Wybory parlamentarne 2005

WYBORY PARLAMENTARNE 2005

Poprosiliśmy przedstawicieli wybranych ugupowań politycznych
o przedstawienie swoich propozycji. Oto, co otrzymaliśmy:

Rozwój infrastruktury i budownictwa

Wspierać budowę dróg i mieszkań, czy nie? Jeśli tak, to w jaki sposób?



Liga Polskich Rodzin

LPR nie udzieliła odpowiedzi


Partia Demokratyczna - demokraci.pl

"Zbudujmy 1,5 miliona mieszkań" - to program rozwoju budownictwa Demokratów.pl.

Niezbędne jest przygotowanie programu rozwoju mieszkalnictwa (budowy i remontowania mieszkań) oraz programu rewitalizacji miast i miasteczek.

Priorytetami 10-letniego programu rozwoju mieszkalnictwa będą:
  • rozwój mieszkań na wynajem,
  • pomoc publiczna w dochodzeniu do własnego mieszkania,
  • uruchomienie lokalnych programów remontów istniejących zasobów mieszkaniowych, w tym budynków z materiałów prefabrykowych (wielkiej płyty),
  • budownictwo w partnerstwie publiczno-pozarządowo-prywatnym.

Priorytetami programu rewitalizacji miast i miasteczek będą:

  • łączenie celów stricte mieszkaniowych z lokalną polityką gospodarczą i społeczną,
  • dostosowanie inwestycji realizowanych ze środków ponadlokalnych (w takich dziedzinach jak transport, komunikacja, łączność, kultura, edukacja, turystyka) do potrzeb tych programów, łącznie ze zmianami istniejących harmonogramów dotyczących nakładów budżetu państwa.

Uruchomienie obu programów pozwoli na zwiększenie liczby budowanych mieszkań do poziomu 150 tys. rocznie (1,5 mln mieszkań do roku 2015).

Wykorzystajmy czynsze w polityce mieszkaniowej. Czynsz powinien umożliwiać bieżące remonty. Rodziny, których dochody nie wystarczają, powinny otrzymywać pomoc. W przypadku mniej zamożnych gmin koszty dodatków mieszkaniowych powinny być częściowo dofinansowywane z budżetu państwa.

Przyspieszmy powstawanie tanich mieszkań na wynajem. Można to zrobić poprzez:

  • rozwój budownictwa TBS-ów (Towarzystw Budownictwa Społecznego) i spółdzielni mieszkaniowych (dzięki kredytom z krajowego funduszu mieszkaniowego),
  • powrót do zachęt materialnych dla inwestorów prywatnych mieszkań czynszowych (ulga podatkowa z tytułu kosztów kredytu zaciąganego na ten cel bądź rozszerzenie istniejącej już ulgi dla kredytów na zakup mieszkania także na ten cel, ewentualnie dopłaty do takich kredytów); czynsz w prywatnych mieszkaniach na wynajem nie może przez 10 lat być wyższy niż 5 proc. wartości odtworzenia mieszkania,
  • upowszechnienie umów cywilno-prawnych między gminami a organizacjami pozarządowymi oraz TBS-ami dla pozyskania mieszkań na wynajem dla lokatorów socjalnych.

Uruchommy lokalne programy rewitalizacji miast i miasteczek. Trzeba w tym celu sięgnąć po fundusze rozmaitego pochodzenia:

  • pomoc finansową z budżetu państwa dla gmin na dodatki mieszkaniowe, budowę mieszkań i obiektów socjalnych, termomodernizację itp.,
  • pomoc dla instytucji finansowych obsługujących takie programy, np. lokalnych i regionalnych funduszy inwestycyjnych, funduszy pożyczkowych i poręczeniowych,
  • dotacje budżetu państwa i funduszy unijnych na rozwój metropolii, miast i miasteczek, czyli np. na transport lokalny, rewitalizację terenów poprodukcyjnych, zdewastowanych społecznie,
  • fundusze na programy regionalne (lokalne) przeznaczone na infrastrukturę, łączność komunikacyjną i transportową państwa.

Platforma Obywatelska


PO nie udzieliła odpowiedzi


Polskie Stronnictwo Ludowe

PSL nie udzieliło odpowiedzi


Prawo i Sprawiedliwość

PiS kładzie szczególny nacisk na realizacje inwestycji drogowych na kierunku północ-południe z autostradą A1 na czele i z budową połączenia drogowego ze Szczecina przez Poznań na Południe oraz z drogą S19 na ścianie wschodniej. Zakres inwestycji drogowych będzie zawarty jako jeden z najbardziej priorytetowych projektów propozycji przyszłego rządu. PiS nie będzie kontynuować polityki dzisiejszej koalicji SLD, ponieważ można w niej zauważyć wiele niekonsekwencji. Prawo i Sprawiedliwość opowiada się za zmianami, prowadzącymi do tego, aby polityka transportowa kraju realizowała interesy ekonomiczne Polski, jako państwa Unii Europejskiej, a nie odwrotnie.

