Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Deloitte: Blisko 3/4 polskich firm planuje redukcję kosztów w perspektywie 2 lat

0
Podziel się:
Deloitte: Blisko 3/4 polskich firm planuje redukcję kosztów w perspektywie 2 lat

W ciągu najbliższych 24 miesięcy 71% polskich menedżerów planuje zarządzić redukcję kosztów we wszystkich działach w swojej firmie, a 57% planuje intensyfikację istniejących programów poprawy wydajności, wynika z badania firmy doradczej Deloitte "Thriving in uncertainty. Deloitte's first biennial cost survey: Cost improvement practices and trends in Europe".

"W ciągu ostatnich dwóch lat 67% dużych firm europejskich odnotowało wzrost przychodów, a 76% przewiduje ich wzrost w ciągu najbliższych dwudziestu czterech miesięcy. W Polsce tak optymistycznie myśli ma aż 86% przedsiębiorców. Jednak gospodarcza niepewność skłania firmy na Starym Kontynencie do koncentrowania się na redukcji kosztów. [...] Jednak aż 57% firm w Europie przyznaje, że nie są dostatecznie skuteczne w obniżaniu kosztów" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

Jako największe zewnętrzne ryzyko europejscy przedsiębiorcy postrzegają niepewność gospodarczą, na którą wskazało 34% z nich. Największy odsetek odnotowano w Wielkiej Brytanii (52%), co ma związek z Brexitem, oraz w Polsce (71%).

"Na tak wysoki wynik wpływ mają niestabilny rynek, wzrost kosztów pracy oraz rosnące ceny surowców. Nie bez znaczenia jest również niepewność co do zmieniających się regulacji prawnych i podatkowych, na którą wskazało 57% polskich respondentów. Średnia dla pozostałych badanych krajów wynosiła jedynie 16%" - powiedział starszy menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte Jakub Rosiecki, cytowany w komunikacie.

W porównaniu do innych krajów polscy menedżerowie wśród istotnych ryzyk wskazywali także cyfryzację, którą wymieniło 43% badanych. Może się to wiązać z niskim poziomem wdrożenia technologii cyfrowych w polskich firmach i poczuciem braku przygotowania do zmian w tym obszarze.

Dla europejskich menedżerów najważniejszym priorytetem na najbliższe dwa lata jest wzrost sprzedaży (30%), rentowność oraz redukcja kosztów (po 28%). W Polsce głosy te rozkładały się nieco inaczej. Jako najważniejszy priorytet polscy respondenci wskazywali rentowność (57%), przed redukcją kosztów (43%) oraz wzrostem sprzedaży (29%).

"Pytanie o najważniejsze priorytety, niezależnie od badanego kraju, pokazało jeden trend. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że by rosnąć, muszą oszczędzać. Polakom, ze względu na niestabilność waluty, rosnące koszty pracy oraz wysokie obciążenia fiskalne idea 'save to grow' jest szczególnie bliska" - dodał Rosiecki.

57% badanych w Polsce deklaruje, że walczy o obniżenie kosztów na poziomie mniej niż 10%. Największą barierę stanowi według nich brak zrozumienia strategii redukcji kosztów (71%), podano także.

"Częściej niż ich koledzy z innych rynków, polscy menedżerowie twierdzili, że podejmowali oni w ciągu ostatnich dwóch lat próby w zarządzaniu kosztami. Większość respondentów zadeklarowała, że podjęła próbę implementacji szerokiego programu w celu restrukturyzacji i zarządzania kosztami w całych jednostkach (86%), zmusiła je do redukcji ustalonego procentu ich kosztów (71%) lub zainwestowała w inicjatywy mające na celu poprawę wydajności (71%)" - podsumowano w materiale.

giełda
wiadomości
giełda na żywo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)