Agora: Wzrost rynku reklamy w 2019 r. w dolnym przedziale prognozy 2,5-4,5%

Agora podtrzymała prognozę wzrostu wartości rynku reklamy w tym roku o 2,5-4,5%, choć zaznaczyła, że jego wartość będzie się kształtować w dolnym przedziale prognozy.

Obraz

"Na obecnym etapie spółka zdecydowała się nie zmieniać swoich szacunków wzrostu wydatków na reklamę w 2019 r., choć szacuje, że jego wartość będzie się kształtować w dolnym przedziale prognozy. Jednocześnie warto pamiętać, że istotny wpływ na dynamikę wydatków na reklamę w drugim kwartale 2018 r. miały Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej. W drugim kwartale 2019 r. nie ma wydarzeń sportowych o takiej skali, które mogłyby wzbudzić tak duże zainteresowanie reklamodawców" - czytamy w raporcie.

"Według szacunków spółki w 2019 r. wartość wydatków na reklamę w Polsce powinna wzrosnąć od 2,5 do 4,5% w porównaniu z 2018 r. Jednak w pierwszym kwartale 2019 r. nie odnotowano wzrostu wydatków na reklamę, a ich niewielki spadek" - czytamy dalej.

Według szacunków Agory, wartość rynku reklamy w I kw. br. spadła o 0,5% r/r do ok. 2,1 mld zł.

"Wynika to głównie z bardzo wysokiej dynamiki wzrostu wydatków na reklamę obserwowanego w pierwszym kwartale 2018 r. Warto przypomnieć, że wzrost wydatków na reklamę o 8,5% odnotowany w okresie styczeń-marzec 2018 r. sprawił, że był to najlepszy pierwszy kwartał dla rynku reklamowego od 2008 r. Wpływ na tak wysoką dynamikę wzrostu w tamtym okresie miała przede wszystkim bardzo dobra koniunktura gospodarcza" - czytamy w raporcie.

Dodatkowo, czynnikiem, który odpowiadał za wysoką dynamikę wzrostu wydatków na rynku reklamy w pierwszym kwartale 2018 r. była istotnie większa aktywność reklamowa spółek Skarbu Państwa. Pierwszy kwartał 2018 r. zapoczątkował zwiększoną aktywność reklamową sieci handlowych w związku z wprowadzeniem zakazu handlu w wybrane niedziele. Kolejnym czynnikiem, który przyczynił się do wzrostu wydatków na rynku reklamy w pierwszym kwartale 2018 r. były wydatki reklamodawców związane z Zimowymi Igrzyskami Olimpijskimi w Pjonczang, podano także.

"Oprócz tego czynnikiem, który zaburzył dodatkowo porównywalność wydatków na reklamę było przesunięcie obchodów świąt wielkanocnych - w 2019 r. były one obchodzone w drugim kwartale, a w 2018 r. w pierwszym kwartale" - napisano też w materiale.

Agora szacuje dynamikę rynku reklamy w TV w całym 2019 r. na 2-4%, w internecie 5-8%, w radiu 2-4%, w reklamie zewnętrznej 2-4%, w kinach 1-3%. W dziennikach oczekiwany jest spadek o 11-13%, a w czasopismach - o 8-10%, wymieniono w raporcie.

Agora jest m.in. większościowym właścicielem sieci kin Helios, firmy Next Film, zajmującej się produkcją i dystrybucją filmową oraz wydawcą "Gazety Wyborczej" i czasopism. Grupa jest ponadto właścicielem trzech lokalnych radiostacji muzycznych i większościowym współwłaścicielem ponadregionalnego Radia Tok FM.

Wybrane dla Ciebie
Niemiecka sieć podbija Polskę. Chce mieć aż 400 sklepów
Niemiecka sieć podbija Polskę. Chce mieć aż 400 sklepów
Umawianie wizyt do lekarza po nowemu. Centralna e-Rejestracja rusza w styczniu
Umawianie wizyt do lekarza po nowemu. Centralna e-Rejestracja rusza w styczniu
Górnicy z Silesii nie ustępują. Związkowcy wzmacniają protest
Górnicy z Silesii nie ustępują. Związkowcy wzmacniają protest
Generał ostrzega. Szwajcaria musi zwiększyć wydatki na obronność
Generał ostrzega. Szwajcaria musi zwiększyć wydatki na obronność
Szansa dla Polski? Chiny ograniczą chaotyczne inwestycje w miedź i aluminium
Szansa dla Polski? Chiny ograniczą chaotyczne inwestycje w miedź i aluminium
Zwrot w cenach ropy. Oto co się stało
Zwrot w cenach ropy. Oto co się stało
Inwestorzy ufają Południu. Obligacje Włoch i Hiszpanii najniższe od lat
Inwestorzy ufają Południu. Obligacje Włoch i Hiszpanii najniższe od lat
Dramat na rynku pracy w Niemczech. Wyczynem jest znalezienie nowego zatrudnienia
Dramat na rynku pracy w Niemczech. Wyczynem jest znalezienie nowego zatrudnienia
Obwodnica niczym pas startowy. Zmierzyli mu 252 km/h. "Spieszyłem się na samolot"
Obwodnica niczym pas startowy. Zmierzyli mu 252 km/h. "Spieszyłem się na samolot"
Chiny szykują się pod wojnę handlową. Zmieniają ustawę o handlu zagranicznym
Chiny szykują się pod wojnę handlową. Zmieniają ustawę o handlu zagranicznym
Rekordowe "łowy" PIP. Inspektorzy odzyskali 138 mln zł dla pracowników
Rekordowe "łowy" PIP. Inspektorzy odzyskali 138 mln zł dla pracowników
Rewolucja w przeglądach aut. Wyższe ceny i koniec z "podbijaniem" dowodu
Rewolucja w przeglądach aut. Wyższe ceny i koniec z "podbijaniem" dowodu