Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Nikola Bochyńska
|

Uber zmienia się w taksówkę. Klienci w stolicy zapłacą gotówką, ale kierowcy mają wątpliwości

18
Podziel się:

W Warszawie za przejazd Uberem użytkownicy aplikacji mogą zapłacić gotówką. Kierowcy, którzy będą świadczyć przewozy gotówkowe muszą posiadać kasę fiskalną. Rozwiązanie ma być udogodnieniem dla klientów, ale wśród kierowców wywołuje skrajne emocje.

W Warszawie za przejazdy Uberem będzie można zapłacić gotówką
W Warszawie za przejazdy Uberem będzie można zapłacić gotówką (Mariusz Gaczynski/ EastNews)

W Warszawie za przejazd Uberem użytkownicy aplikacji mogą zapłacić gotówką. Kierowcy, którzy będą świadczyć przewozy gotówkowe, muszą posiadać kasę fiskalną. Rozwiązanie ma być udogodnieniem dla klientów, ale wśród kierowców wywołuje skrajne emocje.

Od 22 lutego użytkownicy w Warszawie będą mieć możliwość zamówienia przejazdu, za który zapłacą gotówką. Stopniowo usługa ma być dostępna dla wszystkich mieszkańców stolicy, korzystających z Ubera. Do tej pory usługa była tylko testowana – pilotażowo aktywowano ją dla 10 proc. warszawskich kierowców. W związku z zainteresowaniem klientów firma zdecydowała się uruchomić usługę na stałe. Przejazdy gotówkowe będą mogli świadczyć wszyscy kierowcy w Warszawie, pod warunkiem że będą posiadać kasę fiskalną. W innym wypadku będą mogli przyjąć jedynie klientów, którzy chcą płacić kartą kredytową z poziomu aplikacji.

Co to oznacza dla klientów?

Za przejazd będą mogli zapłacić nie tylko kartą – jak dotychczas, kiedy po odbytym kursie wskazana w aplikacji kwota była automatycznie ściągana z konta bankowego, ale również pieniędzmi. Kierowca będzie miał wtedy obowiązek nabić przejazd na kasę i wręczyć klientowi paragon. To oznacza także, że zupełnie nowi użytkownicy Ubera, którzy nie chcieli wpisywać danych z karty kredytowej do aplikacji, nie będą musieli tego robić. Za wszystkie przejazdy będą mogli w takiej sytuacji płacić gotówką.

Zmiany dla kierowców

- Każdy kierowca przed przejazdem będzie mógł podjąć decyzję, czy chce zaakceptować przejazd gotówkowy, czy nie. Wskaźnik akceptacji zleceń nie ma wpływu na ewentualne zawieszenie konta – objaśnia Magdalena Szulc z biura prasowego Uber Polska. - Kierowcy powinni pamiętać, że jeśli będą akceptowali zlecenia, a następnie je anulowali, konto może zostać zawieszone – dodaje.

Kierowcy mogą sami zaopatrzyć się w kasę fiskalną lub jeśli pracują u tzw. Partnera (przedsiębiorcy, który zatrudnia kierowców na podstawie umów cywilnoprawnych i odprowadza za nich podatki), to często oferuje on udostępnienie kasy za przykładowo opłatę tygodniową lub miesięczną. Uber nawiązał także współpracę z firmą produkującą kasy fiskalne – Elzab K10+, w ramach której kierowcy mogą kupić kasę w cenie 1290 złotych + VAT.

Zobacz także: Z Ubera korzysta ponad milion Polaków. "Liczba przejazdów rośnie co miesiąc o 20 proc."

Kierowcy mają jednak poważne wątpliwości, czy koszty w związku z kupnem kasy szybko im się zwrócą, a zlecenia "do ręki" rzeczywiście będą się przekładać na wzrost zainteresowania klientów.

- Mogę powiedzieć tylko tyle: moi kierowcy stwierdzili, że jak mają jeździć z gotówką, to wolą zrezygnować z Ubera. Nie chcą wozić pieniędzy przy sobie, boją się o swoje bezpieczeństwo – twierdzi jeden z Partnerów firmy.

