AWSA ma dużą stratę. Spółka chce ją pokryć z przyszłych zysków

Autostrada Wielkopolska SA (AWSA) odnotowała stratę na poziomie 4,2 mld złotych, w tym ubiegłoroczna wyniosła 600 mln złotych. Spółka planuje ją pokryć z przyszłych zysków.

AWSA ma sporą stratę. Spółka planuje pokryć ją z przyszłych zysków (zdj. ilustracyjne).AWSA ma sporą stratę. Spółka planuje pokryć ją z przyszłych zysków (zdj. ilustracyjne).
Źródło zdjęć: © money | Rafał Parczewski
oprac.  KRO

Wynikom spółki przyjrzał się "Puls Biznesu", który podaje, że zyski AWSA, koncesjonariusza autostrady A2 Nowy Tomyśl-Konin, ze sprzedaży wynoszą 310 mln złotych.

Kwota ta stanowi 46 proc. przychodów, ale zarazem to wynik o 59 mln złotych niższy niż w 2019 roku. Można to wytłumaczyć wybuchem pandemii w 2020 roku, która wpłynęła na zmniejszenie natężenia ruchu na A2.

Jak zwraca uwagę dziennik, pogłębiła się jednak zarazem strata netto koncesjonariusza. W 2020 roku wyniosła ona 600 mln złotych wobec niespełna 115 mln złotych w 2019 roku.

Nowy system kontroli prędkości. Przed tym nie uciekniesz

W sumie spółka musi pokryć 4,2 mld złotych strat. Jak można przeczytać w sprawozdaniu z działalności, zarząd AWSA zamierza pokryć ją z zysków wypracowanych w kolejnych latach.

Skąd te straty? "PB" wskazuje, że pochodzą one m.in. z zaciągniętego kredytu komercyjnego w Ministerstwie Finansów. Komisja Europejska zmusiła spółkę do jej spłaty, ponieważ uznała przyznane 895 mln złotych jako niedozwoloną pomoc publiczną. Koncesjonariusz przegrał przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ale odwołał się od wyroku.

Na wynik AWSA wpływają m.in. koszty odsetek, które oszacowano w ubiegłym roku na niespełna 520 mln złotych, a także nadwyżka ujemnych różnic kursowych nad dodatnimi (prawie 460 mln złotych).

Anna Ciamciak, rzecznika AWSA, w rozmowie z "PB", zwraca uwagę, że wyniki spółki zależą m.in. od natężenia ruchu na autostradzie, ale też od kursu euro, wysokości stóp procentowych, czy też od programu ciężkiego utrzymania autostrady i "końcowego rozstrzygnięcia sporu w sprawie domniemanych dopłat".

- Intencją władz spółki jest pokrycie wszystkich strat do końca trwania okresu koncesji - zapewnia rzeczniczka, cytowana przez dziennik. To oznacza, że AWSA daje sobie czas do 2037 roku.

Wybrane dla Ciebie
Fragment obwodnicy na święta. Kierowcy dostali 16 km trasy ekspresowej
Fragment obwodnicy na święta. Kierowcy dostali 16 km trasy ekspresowej
Chiny nie wywiązują się z umowy z Trumpem? Oto co się dzieje
Chiny nie wywiązują się z umowy z Trumpem? Oto co się dzieje
Równia pochyła. Wpływy z eksportu gazu w Rosji spadają trzeci rok z rzędu
Równia pochyła. Wpływy z eksportu gazu w Rosji spadają trzeci rok z rzędu
Rosyjska ropa uwięziona na morzu. Zatory tankowców w Azji rosną
Rosyjska ropa uwięziona na morzu. Zatory tankowców w Azji rosną
Cios w ukraińskiego giganta. Rosjanie wysłali 100 dronów
Cios w ukraińskiego giganta. Rosjanie wysłali 100 dronów
Emeryci wygrywają w sądach. ZUS płaci wyrównania nawet za 3 lata wstecz
Emeryci wygrywają w sądach. ZUS płaci wyrównania nawet za 3 lata wstecz
Trump ogłosił blokadę. Co przyniosły naciski na Wenezuelę?
Trump ogłosił blokadę. Co przyniosły naciski na Wenezuelę?
Sankcje za "cenzurę" USA zakazują wjazdu m.in. byłemu unijnemu komisarzowi
Sankcje za "cenzurę" USA zakazują wjazdu m.in. byłemu unijnemu komisarzowi
Rosja uderza w zbrojeniówkę. Rekordowa liczba spraw karnych za kontrakty
Rosja uderza w zbrojeniówkę. Rekordowa liczba spraw karnych za kontrakty
Ruszyły kontrole, kara to nawet 5 tys. zł. Co sprawdza straż miejska?
Ruszyły kontrole, kara to nawet 5 tys. zł. Co sprawdza straż miejska?
Co z miliardami Trumpa? Wydatki UE na energię z USA niespodziewanie spadły
Co z miliardami Trumpa? Wydatki UE na energię z USA niespodziewanie spadły
Niemieckie firmy tną etaty. Barometr niemieckiego instytutu najniżej od 2020 roku
Niemieckie firmy tną etaty. Barometr niemieckiego instytutu najniżej od 2020 roku