Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Monika Branicka
|

Jakie zmiany w uldze budowlanej w 2016 roku?

0
Podziel się:

Masz więcej niż 36 lat i nie masz dzieci? A może jesteś przed 36 rokiem życia, ale udało ci się wybudować dom?

Jakie zmiany w uldze budowlanej w 2016 roku?
(Bartosz Wawryszuk)

Oznacza to, że nie spełniasz wymaganych kryteriów, aby dostać zwrot VAT za materiały budowlane. Szereg ograniczeń oraz nowe limity w 2016 roku sprawiają, że ulga staje się coraz mniej atrakcyjna.

Jeśli w tym roku złożysz wniosek o zwrot podatku VAT od materiałów, otrzymasz mniejszą sumę pieniędzy niż do tej pory. Z kwartału na kwartał w 2015 roku spadła cena 1 m2 powierzchni użytkowej, tym samym - zmianie uległy limity ulgi. To jednak nie pierwsza modyfikacja prawa, która uderza w podatników rozliczających budowę domu.

W latach 2004 - 2013, każdy, kto budował dom lub remontował mieszkanie mógł uzyskać _ zwrot podatku za użyte materiały _. Za podstawę wystarczyły imienne faktury. Taka korzyść miała być rekompensatą za zmiany w opodatkowaniu VAT (wzrost z 7% do 22%), które Unia Europejska narzuciła względem polskich podatników.

Przełom w tych zasadach nastąpił w 2014 roku. Przestała obowiązywać dotychczasowa ustawa (z 29 sierpnia 2005 roku), pozwalająca odpisać od podatku wydatki na _ budownictwo mieszkaniow _e. Wszystko zmienił program Mieszkanie dla Młodych, gwarantujący pomoc państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.

Kto może rozliczyć [podatek VAT](https://msp.money.pl/wiadomosci/poradniki/artykul/podatek-vat,223,0,2418655.html) na starych zasadach?

O _ zwrot podatku VAT _ mogą ubiegać się osoby, które w latach 2004 - 2013 wydały pieniądze na materiały budowlane. Ich prawo do rozliczenia straci ważność dopiero z dniem 31 grudnia 2018 roku. Jeśli kupiłeś materiały potrzebne do remontu, przebudowy domu czy modernizacji mieszkania i zachowałeś dokumenty sprzed 2014 roku, możesz jeszcze ubiegać się o zwrot należności.

Jedynym ograniczeniem zwrotu VAT na starych zasadach jest szczegółowy _ wykaz materiałów budowlanych _, które można rozliczyć. Przed złożeniem wniosku, upewnij się zatem czy wykorzystane przez ciebie surowce podlegają uldze.

Dla kogo nowa ulga budowlana?

Osoby, które chcą uzyskać ulgę na nowych zasadach, nie mogą już rozliczyć podatku od remontu nieruchomości. Zwrot należy się wyłącznie za wydatki poniesione w związku z budową domu i to wyłącznie pierwszego.

To jednak nie wszystko. Nowe zasady to także szereg istotnych ograniczeń. Jeśli więc interesujesz się otrzymaniem ulgi budowlanej, zapoznaj się ze wszystkimi wymaganiami. Odliczenia możesz dokonać, jeśli:

  • wydane pieniądze wiążą się z budową, rozbudową czy nadbudową domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego;
    • pozwolenie na budowę zostało wydane po 1 stycznia 2014 roku;
    • nie jesteś właścicielem lub współwłaścicielem innej nieruchomości, ani nie posiadasz własnościowego prawa do lokalu (nie dotyczy rodziców przynajmniej 3 dzieci);
    • masz mniej niż 36 lat (nie dotyczy rodziców przynajmniej 3 dzieci, a w przypadku małżeństwa liczy się wiek młodszej osoby);

Poza ograniczeniami wiekowymi i statusowymi, w grę wchodzą dodatkowo obostrzenia dotyczące metrażu budowanego domu.

Ulga budowlana a powierzchnia nieruchomości

Powierzchnia użytkowa domu jednorodzinnego nie może wynosić więcej niż 100 m2 ( w przypadku osób z trójką dzieci - 110 m2). Aby móc odliczyć podatek od budowy mieszkania, jego metraż musi być mniejszy niż 75 m2. Ograniczenia powierzchniowe dotyczą wyłącznie ulgi rozliczanej na nowych zasadach.

Formularz VZM-1. Jak wypełnić?

Żeby uzyskać zwrot, musisz złożyć wniosek_ VZM-1 _href="http://msp.money.pl/wzory-dokumentow/vzm-1,64,9308,dokument.html">na podstawie imiennych faktur. Dokument należy wypełnić niezależnie od rodzaju ulgi budowlanej.

Osoby, które rozliczają się na starych zasadach, muszą zrealizować to w określonym czasie. Terminy składania formularza różnią się w zależności od daty zakupienia potrzebnych materiałów:

  • do 31 grudnia 2016 r – faktury z okresu 2008 - 2009;
  • do 31 grudnia 2017 r – faktury z okresu 2010 - 2011;
  • do 31 grudnia 2018 r – faktury z okresu 2012 - 2013;

Wzór formularza możesz dostać w urzędzie skarbowym. Złożenie wniosku jest darmowe i trzeba to zrobić do 31 grudnia każdego roku. Przed uzupełnieniem dokumentu, przygotuj sobie niezbędne informacje:

  • dane osobowe;
  • opis rodzaju inwestycji;
  • wnioskowaną kwotę zwrotu podatku;
  • kopie pozwolenia na budowę, kopie faktury i wykaz faktur;
  • oświadczenie o specyfice remontu ( w przypadku wniosków na starych zasadach);

Po otrzymaniu poprawnie wypełnionego wniosku, Urząd Skarbowy ma cztery miesiące na zwrot pieniędzy. Termin oczekiwania jest taki sam dla podatników rozliczających się według starych, jak i nowych zasad.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)