Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Wyniki Kofoli. Problemy na polskim rynku, sukcesy na Słowacji

0
Podziel się:

Kofola, która na polskim rynku swoją Hoop Colą konkuruje z światowymi gigantami, ma w Polsce coraz trudniej. Konkurencja obniża ceny.

Wyniki Kofoli. Problemy na polskim rynku, sukcesy na Słowacji
(Hoop Polska Sp. z o.o.)

Kofola, która na polskim rynku swoją marką Hoop Cola rywalizuje ze światowymi gigantami, ma w naszym kraju coraz trudniej, ponieważ konkurencja obniża ceny. Według danych za trzeci kwartał przychody spółki w naszym kraju spadły o 8 proc. Firma straciła też sporo na słabej jakości opakowań w Polsce.

Kofola osiągnęła 24,87 mln zł skonsolidowanego zysku netto w trzecim kwartale 2015 r. wobec 24,30 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 333,91 mln zł wobec 263,89 mln zł rok wcześniej.

W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy roku spółka miała 54,06 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 42,09 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 839,13 mln zł w porównaniu z 728,75 mln zł rok wcześniej.

Większość przychodów pochodzi z Czech, ale to Słowacja jest najlepszym ostatnio rynkiem dla Kofoli.

Wyniki Kofoli w podziale na kraje
tys. zł Polska Czechy Słowacja Słowenia
źródło: money.pl za raportem spółki
Przychody sty-wrz 2015 289426 326389 222406 61553
EBITDA sty-wrz 2015 21482 44519 47733 17462
Przychody sty-wrz 2014 314932 281329 199841 0
EBITDA sty-wrz 2014 21546 48075 41860 0
Dynamika przychodów -8,1 16,0 11,3 -
Dynamika EBITDA -0,3 -7,4 14,0 -

Konkurencja obniża ceny coli

W Polsce, która jest obecnie dopiero na trzecim miejscu w hierarchii ważności dla grupy Kofola, firma zajmuje drugie miejsce na rynku syropów (Paola), trzecie miejsce na rynku napojów typu cola (Hoop Cola) i czwarte miejsce na rynku napojów dla dzieci (Jupik). W tym roku przychody jednak spadają - o 8 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym, jak wskazuje spółka zarówno w segmencie marek własnych sieci handlowych, jak i w kanałach tradycyjnych.

Udało się jednak utrzymać poziom zysku operacyjnego EBITDA, nawet mimo tego, że od lipca do września spółka musiała wpisać kolejny milion złotych w straty związane ze słabą jakością materiałów opakowaniowych w Polsce. To opakowania jednak utrzymały zyski na niezmienionym poziomie, bo ich ceny poszły w dół, dzięki niskim cenom ropy, z której są wytwarzane butelki PET.

Łącznie w tym roku reklamacje opakowań obciążyły firmę kwotą aż 12,996 mln zł. Dodatkowo, Kofola wskazuje, że konkurencja przystąpiła do intensywnej walki na rynku, obniżając ceny, szczególnie w segmencie napojów typu cola.

Czechy najważniejsze, Słowacja rośnie najszybciej

Najważniejszy dla Kofoli jest wciąż rynek czeski, choć słowacki bije go w tym roku na głowę dynamiką wzrostu.

W Czechach Kofola zajmuje pierwsze miejsce na rynku syropów, drugie - na rynkach napojów typu cola oraz w segmencie napojów dla dzieci i trzecie na rynku napojów gazowanych.

Na Słowacji firma od drugiego kwartału ma pierwsze miejsce na rynku napojów typu cola. Zajmuje też pierwsze miejsce na rynku wód, drugie miejsce na rynku napojów dla dzieci, drugie miejsce na rynku syropów i napojów gazowanych i trzecie na rynku 100-procentowych soków owocowych i nektarów.

W Słowenii, gdzie Kofola kupiła krajowego lidera, spółkę Radenska, ma teraz pierwszą pozycję na rynku wód.

Tygodniowe notowania akcji Kofoli

Zobacz także: Zobacz również: <a href="https://finanse.wp.pl/maspex-6163615317358721c">Maspex</a> wchodzi na nowy rynek. Woda mineralna nowym hitem koncernu z Wadowic?
spółka dnia
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)