Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Będą procedury oceny zagrożenia pyłem wulkanicznym

0
Podziel się:

Linie lotnicze skarżą się na histeryczną reakcję Europy.

Będą procedury oceny zagrożenia pyłem wulkanicznym
(PAP/EPA)

Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) opracuje normy określające, jaka koncentracja pyłów wulkanicznych w powietrzu jest niebezpieczna dla samolotów - powiadomił sekretarz agendy ONZ ds. bezpieczeństwa lotniczego Raymond Benjamin.

Dzik: Wulkan na Islandii kontra reszta świata.
Pracę nad tymi standardami prowadzić ma grupa robocza, w której skład wejdą naukowcy, przedstawiciele linii lotniczych, producentów samolotów, oraz rządów - oświadczył Benjamin.

Potrzebę ustanowienia takich standardów ujawniła erupcja islandzkiego wulkanu Eyjafjoell. Chmury wydzielanego z niego pyłu od ubiegłego czwartku przemieszczają się nad Europą, co skłoniło większość państw do całkowitego lub częściowego zamknięcia przestrzeni powietrznej nad swoim terytorium. Dopiero w poniedziałek wieczorem ograniczenia te zaczęto stopniowo rozluźniać.

src="http://static1.money.pl/i/galeria/144/19/s_30864.jpg"/>fot: PAP/EPA_ src="http://static1.money.pl/i/galeria/145/20/s_30865.jpg"/>fot: PAP/EPA _[ ( http://static1.money.pl/i/glass.gif ) ] zobacz całą galerię(http://galerie.money.pl/islandzki;wulkan;pyl;wulkaniczny;coraz;nizej,galeria,3613,0.html)Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) uznało, że taka reakcja europejskich rządów na zagrożenie pyłem była nadmierna i naraziła linie lotnicze na niepotrzebne straty, sięgające 200-300 mln euro dziennie.

Także naukowcy nie mają pewności, jak niebezpieczne są wyrzucane przez wulkan pyły. Wiadomo, że mogą one uszkodzić silniki odrzutowe, awionikę i poszycia kadłubów samolotów. Wiele jednak zależy od warunków atmosferycznych, wysokości lotu, a także czasu, jaki upłynął od erupcji. Najcięższe elementy wulkanicznego popiołu opadają bowiem stosunkowo szybko.

ICAO, której siedziba mieści się w Montrealu, dysponuje na świecie dziewięcioma stacjami pomiarowymi, kontrolującymi koncentrację pyłów wulkanicznych w powietrzu. Informacje z tych stacji rozsyłane są do rządów 190 państw członkowskich organizacji, które na tej podstawie samodzielnie decydują, czy istnieje zagrożenie dla samolotów.

ZOBACZ TAKŻE:

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)