Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające ws. sprzedaży pakietów programów TV

1
Podziel się:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) sprawdzi w postępowaniu wyjaśniającym, czy sprzedaż pakietów programów telewizyjnych operatorom, w tym sieciom kablowym, przez nadawców ogranicza konkurencję, podał Urząd. Na praktyce nadawców mogą tracić zarówno ich mniejsi konkurenci, jak również operatorzy i konsumenci.

UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające ws. sprzedaży pakietów programów TV

"Do UOKiK napływają liczne skargi, w szczególności operatorów telewizyjnych, na sposób sprzedaży programów przez nadawców. Wszczęcie postępowania poprzedziły spotkania i konsultacje z różnymi podmiotami działającymi na rynku. Operatorzy zwracali uwagę, że nie mają możliwości wyboru pojedynczych programów lub ich zakup jest ekonomicznie nieopłacalny i stąd muszą nabywać je w pakietach także wówczas, gdy ich skład programowy jest nieatrakcyjny dla klientów. Oznacza to, że wyboru w konsekwencji może być pozbawiony także konsument, czyli widz" - czytamy w komunikacie.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym przyjrzy się relacjom pomiędzy nadawcami a operatorami, w szczególności telewizji kablowych i platform cyfrowych. Sprawdzi w nim m.in. strukturę rynku, w tym to, czy nadawcy nie dyskryminują konkurencyjnych operatorów, a także czy nie wykorzystują swojej pozycji dominującej na rynku reklamy. Wśród badanych wątków znajdzie się również wpływ zachowania nadawców na ofertę, którą operatorzy kierują do konsumentów, podkreślono.

"Wielu konsumentów - odbiorców telewizji ma problem z dostępem do swoich ulubionych programów: muszą wykupić je w pakiecie z takimi, które zupełnie ich nie interesują. Pakiety mogą być narzucane również sieciom kablowym, zaś koszt przerzucany na konsumenta, który niejednokrotnie otrzymuje ofertę diametralnie odbiegającą od jego realnych potrzeb jako widza. Jednym z celów postępowania będzie sprawdzenie czy przyczyna tej sytuacji leży na wyższym szczeblu obrotu i jest nią sposób sprzedaży programów operatorom przez nadawców, zmierzający do sztucznego kreowania czasu antenowego na reklamy przez nadawców" - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Urząd zbada, jaki wpływ na przychody z reklam osiągane przez nadawców ma sprzedawanie przez nich paczek programów oraz na ile pakietyzacja może ograniczać dostęp do rynku mniejszym nadawcom.

Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Jeśli jednak na podstawie zebranych informacji okaże się, że nadawcy naruszają prawo, wówczas zostaną postawione im zarzuty dotyczące stosowania praktyk ograniczających konkurencję. Grozi za to kara do 10% rocznego obrotu przedsiębiorcy, przypomniano.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(1)
czytelnik
4 lata temu
Ile w poniższym cytowanym zdaniu zakłamania "Operatorzy zwracali uwagę, że nie mają możliwości wyboru pojedynczych programów lub ich zakup jest ekonomicznie nieopłacalny i stąd muszą nabywać je w pakietach" Maj taką możliwość i to prawie od początku. Dla kogo opłacalny ? a dla kogo nie opłacalny ? To nonsens bo operator zmusza klienta do sponsoringu niechcianego produktu. W prawo handlowe równo traktuje podmioty a uprzywilejowanych nie ma . Operatorzy nie stosują się do przepisów , sprzedają i zawierają umowy nieprawne. Nigdzie nie ma takiego prawa które nakłada obowiązek zakupu przez klienta towaru którego nie chce. To jakiś nonsens zaimportowany z kodeksu Ojca Chrzestnego. Czy wyobrażacie sobie Państwo taką sytuacje kiedy w sklepie chcecie kupić jedno mleko , a sprzedawca Was informuje że mleko jest sprzedawane w pakiecie z starym chlebem? Ten przykład w 100% opowiada temu co robią operatorzy . Dziwię się że to przetrwało że ludzie się godzili ze kontrole były ślepe