- Kierowcy Ubera pracujący u nas początkowo przyjęli wiadomość o kasach fiskalnych raczej z dystansem. Często mają obawy w związku z przewozem gotówki w samochodzie i ich bezpieczeństwem. Cieszy natomiast fakt, że część wypłaty dostają od razu do ręki i nie muszą czekać – podaje partner Ubera, firma Ecoxpress. - Dodatkowo faktycznie zauważyliśmy, że od czasu startu pilotażu usługi kierowcy, którzy korzystają z kas, mają więcej zleceń o ok. 20-30 proc. Z Ubera decydują się korzystać osoby, które obawiały się podpinania karty do aplikacji – zaznacza.

Niektórzy podważają również sens wprowadzania przejazdów gotówkowych, kiedy ogólnoświatowy trend idzie raczej w kierunku płacenia kartą niż tradycyjnej formy.Uber przypomina natomiast, że możliwość otrzymywania opłat za przejazd "do ręki" nie wyklucza przejazdów opłacanych bezgotówkowo. Natomiast nie ma możliwości wykonywania przejazdów tylko i wyłącznie za gotówkę.

Jak to działa?

W opcjach płatności klienci mogą wybrać: "dodaj sposób płatności" i oprócz karty kredytowej, debetowej lub PayPal mogą wybrać przycisk: "gotówka". Po kursie gotówkowym telefon kierowcy ma pokazać kwotę, jaką należy zapłacić po przejeździe.

Opcja płacenia gotówką będzie na razie dostępna tylko w Warszawie, stopniowo wprowadzana jest dla wszystkich użytkowników aplikacji. Firma chce sprawdzić, jak na rozwiązanie zareagują kierowcy i sami pasażerowie – czy rzeczywiście chcą płacić za przejazdy w tradycyjny sposób. Niewykluczone jednak, że zostanie rozszerzona jeszcze w tym roku na inne miasta w Polsce, w których działa Uber.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(18)
WYRÓŻNIONE
Stefan
7 lat temu
Jeżeli Uber staje się taksówką To musi mieć licencje taksometr i kasę fiskalną. Ustawa jasno to precyzuje więc albo dziennikarz jest niekompetentny i nie ma wiedzy albo lobbuje na rzecz Ubera
Marcin
7 lat temu
Co nie zmienia faktu że bez licencji to chyba dalej będzie nielegalne
Maciej
7 lat temu
Ciekawe... Przecież wielokrotnie rzecznicy ubiera powtarzali, że nie są firma transportowa czy korporacją taksówkową ale firma technologiczną która ma pomóc rozładować korki w mieście. Co ciekawe taksówkarze twierdzili że to nieuczciwa konkurencja, która nie płaci podatków i chce przejąć ich biznes. Wychodzi z czasem że Ci drudzy mieli jednak rację.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (18)
uberowicz
7 lat temu
ja zostaję przy karcie płatniczej
kasia
7 lat temu
jak dla mnie to spoko opcja
balajanek
7 lat temu
Czyli Uber został najzwyklejszą korporacją taksówkową, po drodze wożącym pizzę. Jedyna przewaga biznesowa i różnica jest taka, że omija lokalne regulacje prawne.
dyzio
7 lat temu
DRAMAT !!!! Będą musieli wystawić paragon przez co skala ich przekrętów finansowych i prawnych stanie się transparentna.
Tomek
7 lat temu
I tak nie mogę zrozumieć jednej rzeczy. Dlaczego na wolnym rynku istnieją jakiekolwiek regulacje jak licencje, pozwolenia itp. Moim zdaniem to klient powinien podjąć decyzję. Dlaczego gdy ktoś płaci podatki ewidencjonuje sprzedaż jakiejkolwiek usługi to nie może prowadzić swobodnie działalności? Co do taksometrów jeżeli ktoś uważa że Sygnał GPS jest mniej dokładny jak taksometr to znaczy że żyje jeszcze w średniowieczu. Nawet geodeci aktualnie to wyznaczania punktów korzystają z navi satelitarnych.