Na finansowanie dróg państwo pobiera środki od kierowców w opłacie paliwowej lub akcyzie. Środki te powinny służyć w sposób zasadniczy finansowaniu nowych przedsięwzięć drogowych i powiększeniu wkładu własnego Polski w fundusze europejskie m.in. fundusz spójności.

Prawo i Sprawiedliwość nie zamierza kontynuować "chorego" programu autostrad w systemie koncesyjnym, jako systemu mało wydolnego i drogiego. Jeżeli państwo będzie mogło współfinansować nowe przedsięwzięcia drogowe za niższą cenę, to oczywiste jest, że opłaty pobierane na takich odcinkach będą zdecydowanie mniejsze. Ponadto PiS uważa, że w interesie Polski jest rozbudowa bezpłatnej sieci dróg ekspresowych.

Budownictwo mieszkaniowe zamierzamy wspierać wprowadzając ulgę budowlaną.


Samoobrona

Samoobrona nie udzieliła odpowiedzi


Socjaldemokracja Polska

Przede wszystkim trzeba zdecydować o sposobie sfinansowania infrastruktury kolejowej, a więc o modernizacji i budowie szlaków kolejowych. Proponujemy, by przeznaczyć na to 8 proc. od akcyzy z paliw (drogi są objęte 12 proc. dotacją). Za konieczne uważamy zwiększenie komfortu i szybkości podróżowania głównymi korytarzami kolejowymi, np. Warszawa - Kraków, Warszawa - Gdańsk, Warszawa - Katowice, Warszawa - Poznań, Warszawa - Olsztyn. Należy też wprowadzić szybkie połączenie dwóch znaczących aglomeracji miejskich - Warszawy i Łodzi.

Z uwagi na negatywne doświadczenia w udzielaniu dotychczasowych koncesji opowiadamy się za budową autostrad w systemie tradycyjnym. Chcemy przywrócenia kontroli państwa nad ustalaniem kosztów opłat za przejazdy autostradami. Postulujemy zwiększenie wydatków budżetowych na budowę dróg ekspresowych. Oczekujemy lepszego wykorzystania środków europejskich na budowę dróg wojewódzkich i powiatowych.

W sprawach dotyczących budownictwa mieszkaniowego postulujemy uruchomienie rządowo-samorządowego programu budownictwa socjalnego (dla osób ubogich i eksmitowanych).

Odblokuje to kredyty dla deweloperów i umożliwi radykalne zwiększenie liczby mieszkań na wynajem o umiarkowanych czynszach budowanych przez kapitał prywatny.

Należy także podjąć specjalne działania na rzecz pozyskiwania tanich terenów i ich ochrony przed działaniami spekulacyjnymi. Te tereny powinny być przeznaczone wyłącznie na budownictwo socjalne, komunalne i dla młodych ludzi na pierwsze mieszkanie. Trzeba też uruchomić specjalny program oparty o preferencyjne kredyty na pierwsze mieszkanie, dostosowane do możliwości zarobkowych młodych ludzi.


Sojusz Lewicy Demokratycznej

Dla prawidłowego rozwoju kraju niezbędna jest intensyfikacja modernizacji sieci dróg krajowych zgodnie z przyjętą przez rząd w lipcu 2003 roku strategią na lata 2007-2013, a także dróg samorządowych mających wpływ na rozwój poszczególnych regionów.

Pomoc finansowa z UE jest niezbędna, gdyż pozwala na szybszą niż dotychczas realizację budowy i modernizacji autostrad i dróg ekspresowych. Wystarczy wspomnieć, że tylko w latach 2004-2006 UE przeznaczyła ponad 2 miliardy euro w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport.

Inny jest system finansowania dróg samorządowych. Do 2004 samorządy posiadały w części subwencji ogólnej część drogową. Oczywiście zarządy mogły ją przeznaczyć na inne cele, ale zdarzało się to rzadko. Od 1 stycznia 2004 roku subwencja drogowa została zlikwidowana, a finansowanie dróg odbywa się z dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego. Również na drogi samorządowe są przeznaczone środki unijne w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego.

SLD uważa, że środki UE w znacznym stopniu przyspieszą zmiany w nienajlepszej sytuacji na drogach krajowych i samorządowych.

W Programowej Deklaracji Wyborczej SLD w wyborach 2005 roku rozwój budownictwa mieszkaniowego, w tym socjalnego, stanowi bardzo ważny element. Budownictwo mieszkaniowe powinno być jednym z priorytetów polityki państwa. Tego rodzaju przedsięwzięcia widzimy jako koło zamachowe dla gospodarki.


Platforma J. Korwina-Mikke / UPR

Obniżyć podatki i pousuwać przepisy, powracając do czegoś na kształt Prawa Magdeburskiego; na budowę w jego ramach nie powinny być potrzebne żadne zezwolenia. Przy okazji: pytanie uważam za zdumiewające - dlaczego miałbym wspomagać akurat budownictwo, a nie znacznie ważniejsze dziedziny, jak np. szewstwo czy gastronomię!!!???