Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

KE: Polska zajęła 23. miejsce w indeksie cyfryzacji DESI

0
Podziel się:
KE: Polska zajęła 23. miejsce w indeksie cyfryzacji DESI

Polska zajęła 23. miejsce z wynikiem 0,43 w opublikowanym przez Komisję Europejską indeksie gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (Digital Economy and Society Index, DESI), mierzącym postęp w dziedzinie cyfryzacji, podała Komisja. Rok temu Polska była na 24. pozycji w rankingu z wynikiem 0,4.

"Polska poczyniła postępy w zakresie kapitału ludzkiego, korzystania z internetu, jak również w zakresie łączności. Polska poprawiła swoje wyniki dotyczące wdrażania szybkich połączeń internetowych, korzystania z mobilnych usług szerokopasmowych, a także przydzielania częstotliwości na potrzeby mobilnych usług szerokopasmowych. Główne wyzwania, przed jakimi stoi Polska, to wprowadzanie technologii cyfrowych przez przedsiębiorstwa i rozwój cyfrowych usług publicznych" - czytamy w raporcie.

W kategorii "Łączność" Polska zajmuje 25. miejsce w UE. Komisja odnotowała znaczne postępy we wdrażaniu szybkich połączeń internetowych. Poprawa nastąpiła również w wykorzystaniu mobilnych usług szerokopasmowych i w przydzielaniu częstotliwości na potrzeby mobilnych usług szerokopasmowych. Polska pozostaje jednak w tyle w rozwoju sieci stałych łączy szerokopasmowych i ich wykorzystania, podkreślono.

W kategorii "Kapitał ludzki" (21. miejsce) zwrócono uwagę, że coraz więcej obywateli w Polsce korzysta z internetu, ale ogólny poziom umiejętności cyfrowych pozostaje na niskim poziomie.

W kategorii "Wykorzystanie internetu" Polska znalazła się na 24. miejscu. Coraz więcej Polaków czyta wiadomości w internecie, korzysta z bankowości internetowej i robi zakupy przez internet, jednak ciągle nie w tak wysokim stopniu jak inni Europejczycy, podkreślono w raporcie.

W kwestii integracji technologii cyfrowej (27. miejsce) wskazano, że proces digitalizacji polskich przedsiębiorstw postępuje dużo wolniej niż w większości innych państw UE. Poziom wykorzystania handlu elektronicznego przez małe i średnie przedsiębiorstwa jest również znacznie poniżej średniej.

Natomiast jeśli chodzi o kategorię "Cyfrowe usługi publiczne", w której Polska zajęła 14. miejsce, wskazano, że - choć liczba osób korzystających z usług e-administracji zwiększyła się w ostatnim roku - ogólnie w tej dziedzinie zaobserwowano zastój.

Dla całej Unii Europejskiej wartość indeksu DESI wyliczono na 0,52 wobec 0,49 rok wcześniej.

"Europa powoli osiąga coraz wyższy poziom cyfryzacji, jednak wiele państw powinno zwiększyć swoje wysiłki, a wszystkie państwa członkowskie powinny zwiększyć inwestycje, jeśli chcą w pełni korzystać z jednolitego rynku cyfrowego. Nie chcemy cyfrowej Europy dwóch prędkości. Powinniśmy działać razem, aby Unia Europejska stała się światowym liderem gospodarki cyfrowej" - powiedział wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej do spraw jednolitego rynku cyfrowego Andrus Ansip, cytowany w komunikacie.

W materiale wskazano, że UE jako całość poczyniła postępy i poprawiła wyniki w dziedzinie cyfryzacji o 3 pkt proc. w porównaniu do ubiegłego roku, ale tempo postępów mogłoby być szybsze, a wyniki poszczególnych państw członkowskich bardzo różnią się między sobą (przepaść cyfrowa między wynikami państw z pierwszych i ostatnich pozycji wzrosła do 37 punktów procentowych, podczas gdy w DESI z 2014 r. wynosiła 36).

W 2017 r. najwyższe pozycje w indeksie zajęły Dania, Finlandia, Szwecja i Holandia. Państwami, które mogą pochwalić się największymi postępami w UE, są Słowacja i Słowenia.

Kilka państw członkowskich, wśród nich Polska, Chorwacja, Włochy, Grecja, Bułgaria i Rumunia, pomimo pewnej poprawy, nadal pozostaje w tyle pod względem rozwoju technologii cyfrowych w porównaniu do średniej UE, wskazano.

W maju br. KE przedstawi w oparciu o ustalenia DESI pogłębioną analizę postępów czynionych przez UE i państwa członkowskie w rozwoju cyfrowym i określi dalsze potencjalne działania mające poprawić wyniki państw członkowskich w dziedzinie cyfryzacji na poziomie krajowym, podano także.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)