w procesie zmiany”. Podobnie jest w biznesie, gdzie efektywność firmy często zależy od skutecznej komunikacji między pracodawcą a pracownikami. Ale jest na to rozwiązanie.

Z raportu „Mowa nienawiści, mowa pogardy”, przygotowanego przez zespół Centrum Badań nad Uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego i Fundacji im. Stefana Batorego, wynika, że ponad 95 proc. młodych osób spotyka się w internecie z mową nienawiści. Zjawisko to widoczne jest przede wszystkim w stosunku do uchodźców i migrantów. Co gorsza brutalizowanie języka staje się coraz bardziej powszechne, niezależnie od adresata wypowiedzi. Widać to również poza siecią, w codziennych stosunkach między nami – również w pracy.

Niewiele osób ma świadomość tego, że język jakim się posługujemy ma kluczowe znaczenie także w biznesie, wpływa na zarządzanie ludźmi. Może też pomóc w osiąganiu założonych celów. Chodzi m.in. o budowanie atmosfery współpracy, unikania konfliktów i sytuacji stresowych. Badania wskazują, że nie warto się koncentrować wyłącznie na problemie. Skupianie się na negatywnych emocjach powoduje zaś brak wiary we własne siły, niemoc i brak przekonania, że sytuację można zmienić.

Język rozwiązań, jest skuteczniejszy niż język problemów

– W kontrze do języka problemu chcemy pokazać, jak działa język rozwiązań. Rozmawiamy z klientem na temat tego, jak według niego powinna wyglądać jego sytuacja, co miałoby się zmienić– przekonuje Małgorzata Wincenciak, psycholożka, członkini Sekcji Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach – wywodzące się ze Stanów Zjednoczonych – zakłada, że źródła rozwiązań są gdzie indziej niż źródła problemu.

– Są takie momenty, kiedy problemu nie ma, kiedy jest mniej dokuczliwy. Tam szukamy zasobów do rozwiązań – mówi Małgorzata Wincenciak.

Jak podkreśla ekspertka, rozmowa językiem rozwiązań przekłada się na większą wiarę w siebie i przekonanie o własnej skuteczności. Może mieć to zastosowanie zwłaszcza w środowisku biznesowym, wśród menadżerów i specjalistów HR.

– Nasze badania pokazują, że ludzie myślący językiem rozwiązań sami postrzegają siebie jako bardziej efektywnych. A od tego, w jaki sposób myślą o sobie i jakie mają poczucie sprawstwa, zależy też, na ile w rzeczywistości będą efektywni – wskazuje Małgorzata Wincenciak.

Praktycy rozmawiają o języku

Wyniki badań Sekcji Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach Polskiego Towarzystwa Psychologicznego zostaną zaprezentowane na konferencji „Język w procesie zmiany”, którą zaplanowano w Warszawie w dniach 24–25 marca.

Głównym tematem spotkania będzie rola języka w HR, zarządzaniu, terapii i polityce. Będzie to spotkanie osób, które na co dzień pomagają innym – w ochronie zdrowia, oświacie, pomocy społecznej, rozwoju osobistym, doradztwie czy zarządzaniu ludźmi.

Szczegóły konferencji i zapisy na stronie: www.konferencjapsr.evenea.pl. Wydarzenie obecne jest również na Facebooku: bit.ly/KonferencjaPSR

Informacja prasowa

wiadomości
gospodarka
najważniejsze
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(1)
bas
7 lat temu
zadnych przwilei nauczycieli