Morawiecki mocno uderza w PiS. "Sfinansuje to kasjerka z Biedronki"

PiS w weekend zapowiedział, że jak wróci do władzy, to wprowadzi zmiany w składce zdrowotnej i powróci do zasad sprzed zmian wprowadzonych Polskim Ładem. Były premier Mateusz Morawiecki nie zostawił suchej nitki na tym pomyśle partii Jarosława Kaczyńskiego.

Mateusz MorawieckiMateusz Morawiecki
Źródło zdjęć: © PAP | Piotr Nowak
Malwina Gadawa

Jedną z przedstawionych w weekend na kongresie PiS propozycji jest powrót do naliczania składki zdrowotnej na zasadach sprzed 2022 r.

Były premier krytykuje pomysł PiS

Zgodnie z propozycją, przedsiębiorcy mieliby płacić zryczałtowaną składkę od podstawy stanowiącej 60 proc. prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce na dany rok.

Przypomnijmy, rząd Mateusza Morawieckiego Polskim Ładem wprowadził 9 proc. składkę zdrowotną nieodliczaną od podatku dla JDG na skali, składkę 4,9 proc. dla liniowców oraz trzy stawki składki dla ryczałtowców.

Były premier Mateusz Morawiecki w poniedziałek skrytykował tę propozycję swojej byłej partii.

– Dziwię się rozwiązaniom rodem z Leszka Balcerowicza. To są rozwiązania, poprzez które taki gość jak Kacprzyk będzie miał składkę zdrowotną obniżoną o tysiąc złotych i daniny niższe do zapłacenia o kilkanaście tysięcy złotych – mówił na antenie RMF FM.

– Obniżka danin dla złodziei Kacprzyków i Kralów, a sfinansuje to przysłowiowa kasjerka z Biedronki – dodał.

Tak PiS chce walczyć o przedsiębiorców

PiS w swoim programie sporo miejsca poświęcił przedsiębiorcom. Obiecuje "prosty i sprawiedliwy system podatkowy oraz niższe koszty jego obsługi".

Podczas kongresu propozycje gospodarcze prezentował prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Mariusz Andrzejewski. Ekonomista określił jako "rewolucyjne" wprowadzenie jednorazowej amortyzacji wydatków na inwestycje jako kosztów uzyskania przychodów dla wszystkich przedsiębiorców.

Propozycje zakładają też m.in.: przywrócenie karty podatkowej, wydłużenie możliwości wyboru formy opodatkowania dla podatników (np. za 2026 r. wybranie formy opodatkowania miałoby być możliwe do końca kwietnia 2027 r.), oraz wprowadzenie dobrowolności w Krajowym Systemie e-Faktur dla małych i średnich przedsiębiorstw na okres 2–3 lat.

Obecnie MŚP zostały zobowiązane do korzystania z KSeF od 1 kwietnia 2026 r., a od 1 stycznia 2027 r. mają z niego korzystać najmniejsze podmioty (ze sprzedażą miesięczną do 10 tys. zł).

Andrzejewski chciałby ponadto corocznej i automatycznej podwyżki wszystkich progów podatkowych.

Wybrane dla Ciebie