Identyfikacja wizualna wyróżni firmę na tle konkurencji

Niesie za sobą konkretną komunikację, pozwala marce zaistnieć i na długo pozostać w świadomości klienta. Sprawdź, jakie elementy wchodzą w skład identyfikacji wizualnej firmy i o czym warto pamiętać przy jej tworzeniu.

Obraz
Źródło zdjęć: © Allen/ Flickr (CC BY 2.0)

Wzrost sprzedaży produktów i zainteresowanie usługami bywają bezpośrednim efektem dobrze opracowanego wizerunku firmy. Ogromne znaczenie na tym polu ma identyfikacja wizualna, która niesie za sobą konkretną komunikację, pozwalającą marce zaistnieć i na długo pozostać w świadomości klienta.

Identyfikację wizualną można w najprostszy sposób określić jako ogół symboli i zachowań, które firma wykorzystuje w celu przedstawienia czytelnego i spójnego wizerunku. Poszczególne elementy budują relację z otoczeniem i sprawiają, że wykreowana marka wyróżnia się na tle konkurencyjnych podmiotów. Elementy wizualne powinny dopełniać całości systemu komunikacji przedsiębiorstwa i być jak najbardziej dostosowane do stylu jego funkcjonowania.

Elementy identyfikacji wizualnej firmy

Nazwa - to najważniejsza wizytówka przedsiębiorstwa, wyróżniająca je na tle konkurencyjnych podmiotów. Powinna nawiązywać do prowadzonej działalności (choćby na zasadzie skojarzeń) i być skonstruowana w taki sposób, aby można było ją łatwo zapamiętać. W celu wybrania dobrej i chwytliwej nazwy należy uprzednio dokonać analizy firmy i jej zewnętrznego otoczenia.

Logo - jest graficznym przedstawieniem marki. Występuje na firmowych drukach, opakowaniach, w reklamach i innych elementach promujących produkt lub usługę. Zachowanie cech takich jak prostota i czytelność sprawia, że znak graficzny jest zrozumiały dla każdego potencjalnego klienta. Logo może powstać poprzez wykorzystanie koloru, fontu i kształtu. Może przybrać formę zupełnie abstrakcyjną lub powiązaną z nazwą w sposób tematyczny czy graficzny. Przede wszystkim jednak powinno być charakterystyczne i łatwo wpadające w oko.

Kolorystyka - ma znaczenie dla odbioru całej marki, ożywiając jej identyfikację wizualną. Wpływa na percepcję konsumenta poprzez konstrukcję silnych skojarzeń z charakterem firmy, a także wyróżnia ją spośród podobnych podmiotów na rynku.

Typografia - jest stosowana na wszystkich materiałach i dokumentach. Wybór odpowiedniego kroju pisma może równie mocno wpływać na postrzeganie firmy, jak pozostałe elementy wizualne. Przywodzi na myśl skojarzenia, a także sprawia, że konsument może odbierać wizerunek w określony sposób, np. jako nowoczesny, tradycyjny albo nawiązujący do konkretnej kultury czy regionu.

Druki firmowe - są dostępne w postaci papieru, kopert, teczek, wizytówek, wzorów dokumentów czy materiałów reklamowych. Przy ich wykonaniu można uwzględnić wybrane fonty i kolorystykę, a także umieścić logo oraz nazwę. Najważniejsze, aby ich wygląd był spójny z przemyślaną koncepcją wizerunku.

Mniejsze elementy identyfikacji wizualnej - mają charakter użytkowy. Należą do nich m.in. cenniki, etykiety, naklejki, identyfikatory pracowników, pieczątki firmowe, opakowania oraz tablice informacyjne. Dodatkowo, można w tej kategorii uwzględnić reprezentacyjny wygląd siedziby firmy, a także oznakowanie samochodów służbowych.

Corporate Identity, czyli księga identyfikacji wizualnej

Stosowane elementy warto zebrać w jedną koncepcję i na jej podstawie opracować tzw. księgę standardów CI (Corporate Identity). Pozwala ona zachować spójność całego systemu i ułatwia przestrzeganie ustanowionych reguł dotyczących np. stosowanej wielkości znaków lub metody łączenia elementów w jeden układ.

W księdze znajdą się przede wszystkim: symbole i kolory firmy, typografia, druki, wzory materiałów reklamowych i form audiowizualnych, informacje wizualne, a także przykłady np. identyfikatorów, notatników, kalendarzy czy innych gadżetów.

Jak skonstruować system elementów wizualnych?

Podczas tworzenia identyfikacji wizualnej warto uwzględnić kilka najważniejszych cech:

  • kompatybilność ze specyfiką firmy i stylem jej funkcjonowania;
  • oryginalność i kreatywność;
  • dbałość o przystępna percepcję (brak sprzecznych, dwuznacznych przekazów);
  • łatwość zapamiętania, przejrzystość i chwytliwość;
  • kreacja pozytywnych skojarzeń;
  • fundament w postaci misji, wizji i celu przedsiębiorstwa;
Wybrane dla Ciebie
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta