wcześniejsza emerytura

sandra_z@o2.pl / 2012-10-16 21:11
Urodziłem się w 1952 r. Pracuję od roku 1966. Do roku 1999 mam
udowodnione 32 lata pracy, w tym 20 lat jako kierowca samochodu
ciężarowego w Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej. Posiadam
zaświadczenie, że byłem zatrudniony jako kierowca samochodu
ciężarowego. Stąd też moje pytanie, czy to wystarczy do udowodnienia,
że pracowałem w szczególnych warunkach i w szczególnym charakterze? Czy
przysługuje mi prawo do wcześniejszej emerytury?
wiwan / 2012-10-16 21:39
Praca/stanowisko Pana jest wymieniona/e w
dziale VIII poz. 2 tzw. Wykazu A- czyli załącznika do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.
Umożliwia to przejście na wcześniejszą emeryturę z tyt. pracy w warunkach szczególnych jeszcze w 2012 r.
Warunkiem jest ukończenie min. 60 lat, rozwiązanie stosunku pracy i rezygnacja z OFE, jeśli Pan przystąpił. Oczywiście można później, ale kto wie co nas czeka.
Wg. obecnych regulacji- by na taką emeryturę przejść ma Pan czas do wieku powszechnego.

Będzie to emerytura z art. 184 Ustawy emerytalnej, czyli mimo, że wcześniejsza- liczona już z kapitału początkowego i składek zewidencjonowanych po 1998 r.

No i najważniejsze- ww warunki szczególne tej pracy muszą wynikać ze świadectwa pracy lub zaświadczenia uzupełniającego świadectwo pracy. Czyli musi być odwołanie do ww Rozporządzenia albo do jego poprzedników- zarządzeń/uchwał resortowych- ścisłe wskazanie pozycji tej pracy w danej regulacji prawnej, wskazanie co do dnia okresu tej pracy i wskazanie, że odbywała się ona w pełnym wymiarze czasu pracy.

Jeśli posiadane dokumenty tak nie wyglądają- należy udać się do pracodawcy lub jego następcy prawnego o uzupełnienie zaświadczeniem/wydanie nowego świadectwa pracy.