WYBORY PARLAMENTARNE 2005
Poprosiliśmy przedstawicieli wybranych ugupowań politycznych o przedstawienie swoich propozycji. Oto, co otrzymaliśmy: Rozwój infrastruktury i budownictwa Wspierać budowę dróg i mieszkań, czy nie? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Liga Polskich Rodzin LPR nie udzieliła odpowiedzi Partia Demokratyczna - demokraci.pl "Zbudujmy 1,5 miliona mieszkań" - to program rozwoju budownictwa Demokratów.pl. Niezbędne jest przygotowanie programu rozwoju mieszkalnictwa (budowy i remontowania mieszkań) oraz programu rewitalizacji miast i miasteczek. Priorytetami 10-letniego programu rozwoju mieszkalnictwa będą:
Priorytetami programu rewitalizacji miast i miasteczek będą:
Uruchomienie obu programów pozwoli na zwiększenie liczby budowanych
mieszkań do poziomu 150 tys. rocznie (1,5 mln mieszkań do roku 2015).
Uruchommy lokalne programy rewitalizacji miast i miasteczek. Trzeba w tym celu sięgnąć po fundusze rozmaitego pochodzenia:
Platforma Obywatelska PO nie udzieliła odpowiedzi Polskie Stronnictwo Ludowe PSL nie udzieliło odpowiedzi Prawo i Sprawiedliwość PiS kładzie szczególny nacisk na realizacje inwestycji drogowych na kierunku północ-południe z autostradą A1 na czele i z budową połączenia drogowego ze Szczecina przez Poznań na Południe oraz z drogą S19 na ścianie wschodniej. Zakres inwestycji drogowych będzie zawarty jako jeden z najbardziej priorytetowych projektów propozycji przyszłego rządu. PiS nie będzie kontynuować polityki dzisiejszej koalicji SLD, ponieważ można w niej zauważyć wiele niekonsekwencji. Prawo i Sprawiedliwość opowiada się za zmianami, prowadzącymi do tego, aby polityka transportowa kraju realizowała interesy ekonomiczne Polski, jako państwa Unii Europejskiej, a nie odwrotnie. Na finansowanie dróg państwo pobiera środki od kierowców w opłacie paliwowej lub akcyzie. Środki te powinny służyć w sposób zasadniczy finansowaniu nowych przedsięwzięć drogowych i powiększeniu wkładu własnego Polski w fundusze europejskie m.in. fundusz spójności. Prawo i Sprawiedliwość nie zamierza kontynuować "chorego" programu autostrad w systemie koncesyjnym, jako systemu mało wydolnego i drogiego. Jeżeli państwo będzie mogło współfinansować nowe przedsięwzięcia drogowe za niższą cenę, to oczywiste jest, że opłaty pobierane na takich odcinkach będą zdecydowanie mniejsze. Ponadto PiS uważa, że w interesie Polski jest rozbudowa bezpłatnej sieci dróg ekspresowych. Budownictwo mieszkaniowe zamierzamy wspierać wprowadzając ulgę budowlaną. Samoobrona Samoobrona nie udzieliła odpowiedzi Socjaldemokracja Polska Przede wszystkim trzeba zdecydować o sposobie sfinansowania infrastruktury kolejowej, a więc o modernizacji i budowie szlaków kolejowych. Proponujemy, by przeznaczyć na to 8 proc. od akcyzy z paliw (drogi są objęte 12 proc. dotacją). Za konieczne uważamy zwiększenie komfortu i szybkości podróżowania głównymi korytarzami kolejowymi, np. Warszawa - Kraków, Warszawa - Gdańsk, Warszawa - Katowice, Warszawa - Poznań, Warszawa - Olsztyn. Należy też wprowadzić szybkie połączenie dwóch znaczących aglomeracji miejskich - Warszawy i Łodzi. Z uwagi na negatywne doświadczenia w udzielaniu dotychczasowych koncesji opowiadamy się za budową autostrad w systemie tradycyjnym. Chcemy przywrócenia kontroli państwa nad ustalaniem kosztów opłat za przejazdy autostradami. Postulujemy zwiększenie wydatków budżetowych na budowę dróg ekspresowych. Oczekujemy lepszego wykorzystania środków europejskich na budowę dróg wojewódzkich i powiatowych. W sprawach dotyczących budownictwa mieszkaniowego postulujemy uruchomienie rządowo-samorządowego programu budownictwa socjalnego (dla osób ubogich i eksmitowanych). Odblokuje to kredyty dla deweloperów i umożliwi radykalne zwiększenie liczby mieszkań na wynajem o umiarkowanych czynszach budowanych przez kapitał prywatny. Należy także podjąć specjalne działania na rzecz pozyskiwania tanich terenów i ich ochrony przed działaniami spekulacyjnymi. Te tereny powinny być przeznaczone wyłącznie na budownictwo socjalne, komunalne i dla młodych ludzi na pierwsze mieszkanie. Trzeba też uruchomić specjalny program oparty o preferencyjne kredyty na pierwsze mieszkanie, dostosowane do możliwości zarobkowych młodych ludzi. Sojusz Lewicy Demokratycznej Dla prawidłowego rozwoju kraju niezbędna jest intensyfikacja modernizacji sieci dróg krajowych zgodnie z przyjętą przez rząd w lipcu 2003 roku strategią na lata 2007-2013, a także dróg samorządowych mających wpływ na rozwój poszczególnych regionów. Pomoc finansowa z UE jest niezbędna, gdyż pozwala na szybszą niż dotychczas realizację budowy i modernizacji autostrad i dróg ekspresowych. Wystarczy wspomnieć, że tylko w latach 2004-2006 UE przeznaczyła ponad 2 miliardy euro w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport. Inny jest system finansowania dróg samorządowych. Do 2004 samorządy posiadały w części subwencji ogólnej część drogową. Oczywiście zarządy mogły ją przeznaczyć na inne cele, ale zdarzało się to rzadko. Od 1 stycznia 2004 roku subwencja drogowa została zlikwidowana, a finansowanie dróg odbywa się z dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego. Również na drogi samorządowe są przeznaczone środki unijne w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego. SLD uważa, że środki UE w znacznym stopniu przyspieszą zmiany w nienajlepszej sytuacji na drogach krajowych i samorządowych. W Programowej Deklaracji Wyborczej SLD w wyborach 2005 roku rozwój budownictwa mieszkaniowego, w tym socjalnego, stanowi bardzo ważny element. Budownictwo mieszkaniowe powinno być jednym z priorytetów polityki państwa. Tego rodzaju przedsięwzięcia widzimy jako koło zamachowe dla gospodarki. Platforma J. Korwina-Mikke / UPR Obniżyć podatki i pousuwać przepisy, powracając do czegoś na kształt Prawa Magdeburskiego; na budowę w jego ramach nie powinny być potrzebne żadne zezwolenia. Przy okazji: pytanie uważam za zdumiewające - dlaczego miałbym wspomagać akurat budownictwo, a nie znacznie ważniejsze dziedziny, jak np. szewstwo czy gastronomię!!!??? |