W co drugiej firmie spadła sprzedaż. Średnio o 30 proc.
44 proc. przedsiębiorców liczy, że drugie półrocze będzie lepsze.
Ponad połowa przedsiębiorstw sprzedaje mniej niż przed rokiem. Ale firmy liczą, że II półrocze będzie lepsze.
Badania, przeprowadzone wśród 358 losowo wybranych przedsiębiorstw, przedstawiła PKPP Lewiatan. Wynika z nich, że w pierwszych czterech miesiącach 2009 r. 54 proc. firm odnotowało spadek sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu 2008 roku. Wyniósł on średnio 31 proc. Jednocześnie 44 proc. firm jest zdania, że w drugim półroczu ich kondycja się poprawi.
Jak podkreśliła ekspertka konfederacji Małgorzata Krzysztoszek, wynikający z badań optymizm firm dotyczący przyszłości nie ma uzasadnienia w parametrach makroekonomicznych.
- _ Przedsiębiorcy często zapominają, że aby dobrze radzić sobie w sytuacji kryzysowej, zwykle trzeba zrestrukturyzować firmę, zmniejszyć koszty jej działalności _ - zauważyła Krzysztoszek dodając, że _ często wiąże się to ze zwolnieniami pracowników _.
Według badań Lewiatana w pierwszych czterech miesiącach 2009 r. zwolnienia miały miejsce w 1/3 firm. Najwięcej zwolnień było w firmach średnich (49 proc.) i dużych (37 proc.).
Blisko połowa z nich wskazała, że przyczyną redukcji zatrudnienia był kryzys gospodarczy. Najwięcej zwolnień było w przedsiębiorstwach przemysłowych, transportowych oraz w sektorze magazynowym i łączności.
W drugim półroczu redukcje zatrudnienia planuje 1/4 przedsiębiorstw. Deklaruje je 34 proc. dużych firm i 30 proc. małych. Najmniejsze zwolnienia planowane są w małych przedsiębiorstwach; zadeklarowało je 9 proc. badanych.
_ - Jeżeli jednak przed sejmowymi wakacjami nie zostanie uchwalony pakiet antykryzysowy, to wskaźniki wynikające z badania i optymizm części przedsiębiorców co do ich przyszłości, okażą się znacznie przesadzone _ - powiedziała prezydent PKPP Lewiatan Henryka Bochniarz.
- _ Aż 20 proc. polskich przedsiębiorców przyznaje, że ich przyszłość jest niepewna. Nigdy wcześniej taka sytuacja nie miała miejsca. Niepewność wykazuje aż 27 proc. firm dużych i tylko 14 proc. małych _ - powiedziała Krzysztoszek.
Poinformowała, że _ mimo niepewnej przyszłości firmy nie przestraszyły się inwestycji, choć częściowo realizują je poniżej swoich planów _.
