Biedronka nie dotrzymuje kroku polskiej sieci. Oto sekret Dino

Portugalczycy czują na plecach oddech polskiego Dino. Choć ciągle pod względem skali działania Biedronka jest numerem jeden, w statystykach dotyczących wzrostu sprzedaży, zysków czy liczby otwieranych sklepów Dino rozkłada konkurenta na łopatki.

Co roku rośnie liczba sklepów Dino. Głównie w zachodniej części kraju.
Źródło zdjęć: © Dino
Damian Słomski

W ubiegłym roku klienci zostawili w marketach Dino blisko 5,8 mld zł. Polska sieć coraz mocniej rozpycha się na rynku marketów, a ze względu na podobny charakter działalności, staje się poważnym konkurentem dla do tej pory dzielącej i rządzącej na rynku Biedronki. W wielu statystykach Dino bije na głowę portugalskiego rywala, którego właścicielem jest Jeronimo Martins.

Kolejne sklepy z logiem Biedronki pojawiają się jak grzyby po deszczu. W ubiegłym roku sieć powiększyła się o 77 nowych punktów. Sporo, ale niewiele w porównaniu z Dino, który otworzył prawie 3-krotnie więcej marketów - aż 202.

Oczywiście wciąż zdecydowanie więcej punktów sprzedaży ma Biedronka. Może pochwalić się wynikiem na poziomie 2900 sklepów wobec 977 należących do Dino. Różnica ta jednak systematycznie się zmniejsza i nic nie wskazuje na to, by się to zmieniło. Na koniec tego roku polska sieć chce dobić do 1200 sklepów, co oznaczałoby ponad 200 nowych obiektów. Biedronka celuje raczej w 100-150.

Konkurencję między Dino i Biedronką teraz, jak i w przyszłości, dobrze opisuje powiedzenie Klausa Schwaba (znanego niemieckiego ekonomisty), który twierdzi, że "w nowym świecie to szybka ryba zjada wolną rybę, a nie duża małą".

Zakaz handlu dobija najmniejsze sklepy. Wygrywają giganci

Finanse Biedronki i Dino

Wciąż większa skala pozwala Biedronce również osiągać wielokrotnie większe przychody. Jej sprzedaż w 2018 roku wyniosła około 50 mld zł wobec niecałych 6 mld zł w Dino. Warto jednak zauważyć, że polska sieć poprawiła wyniki o 31 proc., a konkurent tylko o 6 proc.

Porównywalność w czasie statystyk sprzedaży zaburzają mocno nowo budowane markety. Dlatego w raportach sieci informują też o różnicach w przychodach w sklepach już wcześniej istniejących. Tzw. sprzedaż w sklepach porównywalnych w przypadku Dino rosła w tempie prawie 12 proc., czyli 4-krotnie szybciej niż w Biedronce.

parametr Dino Biedronka
liczba sklepów 977 2900
nowe sklepy w 2018 roku 202 77
wzrost sprzedaży 31% 5,8%
wzrost sprzedaży LFL (Porównywalne sklepy) 11,6% 2,7%
sprzedaż 5,84 mld zł 50,12 mld zł
EBITDA 541 mln zł 3 638 mln zł
inwestycje w 2018 roku 634 mln zł 1 592 mln zł
liczba pracowników 16,5 tys. 67 tys.

Jak przekłada się to na zyski? Zysk operacyjny EBITDA (przed opodatkowaniem, odsetkami i amortyzacją) w Dino wyniósł w ubiegłym roku 541 mln zł wobec 3 mld 638 mln zł w Biedronce.

Te najważniejsze statystyki dobrze pokazują, że Dino szybko goni konkurenta, ale skalą działalności ciągle jednak odstaje. Potwierdzają to również informacje o liczbie centrów dystrybucyjnych, których Biedronka ma aż 16, a Dino 3 oraz liczba pracowników, których jest odpowiednio 67 tys. i 16,5 tys.

Co wyróżnia Dino?

Dino cechuje m.in. jednolity format. Większość sklepów ma powierzchnię sali sprzedaży około 400 metrów kwadratowych i jest zlokalizowana głównie w mniejszych miejscowościach, małych i średnich miastach oraz na przedmieściach dużych miast.

Z pozoru Biedronka i Dino wyglądają podobnie. Są jednak między nimi pewne różnice, które mogą mieć znaczenie dla klientów. W przeciwieństwie do sieci dyskontowych, wszystkie sklepy Dino wyposażone są np. w stoiska mięsne z obsługą, do których towar dostarczany jest we wszystkie dni tygodnia (z wyjątkiem niedziel) z zakładu mięsnego prowadzonego przez Agro-Rydzynę, będącego w 100 proc. własnością Dino.

Według firmy consultingowej Roland Berger, segment średniej wielkości supermarketów o powierzchni sali sprzedaży od 200 do 500 metrów kwadratowych, w którym działa Dino, będzie najszybciej rozwijającym się formatem w Polsce.

W raporcie finansowym sam zarząd Dino wskazuje cechy, dzięki którym udaje się sieci tak szybko rozwijać. Wśród najważniejszych wymienia lokalizację i wielkość sklepów. Ma przewagę nad sklepami o większej powierzchni, w tym w szczególności hipermarketami i dużymi supermarketami wynikającą z dogodniejszej dla klientów lokalizacji i możliwości dokonania zakupów w znacznie krótszym czasie.

Z kolei w porównaniu do sieci dyskontów ma szerszy asortyment, a na tle niezależnych sklepów spożywczych zyskuje na scentralizowanej logistyce i skali zakupów.

- Chcielibyśmy utrzymać szybkie tempo rozwoju naszej spółki w kolejnych latach. Otoczenie rynkowe, sprzyjające polskiemu rynkowi handlu artykułami spożywczymi, w połączeniu z naszym sprawdzonym formatem sklepów dają duże możliwości dalszej ekspansji - podkreślał Szymon Piduch, prezes Dino, komentując plany na ten rok.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują