Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PwC: Firmy przemysłowe będą wydawać na cyfryzację po 100 mld zł rocznie do 2020

0
Podziel się:
PwC: Firmy przemysłowe będą wydawać na cyfryzację po 100 mld zł rocznie do 2020

Warszawa, 06.04.2017 (ISBnews) - Wydatki polskich przedsiębiorstw przemysłowych na działania związane z transformacją cyfrową mają wzrosnąć aż do 7,7% rocznych przychodów do 2020 roku, co oznacza ponad 100 mld zł rocznie na ten cel, wynika z raportu PwC. Aż 83% respondentów jest przekonanych, że uzyska zwrot z poczynionych inwestycji w ciągu maksymalnie pięciu lat.

"Sektor produkcji przemysłowej jest jednym z motorów rozwoju polskiej gospodarki. Po załamaniu w 2009 roku, związanym z globalnym kryzysem, poziom produkcji przemysłowej nieprzerwanie rośnie. Transformacja cyfrowa umożliwia firmom jeszcze szybszy rozwój i zdobycie unikalnej przewagi konkurencyjnej, opartej na nowych technologiach i innowacyjnych rozwiązaniach" - powiedział partner w PwC Mariusz Dziurdzia, cytowany w komunikacie.

Z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu PwC "Przemysł 4.0 - wyzwania współczesnej produkcji" wynika, że polskie firmy obecnie stawiają na szybkie i łatwe do wprowadzenia zmiany, polegające na wykorzystaniu narzędzi cyfrowych do podniesienia wydajności produkcji lub obniżenia kosztów. Niemal 40% polskich przedsiębiorstw przemysłowych deklaruje wysoki poziom cyfryzacji, a 45% twierdzi, że ich firmy są co najmniej na tym samym poziomie zaawansowania co najważniejsi konkurenci.

PwC podkreślił, że po trzeciej rewolucji przemysłowej, która polegała na automatyzacji poszczególnych procesów, obecnie jesteśmy świadkami czwartej, umożliwiającej łączenie urządzeń w obrębie cyfrowych ekosystemów, oraz pogłębianie integracji wewnątrz poziomych i pionowych łańcuchów wartości.

"Przemysł 4.0 to zaawansowany etap rozwoju firm produkcyjnych wywołany przez transformację cyfrową, w którym zmianom ulegają łańcuchy wartości, produkty, usługi i modele biznesowe. Głównymi czynnikami umożliwiającymi rozwój przemysłu 4.0 są: liczba dostępnych danych i narzędzia do ich analizy, łączność mobilna oraz cyfrowe kanały dostępu do konsumenta" - czytamy w komunikacie.

Zdaniem przedsiębiorców, głównymi przeszkodami hamującymi głębsze zmiany są wysokie koszty oraz brak niezbędnej infrastruktury (na przykład zbyt mała liczba szerokopasmowych łączy internetowych), podano także.

Z raportu PwC wynika, że nadchodzące 5 lat będzie okresem znaczącego wzrostu nakładów inwestycyjnych polskich przedsiębiorstw na działania związane z transformacją cyfrową.

"W ostatnich dwóch latach ich średnia wysokość wyniosła 5,7% rocznych przychodów spółek, jednak do 2020 roku mają one wzrosnąć aż do 7,7%, co przełoży się na wydatki wynoszące ponad 100 mld zł rocznie. Aż 83% respondentów jest przekonanych, że uzyska zwrot z poczynionych inwestycji w ciągu maksymalnie pięciu lat" - czytamy dalej.

W związku z inwestycją w cyfryzacje polscy przedsiębiorcy spodziewają się konkretnych korzyści, przede wszystkim związanych z wydajnością - 34% respondentów spodziewa się jej poprawy o ponad 30%, zaś 40% oczekuje jej wzrostu o 11 do 30%. Zdaniem 22% ankietowanych wprowadzane zmiany przyczynią się do redukcji kosztów o ponad 30%, zaś 20% spodziewa się takiego samego wzrostu przychodów.

Jak podkreślił ekspert w dziale doradztwa biznesowego PwC Marcin Błasiak, cała transformacja przemysłu do modelu cyfrowego 4.0 będzie istotną zmianą z punktu widzenia organizacji i procesów, a rola człowieka zmieni się w niej diametralnie.

"Pracownicy dotychczas podejmujący kluczowe decyzje i odpowiadający za koordynowanie procesu produkcji zostaną przesunięci do nowej roli. Będą musieli wykształcić nowe zdolności w zakresie zaprogramowania procesu, zdefiniowania procedur i przekazania całości inicjatywy maszynom. Sami pozostaną w roli nadzorców procesu. Zmiana będzie trudna z punktu widzenia olbrzymich różnic pokoleniowych osób w niej uczestniczących. Organizacje będą wymagały znalezienia liderów, którzy tę zmianę przeprowadzą i zainspirują organizację do dalszego rozwoju w nowych obszarach w myśl tezy, że Przemysł 4.0 to przede wszystkim ewolucja" - uważa Marcin Błasiak.

Według ekspertów PwC, wdrażanie rozwiązań z zakresu Przemysłu 4.0, implementacja i skuteczne wykorzystywanie nowych technologii to bardzo złożony i czasochłonny proces. Aby zdobyć przewagę nad konkurentami niezbędne jest pełne zaangażowanie kadry zarządzającej oraz zabezpieczenie środków na planowane inwestycje.

W oparciu o dużą liczbę projektów transformacyjnych, przeprowadzonych razem z liderami rynkowymi z branży przemysłowej, eksperci PwC opracowali sześć kroków, które pozwolą firmie stać się liderem Przemysłu 4.0: stworzenie strategii, uruchomienie programu pilotażowego, precyzyjne określenie potrzeb i zasobów, nauczenie się analityki danych, zbudowanie odpowiedniej kultury organizacyjnej oraz stworzenie ekosystemu sprzyjającego Przemysłowi 4.0.

Raport PwC "Przemysł 4.0 - wyzwania współczesnej produkcji" powstał na podstawie badania, w którym wzięło udział 2000 osób zatrudnionych w 9 różnych sektorach gospodarki w 26 krajach. Z tej grupy 50 respondentów pochodziło z Polski. Ankieta dotyczyła wyzwań i szans jakie niesie za sobą czwarta rewolucja przemysłowa.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)