Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że Polska złożyła czwarty i piąty wniosek o płatność z KPO pod koniec 2024 r. Wypłata środków, szacowana na 8-12 mld zł, ma nastąpić latem 2025 roku. Po otrzymaniu funduszy planowana jest kolejna rewizja KPO.
Rewizja KPO ma na celu dostosowanie planowanych inwestycji, które mogą nie zostać zrealizowane na czas. Polska stara się o przedłużenie terminu rozliczania inwestycji do końca listopada 2025 roku. W międzyczasie planowane jest złożenie kolejnych wniosków o płatność.
Krajowy Plan Odbudowy obejmuje 57 inwestycji i 54 reformy, przewidując dla Polski 59,8 mld euro. Dotychczas Polska otrzymała 67 mld zł. Pierwsza rewizja KPO została zaakceptowana w listopadzie 2023 r., a druga w lipcu 2024 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szefowa MFiPR pytana, czy Polska będzie chciała przeprowadzić jeszcze jedną, piątą rewizję KPO, stwierdziła, że nie jest to przesądzone. - Zaczynamy nabierać przekonania, że (czwarta rewizja - przyp. red.) będzie przedostatnią - wskazała.
Krajowy Plan Odbudowy dla Polski
Polska otrzymała od Komisji Europejskiej więcej czasu na realizację inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Decyzja ta jest kluczowa dla projektów infrastrukturalnych, które rozpoczęły się z opóźnieniem z powodu wcześniejszej blokady środków. Przedłużenie terminu rozliczeń do listopada 2026 roku może uratować setki inwestycji, w tym budowę tunelu kolejowego Podłęże-Piekiełko.
Inwestycje kolejowe i energetyczne
PKP Intercity otrzymało kolejne środki z KPO, które zostaną przeznaczone na zakup nowoczesnych lokomotyw i modernizację wagonów. Łącznie spółka uzyskała już ponad 1 mld zł z przewidzianych 2,162 mld zł. Dodatkowo, Bank Gospodarstwa Krajowego i Polenergia podpisały umowę na budowę morskich farm wiatrowych, co wspiera transformację energetyczną Polski.